۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۲۲۹۵۷۶
با قرائت پیام آیت الله سبحانی؛

کنگره بزرگداشت شهدای گمنام، سرداران و 421 شهید اسفراین برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نخستین کنگره بزرگداشت شهدای گمنام، سرداران و 421 شهید شهرستان اسفراین با قرائت پیام حضرت آیت الله سبحانی برگزار شد.
آيت الله سبحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، صبح پنج شنبه پانزدهم آبان نخستین کنگره بزرگداشت شهدای گمنام، سرداران و 421 شهید شهرستان اسفراین در استان خراسان شمالی با قرائت پیام حضرت آیت الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید برگزار شد.

 

این کنگره با حضور سردار اسماعیل قاآنی، جانشین سپاه قدس، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، سیدعلی اکبر پرویزی، استاندار خراسان شمالی، ائمه جمعه سراسر استان، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، فرماندهان نظامی و انتظامی، مدیران کل دستگاههای اجرایی استان و مدیران شهرستانی و خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران برگزار شد.

 

در نخستین کنگره بزرگداشت شهدای گمنام، سرداران و 421 شهید شهرستان اسفراین سردار قاآنی، جانشین سپاه قدس، سیدعلی اکبر پرویزی، استاندار خراسان شمالی و حجت الاسلام قدیر محمدیان، امام جمعه اسفراین پیرامون موضوعات دفاع مقدس، شهدا و مسائل روز کشور سخنرانی کردند.

 

همچنین ارائه گزارش روند اجرایی این کنگره، تحلیل مسائل روز و دفاع مقدس و بیان خاطرات یک پدر و یک مادر شهید و ... بخش های دیگر این کنگره بودند.

 

پیام آیت الله سبحانی به کنگره بزرگداشت شهدای گمنام، سرداران و 421 شهید اسفراین

 

در ابتدای این کنگره پیام حضرت آیت الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید به این کنگره قرائت شد، در پیام حضرت آیت الله سبحانی آمده بود: «حیات انسانى به طور مطلق و حیات شهیدان راه حق به حکم دلائل فلسفى و تصریح قرآن پس از مرگ، امتداد و گسترش دارد و مرگ معبر و گذرگاهى بیش نیست که انسان را از سرایى به سرایى، از خانه اى به خانه دیگر منتقل مى سازد.

تو گویى که مرگ دروازه ابدیت است و پاسدار این دروازه، قابض الارواح، عزرائیل است.

اگر مرگ دروازه ابدیت است و مرگ تن به معنى مرگ روان نیست، شهید در این میان از ویژگى خاصى برخوردار است.

1 ـ شهید داراى حیات اجتماعى است او در قلوب و اذهان جایگاه بس پر ارجى دارد، اگر او سطور تاریخ امتى را با خون پاک خود نوشته است، تاریخ بشریت نیز راه وى را زنده و گرامى مى دارد تا آن جا که مهر و مودت، نام و نشان، جوش و خروش و ایثار و فداکارى او در سینه ها و قلوب، موج مى زند و نام او به عنوان انسان ابدى بر تارک اعصار نبشته مى گردد.

2 ـ او داراى حیات معنوى و حقیقى است و خصوصیات حیات حقیقى او را قرآن چنین بیان کرده است؛ آن جا که مى فرماید: «وَ لاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ.»؛ آنان که در راه خدا کشته شدند آن ها را مردگان مى پندارید. آنان زندگانند و نزد خدا خویش روزى مى خورند.

«فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ یَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لاَ هُمْ یَحْزَنُونَ».؛آنان به آن چه که خدا به آن ها از کرم خویش عطا فرموده خوش دلند و به کسانى که هنوز به آن ها نپیوسته اند مژده مى دهند و مى گویند: ترس و غمى براى ما نیست.

این آیه نیم رخى روشن از مقامات شهید را براى ما ترسیم مى کند و نکات ذیل را یادآور مى شود:

1 ـ حیات شهید پس از مرگ یک حیات واقعى است و این حیات فردى از شهید، غیر از حیات اجتماعى او است که قبلا یادآور شدیم و به این حقیقت با جمله «اَحیاء» تصریح شده است.

2 ـ این حیات توأم با رزق و روزى است چنان که مى فرماید:« ِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ».

3 ـ این حیات با فرح و شادى همراه است چنان که مى فرماید:«فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ».

4 ـ ارتباط شهید با جهان ماده قطع نمى شود و از آن چه در این جهان مى گذرد آگاه است حتى از وضع آن هایى که هنوز در معرکه جنگ مى رزمند مطلع مى باشد و به آنان، پیام مى فرستد و مى گوید: «أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لاَ هُمْ یَحْزَنُونَ» و به این حقیقت با جمله «وَ یَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ» اشاره شده است.

سالار شهیدان نیز در روز عاشورا مقام و موقعیت شهدا را چنین ترسیم کرده است:

اى فرزندان افراد کریم، شکیبایى را پیشه خود سازید، مرگ در میدان جنگ، پلى است که شما را از دشوارى ها و سختى ها به بهشت وسیع و نعمت هاى پیوسته منتقل مى سازد، آیا دوست نمى دارید که از زندان، به قصر منتقل گردید؟، در حالى که دشمنان شما از قصر به زندان روانه مى گردند.

اینجانب با این گفتار کوتاه از کسانى که این فضا روحانى را در این نقطه عالم و شهیدپرور(اسفراین) پدید آورده اند سپاسگزارى نموده امید است همگان مشمول شفاعت شهیدان راه حق و مغفرت باشیم».

 

تهیه مستند خانواده دو شهیده اسفراین

 

گفتنی است؛ سرهنگ حسن حیدرزاده، معاون فرهنگی سپاه شهرستان اسفراین و دبیر ستاد نخستین کنگره بزرگداشت شهدای گمنام، سرداران و 421 شهید این شهرستان در ابتدای همایش امروز به تشریح روند برگزاری نخستین کنگره بزرگداشت شهدای گمنام، سرداران و 421 شهید اسفراین پرداخت و اظهار کرد: به منظور برگزاری این کنگره 9 کمیته با کارگروه های مختلف فعالیت می کردند.

 

وی با بیان این که یکی از مهم ترین اهداف برگزاری کنگره بزرگداشت شهدای گمنام، سرداران و 421 شهید اسفراین پاسداشت مقام شهدا است، اضافه کرد: برگزاری جلسات برنامه ریزی با مسؤوولین فرهنگی ادارات با محوریت کنگره ی شهدا، تدارک برنامه های فرهنگی با محوریت کنگره شهدا از جمله همایش رزمندگان، زنان ایثارگر، برنامه های نمایشی، دعای کمیل، شب شعر، شبی باقرآن و عترت در بخشهای روستایی و شهرستان، تهیه تندیس کنگره شهدا برای اهدا به خانواده معظم شهدا و مدعوین و ... با دعوت از سخنرانان و مداحان کشوری و استانی، تألیف کتب مختلف شهدا، ساخت مستندهای خانواده دو شهیده اسفراین و ... برخی از برنامه هایی بود که به منظور برگزاری هرچه بهتر این کنگره اجرا شد./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات