۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۲۳۱۷۹۱
استاد حوزه علمیه بابل:

حضور در مجلس اهل بیت فرصتی برای تمرین ولایت مداری است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه بابل با بیان این که انسان بی ولایت گمراه می شود، گفت: این گمراهی برای انسانی که خود را در دامان ولایت نگه بدارد وجود ندارد و به همین دلیل در مجالس اهل بیت(ع) باید ولایت مداری را تمرین کنیم.
ححت الاسلام قائمي، استاد حوزه علميه بابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام مهدی قائمی، استاد حوزه علمیه بابل امروز در مراسمی که در امامزاده عبدالله این شهر برگزار شد با بیان جایگاه ولایت در عرصه نظام هستی گفت: خداوند متعال به عنوان خالق هستی بر امور جهان ولایت دارد و به همین دلیل انسان های موحد ولایت خداوند متعال را می پذیرند و سر به اطاعت می سپارند.

 

وی به اختیار خداوند به پیامبران به عنوان خلیفه و فرستادگان خود بر اهل دنیا گفت: ولایت یک مسأله ای است که دارای سلسبه مراتب قرار می گیرد و کسانی حق ولایت دارند که  اجازه این ولایت را از خداوند متعال گرفته باشند.

 

این استاد حوزه علمیه بابل با بیان این که ولایت بر دو قسم است، خاطرنشان کرد: ولایت دارای دو دسته تکوینی و تشریعی است که ولایت تکوینی تصرف در عالم هستی و کائنات است که به امر الهی صورت می گیرد.

 

حجت الاسلام قائمی در ادامه سخنان خود افزود: یکی از برجسته ترین نمود ولایت تکوینی معجز های پیامبران الهی است که برخلاف قوانین حاکم بر عالم هستی انجام شد.

 

استاد حوزه علمیه بابل، دیگر دسته بندی ولایت را ولایت تشریعی عنوان کرد و گفت: ولایت تشریعی به معنای صاحب اختیاری در شریعت و دین و اعمال در این حوزه است.

 

وی پایین ترین مرتبه ولایت را ولایت پدر بر فرزندان عنوان و تصریح کرد: نخستین و نازل ترین پله ولی، ولایت پدر انسان است و براساس شریعت اگر پدر فرزندش را به انجام عمل مستحبی امر کند بر فرزند انجام این کار واجب می شود.

 

استاد حوزه علمیه بابل، مرتبه بالاتر از ولایت پدر را در عصر غیبت ولایت مرجعیت و ولایت فقیه عنوان کرد و ادامه داد: براساس روایات و تاکیداتی که ائمه اطهار(ع) برای عصر غیبت داشتند مراجع و علمای برجسته که در رأس آنها ولایت فقیه است ولایتی بالاتر از ولایت پدر را دارد.

 

وی ادامه داد: ولایت رهبر و ولی فقیه از ولایت مرجع تقلید بالاتر است و به همین دلیل در احکام حکومتی همه باید تابع فرمان و ولایت ولی فقیه باشند.

 

حجت الاسلام قائمی ولایت امامان معصوم(ع) را مرتبه ای بالاتر از ولایت ولی فقیه  عنوان و خاطرنشان کرد: شناخت ولایت و تبعیت از ولایت انسان ها را از مهلکه ها و گردنه های تاریک و پرخطر نجات می دهد.

 

وی با بیان این که گریه کردن بر امام حسین(ع) ارزش دارد اما گریه کردن بدون ولایت بی ارزش است، گفت: انسان بی ولایت گمراه می شود و این گمراهی برای انسانی که خود را در دامان ولایت نگه بدارد وجود ندارد و به همین دلیل در مجالس اهل بیت(ع) باید ولایت مداری را تمرین کنیم.

 

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: یکی از مهم ترین دعاها که از خداوند متعال درخواست می کنیم این باشد که خداوند یک لحظه و کمتر از لحظه ای ما را از دامان ولایت جدا نسازد./1313/پ202/ب1

ارسال نظرات