۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۲۲۹۲۶۱
استاد حوزه علمیه قم:

عبرت های عاشورایی الگویی برای جلوگیری از فتنه ها است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این که قیام عاشورا سرشار از عبرت های مهم است، گفت: باید با عبرت گرفتن از حوادث عاشورا از وقوع حوادثی مشابه جلوگیری کرد و درس های مهمی از این واقعه تاریخی گرفت.
استاد حوزه علميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت‌الاسلام محمدمهدی گرجیان، استاد حوزه علمیه امروز در جمع عزاداران تاسوعای حسینی در هیأت یا فاطمه الزهرای بابل، دقت و بینش معرفتی را در واقعه عاشورا مهم ارزیابی کرد و گفت: کربلا و واقعه عاشورا درس ها و عبرت های زیادی دارد که باید به دقت و عمیق آن وقایع مورد بازخوانی قرار گیرد.

 

وی ادامه داد: باید با عبرت گرفتن از حوادث عاشورا از وقوع حوادثی مشابه جلوگیری کرد و درس های مهمی از این واقعه تاریخی گرفت.

 

استاد حوزه علمیه قم، ولایتمداری و پایداری یاران سیدالشهدا(ع) را مثال زدنی و بارز عنوان و خاطرنشان کرد: هر کسی می خواهد الگوی برجسته ای برای ولایتمداری و تبعیت از امام  عصر خود بیابد، به سیره رفتاری و معرفتی حضرت ابوالفضل(ع) بنگرد.

 

وی به روایتی از پیامبر(ص) در خصوص وفاداری گروهی از شیعیان و محبین اهل بیت(ع) اشاره کرد و افزود: پیامبر اعظم(ص) در حدیثی نورانی شیعیان وفادار و محبین اهل بیت(ع) را برادران خود خطاب کرد و به همین دلیل باید قدر این عشق به ولایت را بدانیم.

 

حجت الاسلام گرجیان از ویژگی های مهم جوانان را بازگشت از بدی ها عنوان و تصریح کرد: خداوند جوانی را که با ابراز پشیمانی از گناه توبه حقیقی کرده باشد را بیشتر دوست دارد، چون جوان معمولاً جوان قلبش آماده مسؤولیت پذیر و وفادار است و به راحتی با قوانین دین کنار می آید.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم با توصیه به جوانان در خصوص مجهز کردن خود به دانش علمی و دینی و آماده سازی جسمانی خاطرنشان کرد: ولایتمداری حضرت ابوالفضل(ع) ناشی از کمالات اخلاقی، معنوی و معرفت دینی وی بود که خود را به علوم دین مجهز کرده بود.

 

وی ادامه داد: این کمالات معنوی در کنار آمادگی جسمانی و نیروی عضلانی وی رشد کرد بود و به همین دلیل امام سجاد(ع) در حدیثی با اشاره به جایگاه حضرت عباس(ع) در بهشت آن را  موجب غبطه خوردن شهدا و بزرگان بیان فرمود.

 

مدرس مرکز جامعه المصطفی با توصیه به جوانان برای عشق ورزیدن به نماز  و مأنوس شدن با قرآن گفت: مهلت یک روزه امام حسین(ع) در اوج تشنگی و محاصره همه جانبه دشمن در روز تاسوعا برای خواندن نماز، راز و نیاز به درگاه الهی بود.

 

وی افزود: تدبر و تفکر در قرآن مهم تر از قرائت این کلام الهی است زیرا باید در کنار خواندن قرآن تفکر کرد تا در جان انسان بنشیند و اثر بگذارد.

 

حجت الاسلام گرجیان به تفاوت نگاه عمیق و همراه با تفسیر به قران با قرائت ظاهری آن پرداخت و تصریح کرد: امیرالمؤمنان(ع) در پاسخ به یکی از یاران معاویه در جنگ صفین که او را نماز نخوان دور از  قرآن معرفی کرد فرمود که در سوره نبا معنای نبا العظیم توحید، معاد و ولایت است و ما در رأس ولایت هستیم.

 

وی ادامه داد: به واسطه تفسیر معنایی قرآن از سوی امام علی(ع)  و بالا رفتن بصیرت، آن صحابه معاویه در جمع یاران امیرالمؤمنان قرار گرفت و به همین دلیل انتظار دین از جوانان شیعه بالا بردن معرفت دینی شان است./1313/پ202/ب1

ارسال نظرات