سبک زندگی حسینی سد محکمی در برابر هجمه های فرهنگی است
![امام جمعه بابل](/Original/1392/10/27/IMAGE635255563399218750.jpg)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام مجتبی روحانی، امام جمعه بابل امروز در ادامه سلسله مباحث سبک زندگی دینی در دانشگاه نوشیروانی بابل تصریح کرد: در ایام محرم شایسته است که سبک زندگی دینی سید الشهدا بیشتر مورد توجه جامعه ما قرار گیرد و لازمه این مسأله آشنایی کامل و تحلیل رفتاری سید الشهدا است.
وی ادامه داد: سیدالشهداء(ع) سبکی از رفتار را به یادگار گذاشت که تنها و تنها با نام امام حسین(ع) شناسایی شده است و کدهای مخصوص به خود دارد.
مسؤول حوزه علمیه خاتم الانبیاء بابل به یکی از سیره های رفتاری سبک زندگی سیدالشهدا اشاره کرد و گفت: یکی از سیره های رفتاری در سبک زندگی سیدالشهدا سبک رفتاری حریت است.
وی با بیان این مطلب که حریت به معنای آزادگی است خاطرنشان کرد: سبک حریت در مقابل سبک ذلت و تن دادن به وابستگی و حقارت است.
رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان بابل حریت را رهایی از دام های شیطان و تعلقات مادی دنیایی بیان کرد و افزود: حریت و آزادگی مانع از گرفتار آمدن انسان در قید و بندهای مادی و دنیایی می گردد.
وی با بیان درس آموزی و عبرت آموزی در جریان کربلا گفت: علت رخ دادن آن جنایت عجیب و رفتار ذلیلانه قاتلان امام حسین(ع) این بود که آنها از درجه حریت سقوط کردند و تعلقات زندگی و وابستگی به دنیا و ذلت های آن در کام آنها شیرین جلوه کرده است.
حجت الاسلام روحانی با اشاره به وجود عوامل شکل دهنده حریت و آزادگی در وجود انسان تصریح کرد: یکی از عوامل مهم در شکل گیری حریت و آزادگی در وجود انسان وجود کرامت نفس و شرافت در انسان است.
وی افزود: شرافت گوهر وجودی انسان را شکل می دهد و انسان باید قدردان آن باشد و مبادا این کرامت را به اموری نازل بفروشد.
امام جمعه بابل با بیان این که سبک زندگی سیدالشهداء(ع) دعوت به حریت و آزادگی است، خاطرنشان کرد: بهای انسان چیزی جز بهشت نیست و اگر انسانی بخواهد نفس خود را به غیر از بهشت بفروشد ضرر کرده است.
وی افزود: اگر انسان در مسیر حیات خود به تعلقات دنیوی مانند همسر و فرزند و مقام و مال دل ببندد به گونه ای که دل کندن از آن سخت و سنگین جلوه دهد، این انسان در گردنه های زندگی سقوط می کند.
حجت الاسلام روحانی به ماجرای حر و حریت او پرداخت و گفت: آزادگی و ادب حر او را نجات داد تا در زمره یاران سید الشهدا قرار بگیرد.
وی ادامه داد: بسیاری از افراد حاضر نشدند که ندای حق امام حسین(ع) را بپذیرند و عده ای در مقابل آن حضرت و عده ی دیگر سعی کردند از ورود به هر دو دسته امتناع کنند.
استاد حوزه علمیه بابل با بیان این مطلب که در معرکه و میدان قرار گرفتن و حق و باطل انسانی که در زمره گروه حق قرار نگیرد در گروه باطل قرار دارد تصریح کرد: هم کسانی که در مقابل امام حسین(ع) و یارانش قرار گرفتند و هم کسانی که ندای مظلومیت آن حضرت راشنیدند و یاری نکردند جزء جهنمی هستند.
وی افزود: نخستین نفری که از اول صبح عاشورا ندای حق سیدالشهدا را در لشکر عمر ابن سعد شنید و به ایشان لبیک گفت حر ابن یزید ریاحی بود و عاقبت او ختم به خیر گردید./1313/پ202/ب1