۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۲۳۳۳۲۵
حجت الاسلام پناهیان مطرح کرد؛

ضعف حوزه‌های علمیه در روزآمد سازی دانش دینی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که حوزه های علمیه ما نیز در روزآمد کردن دانش دینی برای اداره کشور و تربیت مردم ضعیف عمل کرده‌اند، گفت: هر چند دسترسی به منابع غنی دینی از افتخارات حوزه است و قدرت استنباط از منابع را آموزش می‌دهد اما هنوز با حد مطلوب بسیار فاصله دارد.
حجت الاسلام پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه عصر امروز  در مراسم اربعین یار امام و انقلاب، آیت‌الله مهدوی کنی که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، گفت: مشکل کشور ما کجاست؟ عدم صداقت در عوام و خواص یا شدت دشمنی و تهدیدات دشمنان؟ اختلافات میان جریان‌های سیاسی یا شدت و ضعف دینداری مسؤولان و مردم؟ یا شاید ساختار مردم سالاری دین ایجاد مشکل کرده است؟



وی با بیان این‌که در گذشته تصور می‌کردم، شاید مدیران به اندازه کافی لایق نیستند که کشو با مشکل مواجه شده است، افزود: اما پس از آن به این تصور رسیدم که شاید اعتقادات دینی اصیل در مدیران وجود ندارد.



این کارشناس مذهبی با اعتقاد بر این‌که اکنون مشکل اساسی در جامعه ما لیاقت فردی، اعتقادات دینی و اعتقادی، اختلافات سیاسی یا تهاجمات خارجی نیست، تصریح کرد: بلکه امروز معتقدم مشکل اساسی کشور نبود دانش است.



وی با بیان این‌که ما اگر دانش اداره کشور را داشته باشیم نه تهاجمات بیگانگان و نه اختلافات داخلی نمی‌توانند به ما ضربه بزنند، بیان کرد: حتی برخی مواقع اختلافات سیاسی به دلیل کمبود دانش، مضحک و خنده دار است.



حجت الاسلام پناهیان با اشاره به این که به حدی دانش تربیت دینی در کشور ضعیف است که همه کسانی که گناه می‌کنند می‌توان آنها را از مجازات معاف کرد، بیان داشت: چرا که اغلب مردم به دلیل عدم آگاهی مرتکب گناه می‌شوند.

 


وی با بیان این‌که حوزه های علمیه ما نیز در روزآمد کردن دانش دینی برای اداره کشور و تربیت مردم ضعیف عمل کرده‌اند، گفت: هر چند دسترسی به منابع غنی دینی از افتخارات حوزه است و قدرت استنباط از منابع را آموزش می‌دهد اما هنوز تا حد مطلوب فاصله بسیار دارد.

 


استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که اگر حوزه گنج های معرفت را در اختیار دارد باید این گنج ها را به محصول تبدیل کند، به فرمایشی از رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: علمای حوزه باید به تولید دانشی که به طراحی‌های نظام منجر شود بپردازند.



وی با اظهار تأسف برای برخی روحانیون که مدعی می‌شوند با رایزنی در مجلس و شورای نگهبان قانونی را از انگلیس و فرانسه برای خانواده آورده اند و به تصویب رساندهاند، ادامه داد: چه کسی تاکنون بررسی کرده است که بیشتر طلاق ها به دلیل وجود چنین قانون هایی در کشور است حتی امروز به دلیل همین قوانین دچار پیری جمعیت شده‌ایم.



حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به این‌که حتی این قوانین در خود فرانسه و انگلیس جواب نداده است، تصریح کرد: باید دانش تحلیل این قوانین در حوزه ها و دانشگاه ها نیز ارائه شود تا بتوان جلوی تصویب چنین قوانینی را گرفت.



وی با بیان این که آیت الله مهدوی در این کشور کاری کرد که در بسیاری از محیط های حوزه و دانشگاه هنوز هم ممکن نیست و دانشگاهی تأسیس کرد که در کنار درسشان فقه و اصول هم بخوانند، ابراز داشت: آیت‌الله مهدوی کنی در کنار دقت علمی بالا به جای تولید علم به تأسیس تولیدگاه علم پرداخت.

 

کارشناس امور فرهنگی فقدان این عالم بزرگوار را برای جامعه علمی تأسف‌بار و بزرگداشت وی را برای جامعه علمی افتخار دانست و گفت: این افتخار عرصه سیاست است که چنین فقیهانی وارد آن شدند و به صورت مستقل با تصمیم‌های عقلانی و علمی رفتار کردند./939/پ202/ب6

ارسال نظرات