۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۲۲۹۴۶۵
مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل:

آیین های سنتی و اصیل عزاداری در اردبیل احیا می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل، با اشاره به برگزاری پرشور عزاداری در اردبیل، گفت: آیین های سنتی و اصیل عزاداری آسیب شناسی شده و در جهت احیای آن تلاش می شود.
حجت الاسلام ستوده، مديرکل تبليغات اسلامي استان اردبيل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، حجت الاسلام مهدی ستوده، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل، صبح امروز در جمع خبرنگاران، با تأکید بر لزوم احیای آیین های اصیل عزاداری در اردبیل، خاطرنشان کرد: بر همین اساس امسال برای چهارمین سال متوالی در استان، مراسم عزاداری و اجتماع عظیم تاسوعای حسینی با حضور ده ها هزار نفر از سوگواران و حسینیان در اردبیل برگزار شد.

 

وی با اشاره به آیین ها و فرهنگ غنی استان اردبیل در دهه اول محرم و روز عاشورا خواستار توجه جدی به این سرمایه های معنوی و مذهبی شد و افزود: باید با آسیب شناسی آیین های ماه محرم در راستای احیا و رشد و پویایی بسیاری از سنت های اصیل تلاش کرد.

 

حجت الاسلام ستوده، تصریح کرد: بی شک آیین های دینی و مذهبی و اجتماعی نظیر عزاداری با برخورداری از آیین های سنتی و اصیل هزار ساله نظیر طشت گذاری و شمع گردانی و دیگر مراسمات عزاداری که با فرهنگ و باورهای مردم گره خورده است، همواره و به قدمت تاریخ بشر در جامعه رشد خواهد یافت و بیش از پیش مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، اظهار داشت: چنانچه امروز شاهد هستیم که عزاداری سالار شهیدان امام حسین (ع) و واقعه کربلا در طول تاریخ و با گذشت حدود هزار و 400 سال هنوز هم زنده و هر سال پر شورتر برگزار می‌شود.

 

حجت الاسلام ستوده، افزود: البته این آیین ها نیز نیازمند توجه، بازکاوی، آسیب شناسی، ارائه راهکارهای صحیح برای پویایی از سوی دستگاه های دینی، فرهنگی و آموزشی هستند تا از هرگونه آسیب ها و بدعت ها دور نگه داشته شود.

 

وی در خصوص برگزاری تجمع بزرگ عزداران اردبیل در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، تأکید کرد: در جهت برگزاری منظم و باشکوه این مراسم و سایر برنامه‌های ملی، در سال‌های اخیر تلاش شده سنت ها و آیین های عزاداری به شکل سنتی و پرشورتر از گذشته برگزار شود.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با بیان این‌که این برنامه با آیین سنتی شمع گردانی که از آیین های هزار ساله اردبیل است، هیچ گونه تناقضی نخواهد داشت، افزود: برگزاری تجمع تاسوعا و عاشورای حسینی باعث جلوگیری از حرکت های نامتعارف احتمالی شده و این حرکت سبب می‌شود اردبیل بیشتر با شناسنامه عزای حسینی شناخته شود./937/ت302/ب3

ارسال نظرات