۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۲۳۰۳۱۷
حجت‏الاسلام حسینی اراکی:

برخی در امور دینی دچار تساهل و تسامح شده‌اند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم به روحیه تساهل و تسامح برخی افراد در امور دینی اشاره کرد و گفت: کسانی که نسبت به ظلم و جنایات مستکبران عالم و یزیدیان زمان بی‌تفاوت هستند و فریاد نمی‌زنند بلکه برای تعامل کردن با آمریکا می‌گویند «باید شعار مرگ بر آمریکا را کنار بگذاریم» در جنایت‌های آنها شریک هستند.
حجت الاسلام سيد ابراهيم حسيني اراکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‏الاسلام سید ابراهیم حسینی اراکی، استاد حوزه علمیه قم در مراسم عزاداری امام حسین(ع) که دوشنبه شب در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به دستاوردهای قیام عاشورا اظهار داشت: قیام عاشورا با احیای دین حق و ارزش‌ها به بشریت حیات داد چنان که حضرت علی(ع) فرمودند «اگر کسی دین نداشته باشد حیات ندارد.»

 

وی در تبیین دین حق به روایتی از امام موسی کاظم(ع) اشاره کرد و افزود: حضرت فرمودند «تمامی سلسله احکام، ظواهر و اعمال دینی باید باطنی داشته باشد که باطن، محور و شالوده‌اش، ولایت اهل بیت(ع) است».

 

حجت الاسلام حسینی اراکی ابراز کرد: همه مناسک و احکام شرعی مقدمه رسیدن به ولایت الهی و پذیرش ولایت ائمه اطهار(ع) است که بسیاری از مسلمانان در این مقدمات مانده‌اند و به اصل احکام الهی نرسیدند.

 

وی خاطرنشان کرد: پیامبراکرم(ص) با دین حق اسلام به مردم جاهلیت حیات و زندگی بخشیدند و با زنده کردن ارزش‌های اسلامی آنها را از ظلمت نجات دادند.

 

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: بعد از رحلت پیامبراکرم(ص) به ویژه بعد از سال چهل هجری و شهادت امیرمؤمنان علی(ع) تا سال شصت و یک هجری قمری یعنی در مدت بیست سال بلایی بر سر دین آوردند که جز نامی از آن چیزی باقی نماند.

 

 وی افزود: در مدت بیست سال تمام علایق و باورهای دینی در جامعه دگرگون شد و دوباره به جاهلیت برگشتند که نشانه‌های متعددی در استحاله شدن جامعه اسلامی در دوران امام حسین(ع) دخالت داشت که باید مردم، مسؤولان، مراکز حوزوی و دانشگاهی به آنها توجه داشته باشند.

 

حجت الاسلام حسینی اراکی تصریح کرد: اگر مردم، مسؤولان، خواص و عوام جامعه نسبت به ارزش‌های دینی، ظلم، گناه، بی‌عفتی و پذیرش سلطه ستمگران در جامعه بی‌تفاوت باشند و به قول معروف «به من چه» بگویند آنها به تعبیر قرآن مرده‌اند.

 

وی به روحیه تساهل و تسامح برخی افراد در امور دینی اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) در جریان ربودن خلخال از پای زن یهودی فرمودند «اگر مؤمنی از شنیدن این جریان بمیرد من او را مذمت نمی‌کنم» و جامعه‌ای که درد دین نداشته باشد و نسبت به ترویج منکرات دینی بی‌تفاوت باشد حیات ندارد.

 

حجت الاسلام حسینی اراکی ابراز کرد: در جامعه زمان امام حسین(ع) اگر کسی هدایت و ارشاد می‌کرد دیگران صدایش را خفه می‌کردند چنان که در حال حاضر در زمینه امر به معروف و نهی از منکر در برخی موارد این گونه است و در طرفداری از فعل منکر آمر به معروف را توبیخ می‌کنند.

 

وی تصریح کرد: خانواده‌ای که نسبت به دین فرزندانش بی‌تفاوت است و شوهری که خانم بدحجابش را در منظر نامحرمان قرار می‌دهد حیات ندارد و از نظر قرآن کسی که نسبت به دین حق و ارزش‌های دینی حساسیت و غیرت نداشته باشد مرده‌ است.

 

حجت الاسلام حسینی اراکی تأکید کرد: امام حسین(ع) در مقابل 30 هزار نفر فریاد زد و فرمود «من زنده‌ام» و کسی که در مقابل جامعه این رویه را پیگیری نکند و  نسبت به زیرپا نهادن ارزش‌های دینی در جامعه بی‌تفاوت باشد در روز قیامت با ستمگران و مستکبران محشور می‌شود.

 

وی به مهمترین خطبه امام حسین(ع) در مسیر کوفه اشاره کرد و گفت: حضرت در منزلگاهی که سپاه حر نیز حضور داشت فرمودند «ای مردم، پیامبراکرم(ص) فرمودند اگر کسی سلطان جائری را ببیند که محرمات خداوند را حلال می‌شمارد و عهد بندگی و اطاعت الهی را شکسته است و با سنت پیامبراکرم(ص) مخالفت می‌کند و با بندگان خدا با ظلم و ستم رفتار می‌کند اگر بی‌تفاوت باشد و با عمل و زبانش فریاد نزند در قیامت جایگاهش همانند ظالمان خواهد بود.»

 

این کارشناس دینی در ادامه خطبه امام حسین(ع) افزود: حضرت فرمودند «امویان از شیطان تبعیت می‌کنند؛ اطاعت الهی و حدود خداوند را ترک کرده‌اند؛ بیت المال مسلمانان را به عنوان مال شخصی قلمداد کرده و حلال الهی را حرام و حرام را حلال کرده‌اند؛ من فرزند علی(ع) هستم؛ به این وضعیت بی‌تفاوت نیستم و قیام می‌کنم.»

 

وی تصریح کرد: کسانی که نسبت به ظلم و جنایات مستکبران عالم و یزیدیان زمان بی‌تفاوت هستند و فریاد نمی‌زنند بلکه برای تعامل کردن با آمریکا می‌گویند «باید شعار مرگ بر آمریکا را کنار بگذاریم» و از سفیانی‌ها و تکفیری‌های جنایتکار حمایت می‌کنند در جنایت‌های آنها شریک هستند.

 

حجت الاسلام حسینی اراکی در پایان امام حسین(ع) را احیاکننده دین حق خواند و افزود: «الاسلام نبوی الحدوث و حسینی البقاء» اسلام را پیامبراکرم(ص) آوردند اما سیدالشهدا(ع) آن را زنده کردند چنان که بعد از هزاران سال در همه کشورهای جهان نام حسین(ع) به عنوان احیاکننده اسلام ناب محمدی(ص) با محوریت امامت و ولایت است./908/پ202/ی

ارسال نظرات