۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۲۳۲۳۰۶

نمایشگاه کتاب شهرستان شهریار افتتاح شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب در شهرستان شهریار با حضور مشاور وزیر و مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در شهرستان شهریار افتتاح شد.
نمايشگاه کتاب شهريار نمايشگاه کتاب شهريار نمايشگاه کتاب شهريار نمايشگاه کتاب شهريار نمايشگاه کتاب شهريار

به گزارش خبرنگار خبرگزای رسا، نمایشگاه کتاب شهرستان شهریار با حضور ضرغامی مشاور وزیر و مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، علیرضا مهدوی مدیرکل روابط عمومی استانداری تهران، علی اکبر سلیمانی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شهریار، حجت الاسلام سالمی امام جمعه شهرستان شهریار، حجت الاسلام شائق امام جمعه وحیدیه،حجت الاسلام موحدی نیا امام جمعه صباشهر، ائمه جماعات شهرستان، معاون فرماندار، رؤسای اداره ارشاد قدس و ملارد و سایر مسؤولان شهرستان شهریار افتتاح شد.

 

در این مراسم علی اکبر سلیمانی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شهریار ضمن سخنانی گفت: در این نمایشگاه بیش از صد ناشر حضور دارند و اگر تعداد غرفه ها کم است به این دلیل است که بعضی از غرفه ها نماینده چندین ناشر هستند و در کل چهل و پنج  غرفه داریم که بیش از هفت هزار عنوان کتاب ارایه می شود.

 


وی در ادامه با اشاره به این که دشمن تمام توان و تلاشش را مصرف کرد تا کار فرهنگی روی جوان های ما  کند خاطر نشان کرد: ما هم برای مقابله با این حربه باید کار فرهنگی کنیم و به فرمایش مقام معظم رهبری ناتوی فرهنگی را باید با کار فرهنگی پاسخ دهیم و این نمایشگاه یک کار بزرگ فرهنگی است که ما شاهد آن هستیم و اگر با این نمایشگاه بیست یا سی نفر کتاب خوان بتوانیم تربیت کنیم، کتاب هایی بگیرند و بخوانند و روش زندگی شان عوض شود و راه درست زندگی کردن را یاد بگیرند ما ماموریت خود را انجام داده ایم.

 

رییس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان شهریار افزود: کار فرهنگی بسیار کار مهمی است و مقام معظم رهبری می فرمایند قطعا از اقتصاد هم مهم تر است چون هوایی است که ما نفس می کشیم و اگر نفس نکشیم قطعا هلاک خواهیم شد و این کارهای فرهنگی برای بقای انسانیت و نظام مقدس جمهوری اسلامی و بقای راه ائمه اطهار لازم است.

 

حجت الاسلام موسی سالمی امام جمعه شهرستان شهریار ضمن سخنانی در این مراسم گفت: دغدغه علما و مقام معظم رهبری خصوصا در بین جوانان عدم مطالعه و کم شدن مطالعه و کتاب خوانی است که شاید یکی از علت های آن سنگین نوشتن مولفان است، کتاب حلیه المتقین مرحوم مجلسی کتاب آداب است اما متاسفانه الان استقبال از آن کم است چون سنگین نوشته شده است و قلم روان خود به مطالعه بسیار خوب کمک می کند.

 

وی در ادامه با اشاره به این که کتاب های الان تخصصی نیست بیان کرد: بسیاری از افرادی که کتاب می نویسند مطالب را از اینترنت می گیرند و مطلب را با مغز خود نمی نویسند و همین طور مقاله نویس ها بسیاری از مقالات خود را از اینترنت می گیرند، این افتخار ندارد و نویسندگی نیست کتاب آن است که از مغز انسان تراوش می کند.

 

در ادامه مراسم علیرضا مهدوی مدیرکل روابط عمومی استانداری تهران با اشاره به این که بحث کتاب جایگاهی که باید در کشور داشته باشد را ندارد خاطرنشان کرد: کتاب دارای جایگاهی در خور شأنش نیست و شاید علت عمده آن توسعه افسارگسیخته فضای مجازی باشد که جوانان عمدتا از کتاب خوانی به حضور در فضای مجازی  تشویق می شوند و سوق پیدا می کنند و باید برای این مسأله فکری کرد.

 

وی افزود: باید به کتاب نویسی بر اساس نیاز مخاطبان رو بیاوریم و این یک ضعفی است که در سنوات گذشته شاهدش بودیم که کتاب نوشته می شود اما معلوم نیست برای چه مخاطبی و چه گروه سنی و چه نیازی نوشته شده است و اصلا به کدام یک از نیاز مخاطب می خواهد پاسخ دهد.

 

مهدوی در ادامه گفت: ما میراث فرهنگی بسیار غنی داریم که دارد خاک می خورد، کتاب های غنی و ارزشمندی داریم که میراث عمیق و غنی شیعی و دینی و اسلامی ایرانی است اما به جهت این که زبان و بیان کتاب با زبان روز سازگاری ندارد در کنج عزلت و محجوریت قرار گرفته است و اگر هنر نرم نویسی داشته باشیم برای مخاطب نسل امروز ما که در چنین فضا و دنیایی زندگی می کند بخش عمده ای از نیازهایشان را برآورده می کند.

 

ضرغامی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در ادامه مراسم ضمن گرامیداشت هفته بسیج خاطرنشان کرد: ان شاءالله بتوانیم معرفت بسیجیان زمان جنگ را در جامعه امروز هم پخش و نشر دهیم و از طریق آثار فاخر نویسندگان ارزش های آن زمان را آن طور که باید و شاید به نسل جدید منتقل کنیم.
 

وی در ادامه با اشاره به پایین بودن مطالعه افزود: واقعیت در جامعه امروز این است که آن طور که باید گروه های مختلف جامعه اقبالی به کتاب نشان نمی دهند و وقتی قرار است بخشی از هزینه خانواده را کم کنیم و به عنوان کالای غیرضروری به آن نگاه می کنیم هزینه کتاب است.

 

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در ادامه  ضمن بیان این که کتاب خوب کتابی است که وقتی دنبال نیازمان هستیم آن کتاب بتواند مسائل و مشکلات و نیازهایمان را حل کند، بیان کرد: برخی علت پایین بودن مطالعه را گران بودن کتاب و برخی دور از دسترس بودن کتاب می دانند و برخی می گویند کتاب خوب وجود ندارد.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین مشکل کشور بحث حلقه توزیع کتاب است یعنی کتاب در دسترس نیست، برای این که بتوانیم کتاب را در بطن جامعه بیاوریم و در دسترس قرار دهیم و کتاب را از آرشیو بین مردم بیاوریم یکی از مهم ترین راه حل ها و شیوه ها برگزاری نمایشگاه است و وقتی نمایشگاه برگزار می شود کتاب های جدید و مختلف هم عرضه می شود.

 

گفتنی است این نمایشگاه از تاریخ دوم آذرماه تا هشتم آذر ماه صبح ها از ساعت ده الی سیزده و بعد از ظهر ها از ساعت پانزده الی نوزده در خیابان انقلاب جنب مصلای امام خمینی(ره) برقرار است./802/پ202/ب4

ارسال نظرات