۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۶
کد خبر: ۲۲۹۴۲۲
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری:

مقام ولایت محبت و تبعیت از ائمه اطهار است

خبرگزاری رسا ـ رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم محبت همراه خضوع و تبعیت از ائمه اطهار(ع) را مقام ولایت عنوان کرد و گفت: بالاترین مرتبه خشوع و تواضع نسبت به امام، محبت است که ظهور این همراهی در قیامت خواهد بود.
حجت الاسلام ميرباقري رئيس فرهنگستان علوم اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم، سه شنبه شب در مراسم عزاداری شام غریبان امام حسین(ع) که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد با تأکید بر راه‌گشا بودن اشک و عزاداری برای امام حسین(ع) در طول سال اظهار داشت: گر چه محرم و صفر تمام می‌شود اما ادامه دادن عزداری و اشک بر امام حسین(ع)، زیارت خواندن از دور و نزدیک، تبری و لعن نسبت به قاتلان سیدالشهدا(ع)، محبت داشتن به حضرت و آرزوی همراهی با ایشان ربطی به محرم و صفر ندارد.

 

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم به شرایط ویژه محرم و آمادگی دل انسان برای همراهی با امام حسین(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: دل انسان با اقامه عزای سیدالشهدا(ع) در محیط نور، حیاط طیبه و بهشت وارد می‌شود و نباید با تمام شدن مجالس عزاداری آن را از فضای معنوی و سفره سیدالشهدا(ع) دور کنیم بلکه خودمان در طول سال برای گریه بر امام حسین(ع) برنامه‌ریزی داشته باشیم و با گذاشتن دلمان در خانه سیدالشهدا(ع) از دنیا و گرفتاری‌های آن نجات پیدا کنیم.

 

وی اشک بر امام حسین(ع) را باعث دور شدن شیاطین انسی و جنی از زندگی انسان دانست و تأکید کرد: اگر اشک بر امام حسین(ع) در زندگی انسان جریان داشته باشد پای شیاطین قطع می‌شود چنان که دشمن در طول سال با سمپاشی و جنگ تبلیغاتی سعی دارد اعتقادات را از جامعه بگیرد اما با رسیدن محرم و ایام عزاداری سیدالشهدا(ع) بساطش جمع می‌شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به تلاش دستگاه ابلیس برای انحراف جامعه تصریح کرد: بر خلاف هجوم تبلیغاتی دشمنان، مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) هر سال پرشورتر برگزار می‌شود و نباید از طهارت نفس جوانان در میان هجمه شیاطین غفلت کرد که این توجه به برکت محرم و صفر امام حسین(ع) است.

 

وی غصه و ناراحتی را از ویژگی‌های انسان عنوان کرد و گفت: اگر ناراحتی انسان به خاطر تعلقات دنیایی باشد سودی به حالش نخواهد داشت اما اگر انسان روح بلندی داشته باشد و ریشه‌های فساد را از دلش بکند برای امور دنیوی، ثروت، قدرت و احترام دیگران، غمناک و ناراحت نمی‌شود بلکه همچون مسلم بن عقیل بیعت کردن هجده هزار نفر و تنها ماندنش در احوال، اعتقاد و صلابت روحی‌اش تأثیری نخواهد داشت.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری، فراغت از دنیا را موجب همراهی با اولیای الهی خواند و ابراز کرد: انسان با فراغت از دنیا و تعلق به امام(ع) خوشحالی و غصه‌اش در زندگی همانند خوشحالی و غصه‌های امامش می‌شود چنان که در مجلس عزاداری سیدالشهدا(ع) دلش وسعت پیدا کرده آرام می‌گیرد.

 

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم افزود: اگر دل انسان تابع دل امامش باشد حالات ایشان در وی اثر می‌گذارد همان گونه که در روایت می‌فرماید «مؤمنین با همدیگر برادر پدر و مادری هستند که پدرشان و مادرشان رحمت است» از این‌رو گاهی انسان با این که حزنی ندارد غمگین است و یا بی‌دلیل خوشحال می‌شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به روایت «شیعتنا یفرح لفرحنا و یحزن لحزننا» بیان داشت: بالاترین درجه همراهی انسان با امام(ع) همراهی دلی است که قرآن می‌فرماید «ان الابرار لفی نعیم» شیعیان امیرمؤمنان علی(ع) با همراهی امامشان در حال حاضر در نعیم هستند و در بهشت به سر می‌برند.

 

وی قلب امام(ع) را عرش الهی خواند و خاطرنشان کرد: اگر کسی قلبش با قلب ائمه اطهار(ع) پیوند بخورد در ذیل عرش الهی و قلب امام، تعریف می‌شود و از همین الان در بالاترین درجات بهشتی سیر می‌کند.

 

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم، محبت همراه خضوع و تبعیت ائمه اطهار(ع) را مقام ولایت عنوان کرد و گفت: اگر دوستی و محبت ائمه اطهار(ع) انسان را به خضوع، خشوع و تبعیت برساند متولی به ایشان می‌شود زیرا بالاترین مرتبه خشوع و تواضع نسبت به امام، محبت است که ظهور این همراهی در قیامت خواهد بود.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در پایان یاران سیدالشهدا(ع) را اهل ولایت ایشان دانست و افزود: با محبتی که یاران امام حسین(ع) به ایشان داشتند با غصه‌های ایشان غصه‌دار بودند و هیچ چیز نمی‌توانست آنها را از امام حسین(ع) جدا کند./908/پ202/ی

ارسال نظرات