۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۲۳۳۳۰۲
مدیر حوزه علمیه خواهران بیرجند:

قصه گویی از مهمترین روش های تربیت دینی کودکان است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه خواهران بیرجند با بیان این که قصه خوانی قرآنی از مهمترین روش های تربیت دینی کودکان است، گفت: قصه خوانی از همان سنین کودکی، فرد را در معرض فهم و درک هدف انبیا قرار داده و با تبیین سرگذشت انبیا و داستان های قرآنی، عبادت خداوند را در نظر کودک زیبا و شیرین جلوه می دهد.
قصه گویی از مهمترین روش های تربیت دینی کودکان است

  فاطمه‌صغری حجی‌پور، مدیر حوزه علمیه خواهران نرجس بیرجند، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، با بیان این که تربیت دینی کودک قبل از تولد و از همان سنین کودکی و دوران اولیه زندگی آغاز می شود، گفت: تربیت دینی کودک را در برابر آسیب های اجتماعی مصون کرده و از او در مقابل خطرات گوناگون محافظت می کند.

 

وی با بیان این که یکی از روش های مهم برای تربیت کودک قصه گویی و قصه خوانی قرآنی است، افزود: قصه منعکس کننده دیدگاه انسان درباره جهان و عوامل ناشناخته درباره او و  مهم ترین وسیله برای انتقال و آموزش آداب و سنن، اعتقادات و تاریخ یک نسل به نسل‌هاى دیگر بوده است، خانواده ها با قصه گویی قرآنی می توانند بسیاری از مفاهیم دینی را به صورت بسیار زیبا و جذاب برای کودک خود بیان کنند .

 

مدیر حوزه علمیه خواهران بیرجند تاکید کرد: با قصه نه‌ تنها مى‌توان انسان را با میراث‌هاى فرهنگى و آداب جامعه خود و جهان آشنا ساخت و قدرت تفکر او را پرورش داد بلکه مى‌توان زمینه خودسازى و جامعه‌سازى را در او برانگیخت.

 

حجی پور، آموزش عبارات دینی و مذهبی، ارائه الگوهای مناسب قرآنی به کودک، ایجاد محبت نسبت به شخصیت‌های قرآنی، تهذیب اخلاق و عبرت‌آموزی را از مهمترین عوامل زمینه‌ساز قصه‌های خوانی قرآنی برای کودکان عنوان کرد.

 

وی افزود: اگر می‌خواهیم کودک را از کار زشت باز داریم یا اشتباهش را به او یادآوری کنیم بهتر است با محبت و با صبوری این کار را انجام دهیم تا این که خداوند را نزد کودک بدنام کرده و بگوییم برای فلان اشتباه خداوند تو را دوست ندارد.

 

مدیر حوزه علمیه خواهران بیرجند با تأکید بر این که گوش دادن به قرآن و خواندن داستان‌های قرآنی و زندگی پیامبران بهترین اثر تربیتی را بر کودکان  دارد، گفت: ارائه داستان‌ها و قصه‌های زیبا درباره پیامبران و ائمه اطهار(ع) علاقه کودکان را به ایشان بیشتر کرده  و در نهایت شناخت کودکان را درباره این بزرگواران و دین  تقویت می‌کند.

 

حجی پور با اشاره به این که هدف قصه‌ها به ظاهر خلق قهرمان و ایجاد کشش و بیدار کردن حس کنجکاوی و سرگرم کردن خواننده یا شنونده و لذت بخشیدن و مشغول کردن است، ادامه داد: در حقیقت درون‌مایه و زیربنای فکری و اجتماعی قصه‌ها ترویج و اشاعه اصول انسانی و دینی است.

 

وی افزود : قرآن سرشار از قصه‌های پندآموز است بنابراین اگر کودکان را از همان دوران طفولیت با داستان‌های قرآنی آشنا کنیم آن ها در بزرگسالی تمایل بیشتری به انس با قرآن خواهند داشت که این امر موجب هدایت آن‌ها می‌شود.

 

مدیر حوزه علمیه خواهران نرجس بیرجند با بیان این که قصه یکی از ابزارهای مهم اصلاح رفتار محسوب می‌شود، تصریح کرد: قرآن کریم نیز به نیاز بشر و گرایش او به قصه توجه نشان داده و با تأکید بر علایق طبیعی انسان بسیاری از مباحث ظریف اعتقادی، اجتماعی و اخلاقی را در قالب زیباترین داستان‌ها طرح و ارائه می‌کند که اگر انسان این داستان ها را برای کودک در دوران اولیه زندگی بیان کند افکار و خلق و خوی آن ها را با دین و آداب دینی عجین می کند./968/ت302/ب5

 

ارسال نظرات