۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۲۳۰۶۱۶
بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها(83)

تحول در علوم انسانی کار افراد پرمشغله نیست

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین خسرو پناه درباره نقش حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها درباره تحول علوم انسانی گفت: برخی از ساختارهای مدیریتی ما در مهندسی فرهنگی و تحول علوم انسانی ناقص هستند؛ این‌که ما عده‌ای را با مشاغل فراوان مأمور کنیم در کنار کارهای دیگر به تحولات علوم انسانی بپردازند دیر جواب می‌گیریم.
خسرو پناه

حجت‌الاسلام والمسلمین  عبدالحسین خسرو پناه، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با حضور در غرفه خبرگزاری رسا، به بررسی موانع تحول و تغییر در علوم انسانی و مهندسی فرهنگی پرداخت و گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره اخیر زحمات زیادی کشیده و اسناد مختلفی همانند نقشه‌ علمی کشور را نوشته است.

 

وی ادامه داد: دبیرخانه شورای فرهنگی فعال بوده و انصافا تلاش فراوانی در این باره صورت گرفته است، ولی به نظرم پیام حکم تمدید شورا از سوی رهبری نشان می‌دهد که ایشان گلایه‌هایی نسبت به مسائلی همانند مهندسی فرهنگی دارند که در این زمینه کار بسیار عقب افتاده است؛ البته بنده شنیده‌ام در شورای عالی مراحل نهایی طی شده ولی ریأست محترم جمهوری نظرشان این بوده که باید بازنگری صورت گیرد از این‌رو کار مدتی عقب افتاده است.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تأکید بر تحول در علوم انسانی خاطرنشان کرد: تاکنون تحول چشم گیری نسبت به این علوم صورت نگرفته و ضعف داریم؛ البته یکی از دلایل ضعف در عرصه‌های تغییر در مهندسی فرهنگی و تحول در علوم انسانی سختی و سنگینی کار است.

 

وی تصریح کرد: دومین دلیل این است که برخی از ساختارهای مدیریتی ما در مهندسی فرهنگی و تحول علوم انسانی ناقص هستند؛ این‌که ما عده‌ای را با مشاغل فراوان مأمور کنیم در کنار کارهای دیگر به تحولات علوم انسانی بپردازند دیر جواب می‌گیریم.

 

حجت‌الاسلام خسرو پناه اظهار داشت: سپردن چنین کار سنگینی در حوزه مهندسی فرهنگی و علوم انسانی بر عهده افرادی که مشغله دارند درست نیست؛ مقداری در این موضوع تعارف می‌کنیم، باید این مدیریت تغییر کرده و افرادی که می‌توانند وقت بگذارند انتخاب شوند.

 

وی یادآور شد: به نظر بنده مأموریت و اهدافی که رهبر معظم انقلاب بیان کرده‌اند باید بر عهده افرادی گذاشته شود که در مهندسی فرهنگی و تحول علوم انسانی متمرکز شوند؛ قطعا با توجه به ظرفیت کشور می‌توانیم امید داشته باشیم که به نتایج مطلوب برسیم؛ اب المشاغل نمی‌توانند این کار را انجام دهند هر فردی می‌خواهد باشد.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تأکید کرد: این‌که انتظار داشته باشیم این همه گره را عده مشخصی باز کنند درست نیست، در حالی که ما در کشور نیروهای بسیاری داریم که برخی ممکن است شناخت شده نباشند.

 

وی ادامه داد: شورای عالی فرهنگی عده‌‌ای را انتخاب کند که تنها تمرکز خود را در تحول علوم انسانی و مهندسی فرهنگی قرار دهند؛ وزارت علوم نیز ملزم به اجرای کردن مصوبات باشد که در این صورت ممکن است به نتیجه‌ای برسیم.

 

حجت‌الاسلام خسروپناه درباره نقش حوزه‌های علمیه درباره تحول علوم انسانی خاطرنشان کرد: این‌که گفته شود تنها حوزه و یا دانشگاه متولی تحول در علوم انسانی است ادعای نادرستی است؛ باید هر دو وارد عمل شوند.

 

وی افزود: بخشی از علوم انسانی ناظر به توصیف انسان مطلوب و بخشی ناظر به توصیف انسان محقق است، بخش دیگر نیز مربوط به تغییر انسان مطلوب و محقق است؛ شناخت این سه بخش علوم انسانی با روش‌های مختلف عقلی، نقلی، اجتهادی و تجربی امکان پذیر است و هر سه این وظایف را تنها حوزه و دانشگاه نمی‌تواند انجام دهد، این دو باید بتوانند با مشارکت هم این کار را انجام دهند.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: البته ساختار اجرایی حوزه مقداری با این تحول فاصله دارد، ولی شخصیت‌ها و مراکز حوزی بالفعل در این باره وجود دارند./993/پ200/س

ارسال نظرات