۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۲۳۴۰۴۰
آیت‌الله کعبی:

آمریکا بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر است/ قدرت‌ها نمی توانند سازنده حقوق بشر واقعی باشند

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله کعبی گفت: امروز نقض حقوق بشر در آمریکا بسیار زیاد است، به گونه‌ای که برخی مؤسسات در این باره 150 صفحه مطلب منتشر کرده‌اند.
آيت الله کعبي آيت الله کعبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله عباس کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری شامگاه چهارشنبه در چهارمین همایش سازمان بسیج حقوقدانان استان قم که در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی برگزار شد، به بررسی حقوق بشر در جهان امروز پرداخت.

 

وی گفت: باید بگوییم که اعلامیه مرسوم به حقوق بشر و میثاق‌های مربوط به آن از آغاز تصویب تاکنون به اهداف خود نرسیده است؛ چرا که معماران اعلامیه حقوق بشر آن را از ابتدا کج نهاده‌اند؛ از این‌رو بنیادهای فکری، فلسفی، حقوقی، سیاسی و دیگر مسائل دارای اشکالات و انحرافات است که این خود سبب بحران‌ و آشوب‌های مختلف در جامعه جهانی شده است.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که فاجعه‌های جهانی معاصر ناشی از مناسبات و رفتارهای ظالمانه است، بیان داشت: تشدید فقر، فساد، ناامنی، شکاف‌های بزرگ فرهنگی، سیاسی و اعتقادی میان بشر، چالش‌های عمیق لا ینحل، جنگ علیه بشریت، غارت، تهدید فراگیر صلح و امنیت جهانی، توسل به خشونت، گسترش فرقه، حرکت جهان معاصر به سمت بی نظمی و بی قانونی، برخورد، تبعیض و جنگ تمام عیار در تمام عرصه‌های فکریی، فلسفی، تمدنی، سیاسی، اجتماعی و دیگر مسائل از نتایج رفتارهای ظالمانه است.

 

غربی‌ها، آمریکا و رژیم صهیونیستی بزرگترین ناقص حقوق بشر هستند

وی ادامه داد: در قرن معاصر شاهد جهانی آشفته و پر حادثه‌ای بوده و هستیم، برای نمونه شاهد جنگ‌های جهانی اول و دوم، جنگ افروزی آمریکا در منطقه و کشورهایی همانند عراق، سوریه و افغانستان، گسترس تروریست و تکفیر‌، جنایات رژیم کودک کش صهیونیست، آوارگی، سرگردانی میلیون‌ها انسان، بردگی معاصر و مسلمان کشی در آفریقا مرکزی بودیم که تمام این‌ها به سبب نقض حقوق بشر رخ داده است.

 

آیت‌الله کعبی یادآور شد: بان کی مون درباره حقوق بشر می‌گوید «براساس برآورد سازمان ملل اکنون بیش از 18 میلیون انسان به عنوان کارگر و برده به کار مشغول هستند، زنان قاچاق و فروخته شده در خانه‌ها حبس می‌شوند، سوء استفاده جنسی وجود دارد که فقر، اختلاف طبقه اجتماعی، نژاد و مشکلات ساختاری از جمله دلایل به وجود آمدن این مسائل است».

 

وی بیان داشت: البته سازمان‌های مستقل و نهادهای غیر دولتی اعلام کرده‌اند که 30 تا 35 میلیون برده نوین در جهان وجود دارد؛ علت این بردگی را نیز فساد و ضعف قانون در برخورد با تبهکاران سازمان یافته بیان می‌کنند، ولی از نظر ما جهل و اشتباهات بنیادین فلسفی، فکری و حقوقی در اسناد بین المللی مربوط به حقوق بشر را باید به این اصول اضافه کرد.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که امروز در اروپا و آمریکا برده داری نوین را شاهد هستیم، خاطرنشان کرد: وزیر کشور انگلیس نیز نسبت به این موضوع اعتراف کرده است.

 

مطرح کردن برابری زن و مرد از اشتباهات حقوق بشر است

وی تصریح کرد: اشتباهات مبنایی فلسفی، حقوقی و سیاسی این وضعیت نابهنجار را در دنیای معاصر ایجاد کرده است؛ یکی از اشتباهات حقوق بشر اشتباه فلسفی و جهان بینی آن است که نسبی گرایی معرفتی به جای حقیقت شناسی پایه شده است؛ شناخت حقیقت مربوط به فلسفه است در حالی که تنظیم کنندگان حقوق بشر گفته‌اند یک پدیده است.

 

آیت‌الله کعبی قرار دادن پدیدار شناسی به جای حقیقت شناسی به عنوان پایه و اصل را از مشکلات حقوق بشر دانست و گفت: در پدیدار شناسی اطلاعات محدود هستند که فرد به نسبی گرایی معرفتی می‌رسد، نتیجه این نسبی گرایی نیز ترک خدا، دین و جهان آخرت می‌شود، یعنی فرد به وسیله این اندیشه دین را از ساحت فکری حذف می‌کند.

 

وی ادامه داد: دومین اشتباه اعلامیه حقوق بشر درباره فلسفه این است که انسان گرایی به جای خدا محوری نشسته است و انسان محور خلقت و خالق همه چیز بیان شده است، حتی انسان به کرامت ذاتی خود محدود شده است.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تکیه بر برابری ظاهری را سومین اشتباه حقوق بشر در بعد فلسفی خواند و عنوان کرد: به سبب ظاهری بینی از تفاوت‌های روحی و فکری انسان‌ها غفلت شده‌ است، نخستین بحث نیز در این باره مطرح کردن برابری زن و مرد است که به سبب آن نیازهای فطری و تفاوت‌های روحی افراد نادیده گرفته شد و کم کم بانوان وارد بازار کار شدند و ساحت خانواده کم رنگ شد، تا جایی که امروز شاهد هم جنسی گرایی هستیم که نابود کننده انسانیت و بشریت است.

 

سیاسی شدن حقوق بشر آن را به نابودی کشاند

وی تأکید کرد: اشتباه چهارم فلسفی اعلامیه حقوق بشر تکیه بر آزادیهای فردی و غفلت از جایگاه انسان در مجموعه جهان هستی است، به سبب این اشتباه نگاه افراد به انسان لذت گرانه و سود جویانه شد؛ در حالی که از جایگاه و نقش کلیدی انسان در هستی و جهان آفرینش غفلت شد.

 

آیت‌الله کعبی عدم الزامات حقوقی و ضمانت اجرایی را از مشکلات حقوقی اعلامیه حقوق بشر برشمرد و خاطرنشان کرد: منظور الزامات عقلی، درونی، بیرونی، پشتوانه داشتن و صحیح بودن است، در حالی که حقوقدانان اعلامیه بشر کاری به درستی سند نداشته و تنها گفته‌اند که مهم این است که با حقوق هماهنگ باشد.

 

وی ادامه داد: از نظر ضمانت اجرایی نیز باید اعلامیه حقوق بشر از سوی دولت‌ها اجرا شود که در صورت نقض آن از سوی دولت‌ها کمیسیون و شورای حقوق بشر با آنها برخورد می‌کند، در حالی که اعلامیه حقوق بشر گرفتار معضل سیاسی شده و مورد سوء استفاده زورگویان و قدرتمندان شده است.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: یکی از بحث‌ها این است که قدرت به حق باز می‌گردد یا حق به قدرت، یعنی آیا قدرت حق را می‌سازد یا حق قدرت را می‌سازد، صحیح آن است که حق کنترل کننده قدرت باشد؛ در حالی قدرت‌های جهان قدرت را سازنده حق بیان می‌کنند.

 

امروز حقوق بشر ابزار دست مستکبران شده است

وی افزود: وقتی قدرت تعیین کننده حق باشد در این صورت ثروتمندان، قلدرها، فریبکاران، مستکبران و جنگ طلبان از حق سوء استفاده می‌کنند؛ کسانی که پشتوانه قدرت سیاسی هستند نمی‌توانند حق طلب باشند؛ اگر منشأ حق قدرت باشد در این صورت حق ابزاری در دست قدرتمندان می‌شود که امروز اعلامیه حقوق بشر به این معضل گرفتار شده و کشورهای مستکبر با آن برخورد دوگانه دارند، برای نمونه نقض حقوق بشر در آمریکا نباید گزارش شود ولی نقض حقوق بشر در جاهای دیگر اگر به ضرر آمریکا باشد باید گزارش شود.

 

آیت‌الله کعبی با اشاره به این‌که ساختارهای اعلامیه حقوق بشر همانند شورا و کمیسیون حقوق بشر بر قدرت‌ها تکیه کرده‌اند، خاطرنشان کرد:  باید در جست‌وجو اصول و بنیادهایی باشیم که با فکر نخبگان، دلسوزان واقعی بشر، فیلسوفان، حقوقدانان و دیگر افراد نوشته شده باشد، در جست‌وجوی اصول مشترک باید باشیم که در این اصول مشترک بتوان بر بی نظمی، بی قانونی و برخورد جنگ‌های تمام عیار غلبه کرد، این برخورد را باید با گفت‌وگو انجام داد.

 

وی تصریح کرد: در این زمینه باید تک سخنی را به هم سخنی تبدیل کنیم، در  دنیای پر آشوب که به سبب ارتباطات به دهکده‌ای تبدیل شده است هیچ کس نمی‌تواند با خودسری، خودرأی و تک محوری مدافع حقوق بشر باشد؛ ما باید در جست‌وجو اصول مشترک برای الزام‌آور بودن قوانین و ضمانت اجرایی بودن باشیم؛ این اصول مشترک باید در عقلانیت، معنویت، عدالت، رحمت، عطوفت و مشارکت همگانی بشریت باشد نه قدرت.

 

قدرت‌ها نمی‌توانند سازنده حقوق واقعی برای بشر باشند

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که قدرت‌ها نمی‌توانند سازنده حقوق واقعی بشر باشند، بیان داشت: حقوق بشر باید با مشارکت دین، فرهنگ، تمدن و همه انسان‌ها مسیر شود که با هم‌سخنی و گفت‌وگو صورت می‌گیرد؛ عبد بودن می‌تواند یکی از اصول پایه مشترک در تدوین اعلامیه حقوق بشر باشد.

 

وی ادامه داد: مرحله دوم، گفت‌وگو برای رسیدن به حقیقت و بازگشت از اشتباهات است، ما نباید تنها خود را ببینیم و دیگران را نفی و حذف کنیم، باید شاخص این باشد آنچه برای خودمان می‌‌پسندیم برای دیگران نیز بپسندیم و آنچه برای خود نمی‌پسندیم برای دیگران نیز نپسندیم؛ در جهان امروز نمی‌توان دیوار میان ابنای بشر کشید، باید به دنبال راه حل‌های مشترک بر پایه زبان مشترک باشیم.

 

آیت‌الله کعبی با اشاره به آیات قرآن کریم، تکیه بر فطرت را از جمله پایه‌ها و مبانی برای تدوین حقوق بشر عنوان کرد و گفت: فطرت زبان مشترک میان انسان‌ها است که از این موارد می‌توان به خدا گرایی، الهی گرایی، کرامت عمومی انسانی، حاکمیت اخلاق الهی، تعالی، جاودانگی، اصل پیوستگی انسان به هستی، امانتداری، عدالتخواهی و صلاحیت در حکمرانی، مشارکت انسان‌ها در سرنوشت خود، وحدت و برادری از جمله خواسته‌های فطری انسان‌ها هستند.

 

آمریکا بزرگ ترین ناقض حقوق بشر است

وی بیان داشت: یکی از ریشه‌های نقض حقوق بشر حکمرانی ظالمانه است؛ همچنین اخلاق امروز جامعه اخلاق سکولار و نسبی گرایی است، مگر می‌شود منهای دین و آخرت حقوق حقیقی را ترسیم و برای آن ضمات اجرایی قائل شد.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که باید به سمت مردم سالاری اسلامی پیش برویم، گفت: باید سمت و سوی بشریت را به سمت فطرت الهی حرکت بدهیم، این فطرت قابل تغییر نیست، دین می‌تواند افراد را سرپرستی کند، همچنین، باید جامعه بر پایه اخلاق باشد.

 

وی افزود: جدا کردن دین یکی از بزرگ ترین ظلم‌هایی است که در نگارش اعلامیه حقوق بشر به آن شد، انسان‌ها چه بخواهند و چه نخواهند خدا وجود دارد؛ امروز نقض حقوق بشر در آمریکا بسیار زیاد است، به گونه‌ای که برخی مؤسسات در این باره 150 صفحه مطلب منتشر کرده‌اند./993/

ارسال نظرات