۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۲۳۴۰۹۹
حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی:

غفلت انسانیت فرد را نابود می‌کند

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تبیین آثار غفلت، گفت: خدا می فرماید کسانی که غافل هستند مانند چهاپایان و بلکه بدترند چراکه از عقل و دیگر ابراز ادراکی خود استفاده نمی کنند.
آقاتهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی نماینده مردم تهران در مجلس شواری اسلامی شب گذشته در مراسم هفتگی هیأت فاطمیون در تبیین جایگاه اخلاص به عنوان ششمین مقام در سیر و سلوک، اظهار داشت: امام صادق(ع)می فرماید بنده ناگزیر است در هر حرکت و سکون نیت خالصی داشته باشد و گرنه بندگی تحقق پیدا نمی کند.

وی در توضیح این روایت گفت: معمولا ما فکر می کنیم اخلاص تنها در زمان فعل بروز پیدا می کند اما در جاهایی که کاری انجام نمی دهیم اخلاص نیاز ندارد اما امام می فرماید حتی در سکوت ها و عدم انجام افعال اختیاری مختلف نیز باید اخلاص داشته باشیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که در این روایت هرکس این گونه نباشد را در زمره غافلان برشمرده است، بیان داشت: حضرت در تعریف غافلان به دو آیه استناد می فرمایند«أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَکْثَرَهُمْ یَسْمَعُونَ أَوْ یَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلَّا کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِیلًا»گمان می کنی اکثر اینها می شوند و عقلشان کار می کند؟ اینها مانند چهاپایان هستند بلکه گمراه تر هستند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: برخی از ما بارها در چاله می افتیم اما در روزهای بعد عبرت نمی گیریم و دوباره همان اشتباه را مرتکب می شویم؛ افرادی هستند که عمری از یک سوراخ گزیده می شوند اما باز هم همان ره را می روند اما الاغ اگر یک بار از مسیری برود و برایش مشکلی پیش آید دیگر حتی به ضرب شلاق هم دیگر از آنجا نمی رود.

برخی چشم دارند اما اهل بصیرت نیستند

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی با بیان آیه«وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لاَّ یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ یَسْمَعُونَبِهَا أُوْلَـئِکَ کَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَـئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ»گفت: خداوند می فرماید ما بسیاری از جن و انس را برای آتش خلق کردیم چراکه ابزار تعقل و درک را دارد اما از آنها استفاده نمی کند.

وی ادامه داد: آنها دل دارند اما شعور ندارند، چشم دارند اما چشم بصیریت ندارند گاهی در یک امت یک نفر اهل بصیرت پیدا نمی شود؛ اینها گوش دارند اما شنوا نیست، اینها مانند چهارپایان و بلکه بدتر هستند، اینها غافل هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس شواری اسلامی در تشریح تفاوت جهل و غفلت، گفت: جهل آن است که فرد چیزی را نمی داند اما غافل مسأله را می داند اما چیزی جلوی چشم و عقل او را می گیرد و مانع می شود به همین دلیل مرتکب می شود؛ مثل این که همه می داند در خیابان ماشین ها در حال رفت و آمد هستند اما وقتی به طور ناگهانی دوست خود را می بینند به سمت او می دوند و ممکن است تصادف کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم یکی از ویژگی دنیا را غفلت انگیز بوده آن دانست و ابراز داشت: یکی از کارهای شیطان این است که گناه را برای ما زینت می دهد؛ کسانی که اهل گناه هستند تصور می کنند دارند لذت می برند و غافل هستند از این که هیچ چیز لذت بخش تر از نعمت های حلال خداوند نیست.

کسانی که با خدا هستند از زندگی لذت بیشتری می برند

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی با تأکید بر این که انسان با خدا از زندگی لذت بیشتری می برد، گفت: در کربلا یاران اباعبدالله(ع) هرچه به لحظه شهادتشان نزدیک تر می شدند چهره شان نورانی تر و بشاش تر می شدند؛ راوی می گوید همه آنها در نورانیت یکسان نبودند، حتما قمر بنی هاشم(ع) با حبیب یکسان نبودند، چون درک هایشان متفاوت است.

وی با بیان این که مرتبه هرشخص به اندازه توانایی او در مهار غفلت است، اظهار داشت: اجازه ندهید زرق و برق دنیا شما با بفریبد؛ غفلت انسان را به حیوان و بلکه بدتر تبدیل می کند؛ گاهی پول، مقام، شهوت، شهرت، حب ریاست انسان را غافل می کند.

کمترین حد اخلاص به کار بردن تمام توان در مسیر خدا است

نماینده مردم تهران در مجلس شواری اسلامی در بیان حد اخلاص، گفت: در روایت داریم کمترین حد اخلاص این است که بنده تمام نیروی خود را در طبق اخلاص قرار دهد برای این که کار را فقط برای خدا انجام دهد یعنی همه نیروی خود را در ایم مسیر به کار گیرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: حضرت می فرماید باید توجه داشت کاری که با تمام توان و نیروی خود ارائه می دهیم در برابر خدا هیچ است؛ بضاعت ما بسیار کم است، کارهای ما در حد خدا نیست اما باید با نهایت توان ما انجام شود؛ ما عاجر هستیم از این که تشکر یکی از نعمت های الهی را به جا آوریم.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی ادامه داد: کسی که این گونه باشد دیگر کارهای خود را به رخ خدا و بندگانش نمی کشد و نمی گوید که من بودم این کار را کردم؛ خوشا به حال کسی که تمام رفتار و عملکردش خالصانه است باید در این راه تمرین کنیم و بهترین الگوی ما در این مسیر امام حسین(ع) است./928/پ201/ج

ارسال نظرات