۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۲۲۸۵۴۰
حجت الاسلام والمسلمین کازرونی:

مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی فخر حوزه و روحانیت بود

خبرگزاری رسا ـ نماینده مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر این که آیت الله مهدوی کنی فخر روحانیت بود، گفت: ایشان در مباحث سیاسی دارای بینش و بصیرت خاصی بود که مسائل را به‌خوبی مرتفع می‌ساخت.
حجت الاسلام والمسلمين کازروني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن کازرونی امروز در مراسم گرامیداشت آیت‌الله مهدوی کنی (ره) که از سوی آیت‌الله واعظ طبسی، نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان در حرم امام رضا (ع)  برگزار شد، با بیان این‌که شأن، جایگاه و منزلت روحانیت، شأن و جایگاه تنزیل یافته انبیای الهی است، گفت: همان وظایفی که بر دوش اولیای الهی قرار دارد، بر دوش عالمان دینی نیز نهاده شده است.

 

وی با بیان این‌که تبیین، توضیح، تفسیر، و حفاظت از مجموعه احکام الهی و قواعد شرعی، وظیفه اصلی روحانیت است، بیان داشت: پیامبر اکرم (ص) فرمودند که در کنار هر اندیشمند و عالمی ننشینید زیرا علم یک چراغ و وسیله است، این وسیله گاهی ابزار قطع طریقت الهی می‌شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین کازرونی اضافه کرد: عالمی که فرضیه‌های علمی او، راه بندگی را به‌سوی خدا تسهیل نمی‌کند، شبهه می‌افکند و بندگان را از مسیر خدا دور می‌کند.

 

عالم باید انسان را به وادی هدایت سوق دهد

وی به بیان فرمایش پیامبر (ص) در خصوص هم‌نشینی با عالمان پرداخت و عنوان کرد: اولین توصیه رسول‌الله (ص) این است که نزد عالمی باشید که شما را از شک به‌یقین برساند؛ عالم باید کسی باشد که علمأ و عملاً انسان را از شک به سمت یقین رهنما باشد که از این‌ دست عالمان در طول تاریخ حضور داشتند و تأثیرات بزرگی نیز از خود به جای گذاشته‌اند.

 

نماینده خبرگان رهبری به دومین خصوصیت یک عالم از زبان پیامبر (ص) اشاره کرد و اظهار کرد: باید کنار عالمی بنشینید که اگر اهل ریا، شرک و کفر باشید، آن‌قدر خالص و مخلص باشد که شما را به وادی اخلاص برساند؛ عالمی که این مراحل را نگذرانده باشد نمی‌تواند انسان را به این درجات برساند.

 

وی، سومین خصیصه عالم را رساندن فرد از عداوت و کینه به خیرخواهی عنوان کرد و بیان داشت: معمولاً مسائل مادی انسان را گرفتار عداوت و کینه‌توزی می‌کند و عالم کسی است که بتواند این کینه را به خیرخواهی تبدیل کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین کازرونی دیگر خصوصیت را رساندن فرد از تکبر به تواضع عنوان کرد و ابراز داشت: عالم باید انسان را از رغبت به معرفت برسانند؛ انسان در جریان زندگی دنیوی به داشته‌های خود رغبت دارند و عالم کسی است که این رغبت را تبدیل به معرفت کند؛ انبیا برای رهایی انسان از طاغوت فرستاده شدند و کار روحانیت نیز همین است.

 

آیت‌الله مهدوی کنی (ره) فخر روحانیت است

وی، برگزاری چنین بزرگداشت‌هایی را به سبب قرار داشتن آیت‌الله مهدوی کنی (ره) در ردیف چنین عالمانی دانست و اظهار داشت: شناخت من از ایشان به‌پیش از انقلاب بازمی‌گردد که حیثت ایشان، حیثیت افتخار برای روحانیت بود؛ این عالم فخر روحانیت است.

 

نماینده خبرگان رهبری به بیان خصوصیات رفتاری رییس فقید خبرگان رهبری اشاره کرد و اظهار داشت: سلوک سیاسی، علمی، اجتماعی و معنوی ایشان تماماً تداعی‌کننده حاج مقدس‌ها، شیخ مرتضی‌ها و امثال آنان است؛ ایشان در مباحث سیاسی دارای بینش و بصیرت خاصی بود که مسائل را به‌خوبی مرتفع می‌ساخت.

 

وی به نمود عملی رفتار دینی و اخلاقی آیت‌الله مهدوی کنی اشاره کرد و افزود: وی بدون هیچ تکلف و تکبری نظرات منطبق با حق خود را با بیانی دل‌نشین تبیین می‌کرد به‌گونه‌ای که اغلب بازاریان تهران در دیانت مرید ایشان بودند زیرا وجود خود را در عمل به آنان نشان داده بود.

 

حجت الاسلام والمسلمین کازرونی ادامه داد: آیت‌الله مهدوی کنی یک سنتی محض بود اما آنچه یک روحانی باید حد اعلای بصیرت داشته باشد و بر مبنای ادبیات روز پیش برود، ایشان این‌چنین بود.

 

خضوع آیت‌الله مهدوی کنی در برابر مقام معظم رهبری

وی به ارادت مرحوم مهدوی کنی به مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: ایشان در مقابل مقام معظم رهبری خضوع داشت و معتقد بود ما نباید به رهبری تنها به‌عنوان رهبر سیاسی نگاه کنیم زیرا ایشان رهبر بخش عظیمی از نظام فکری شیعی است و باید از ایشان پاسداری و حفاظت کرد.

 

نمایندهخبرگان رهبری تصریح کرد: همان‌طور که خداوند می‌فرماید پیامبرانی را از خودتان برای شما فرستادیم، روحانیت نیز از متن همین مردم هستند؛ بچه‌های ما و شما درس طلبگی می‌خوانند و عالم می‌شوند؛ روحانیت علاوه بر مرجعیت دینی، مرجعیت حل مشکلات مردم را نیز داشته‌اند و هرکجا مردم دچار مشکل شدند از روحانیت طلب کمک کردند.

 

وی بابیان این‌که آیت‌الله مهدوی کنی با تمام وجود به مردم، رهبری و سیاست‌های ایشان اعتقاد داشت، یادآور شد: جامعه دینی فردی را از دست داد و پرورش فردی با این جامعیت بسیار زمان‌بر خواهد بود./9315/پ202/ج

ارسال نظرات