۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۱
کد خبر: ۲۲۹۱۷۵
امام جمعه شبستر:

درک صحیح از عاشورا مقدمه شناخت مسأله مهدویت است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محمدزاده گفت: رسانه‌های وابسته به اتاق‌های فکر رژیم صهیونیستی و غرب تلاش دارند تا مکتب حسینی را تنها در نمادها و ظواهر خلاصه کنند.
واقعه عاشورا

حجت الاسلام علی محمدزاده، معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با تسلیت فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار داشت: جلسات وعظ و سخنرانی مبلغان حوزوی در منبر مساجد همزمان با ایام سوگواری ماه محرم می تواند به عنوان یک رسانه تبلیغی و فرهنگی شناخته شود.


وی با اشاره به این‌که جلسات سخنرانی مذهبی در این ایام باید بیش از هر زمان دیگر محتوامحور باشد، خاطرنشان کرد: تطبیق شرایط روز جامعه با حوادث و وقایع حادثه عاشورا هنری مهم است که روحانیان مبلغ در ایام محرم بایستی بدان توجه داشته باشند، اسلام هر زمانی دشمنان خاص خود را داشته چراکه‌ منافع مستکبران و ظالمان با وجود اسلام به خطر می‌افتد.


امام جمعه شبستر با بیان این‌که کاهش سطح معرفتی عزاداران و تبدیل شعور به شور حسینی تهدیدی برای مجالس سوگواری ماه محرم محسوب می شود، گفت: با این حساب رسالت حوزه‌های علمیه و روحانیت در قبال ارتقای معرفت عزاداران نسبت به فلسفه نهضت حسینی بیش از پیش حساس به نظر می رسد.


حجت الاسلام محمدزاده با اشاره به این‌که یکی از برنامه‌های دشمن در قالب جنگ نرم، خالی کردن محتوا از مجالس مذهبی شیعیان است، افزود: رسانه‌های وابسته به اتاق‌های فکر رژیم صهیونیستی و غرب تلاش دارند تا مکتب حسینی را تنها در نمادها و ظواهر خلاصه کنند، چراکه درک صحیح از عاشورا مقدمه شناخت مسأله مهدویت است.

 

معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: توجه صرف ظاهری به عزاداری بدون درک صحیح از فلسفه نهضت حسینی، موجب گسترش مسائل خرافی و بدعت‌های نابجا در عزاداری‌ها می شود، باید نسبت به خروجی معنوی مجالس سوگواری در ایام محرم توجه ویژه داشت.


وی در بخش دیگری از سخنان خود بی بصیرتی را یکی از عوامل بروز حادثه عاشورا دانست و گفت: شناخت امام و موقعیت در هر شرایط زمانی و مکانی انسان را بصیر و از فتنه زمان ایمن خواهد ساخت، وظیفه علمای دینی تبیین فلسفه نهضت عاشوراست که بهره‌مندی از ظرفیت‌های تبلیغی ماه محرم ضرورتی انکار ناپذیر بوده است.

 

حجت الاسلام محمدزاده با تأکید بر این‌که باید از بیانات غیر مستند درباره عاشورا خودداری کرد، گفت: بنا به فرموده رهبر فرزانه انقلاب؛ عاشورا یک حادثه‏ تاریخىِ صرف نبود؛ عاشورا یک فرهنگ، یک جریان مستمر و یک سرمشق دائمى براى امت اسلام بود، از این رو باید حادثه‏ عاشورا را از پیرایه‏هاى مضر خالى کنیم.


معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که حفظ قیام عاشورا تنها به رعایت آداب و شؤون ظاهری آن نیست، گفت: احیای ارزش‌های دینی و اسلامی باید از سوی هیأت‌های عزاداری و عزاداران مورد توجه قرار گیرد، چراکه هر اندازه فرهنگ جامعه سالم باشد زندگی برای افراد آن جامعه سالم خواهد بود./935/ت302/ب4

ارسال نظرات