۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۲۳۱۱۱۰
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی:

سیاست خارجی بر مبنای منافع ملی باشد

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: درباره استکبار ستیزی کشور جمهوری اسلامی توان تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای را دارد و باید در سیاست خارجی دنبال منافع ملی خود بوده و تحریم‌ها را برداریم.
سیاست خارجی بر مبنای منافع ملی باشد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد جواد حق شناس عضور شورای مرکزی حزب اعتماد ملی عصر روز شنبه در میزگرد خط امام و استکبارستیزی که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، گفت: امام راحل هنگام مخالفت خود با قانون کاپیتولاسیون افزون بر مخالفت با شاه تلاش داشت شاه را نسبت به اشتباهاتش آگاه و او را هدایت کند، در همان سالها امام راحل با در نظر گرفتن مبارزه علیه استبداد و استعمار مساله ولایت فقیه و نظام مطلوب خود را مطرح می‌کنند.

 

وی افزود: امام راحل بارها در سخنرانی‌های خود به استبداد و عدم مشروعیت نظام شاهنشاهی اشاره می‌کنند که با ادامه سیاست های غلط شاه به ویژه در زمینه استبداد مطلق داخلی تا سال 56 و 57 زمینه گسترس انقلاب اسلامی فراهم می‌شود.


عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی عنوان کرد: امام راحل با بیان شعار معروف نه شرقی و نه غربی سیاست جمهوری اسلامی ایران در حوزه خارجی را مشخص کردند و گفتمان استکبارستیزی را مطرح و به لحاظ نظری و عملی به اجرا گذاشتند اگر چه استکبار ستیزی امام و انقلاب بر استبداد ستیزی غلبه داشته و شبیه هیچ یک از انقلاب‌های دیگر دنیا نیست.


حق‌شناس با اشاره مشکلات ایران اسلامی در اویل انقلاب اظهار داشت: در اوایل انقلاب وجود ارتش سرخ در آن سوی مرزهای شرقی ایران و اقدامات طرفداران شاه برای بازگردان او سبب نگرانی رهبران و ملت ایران می‌شد از طرف دیگر آمریکا با پذیرش شاه در کشور خود باعث افزایش نگرانی انقلابیون در ایران شده که پیامد آن تسخیر سفارت آمریکا به عنوان لانه جاسوسی در سال 58 می‌شود از این جا است که انقلابیون جمهوری اسلامی ایران وارد مقابله جدی با آمریکا می‌شوند.


وی با اشاره به این‌که امروز همچنان استکبارستیزی ملت ایران ادامه دارد، ابراز کرد: با توجه به این مساله که بین آرمان‌گرایی و واقع گرایی فاصله وجود دارد زمانی که عراق به پشتوانه ابرقدرتهای دنیا به ایران حلمه کرد بعد از 8 سال جنگ امام راحل برای حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان اوجب واجبات قطعنامه را پذیرفت زیرا بر اساس نگاه سیاست خارجه احساس شد ادامه جنگ موجودیت نظام جمهوری اسلامی ایران را در معرض خطر قرار می‌دهد.


کارشناس مسائل سیاسی در ادامه گفت: ما در منطقه خاورمیانه با یک نگاه واقع گرایانه باید دنبال برطرف کردن تنش باشیم اگر چه نباید اجازه دهیم آرمان‌خواهی فراموش شود در حقیقت باید با پل زدن بین آرمان‌خواهی و واقعیت‌ها تجهیزات لازم را به دست آوریم ما بدون تجهیزات نمی‌توانیم به مقابله با آمریکا بپردازیم.


عضو شواری مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به این‌که امروز ما به حقوق فلسطین بی‌توجه نیستیم و در توافق هسته‌ای اسرائیل و عربستان بزرگترین مخالفان کشور ما هستند، عنوان کرد: درباره استکبار ستیزی کشور جمهوری اسلامی توان تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای را دارد که در این زمینه باید عوامل مزاحم دورنی و بیرونی را برطرف کرد با توجه کردن به جنبه نرم قدرت در مسیر درست باید در سیاست خارجی دنبال منافع ملی خود بوده و تحریم‌ها را برداریم./807/202/ب4

ارسال نظرات