عضو مجلس خبرگان تشریح کرد؛
فلسفه قیام عاشورا و مهمترین اهداف نهضت کربلا
خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس خبرگان رهبری به تشریح فلسفه و دیدگاه های مرتبط با قیام عاشورا پرداخت و گفت: یکى از علل فزونى پرسشها و دیدگاهها درباره فلسفه قیام امام حسین(ع) را باید در پیچیدگى خاص و چند بعدى بودن این نهضت جست و جو کرد.
![حجت الاسلام والمسلمين علي رضا اسلاميان](/Original/1393/06/02/IMAGE635444911873082942.jpg)
حجت الاسلام والمسلمین علی رضا اسلامیان، نماینده مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس خبرگان رهبری، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله(ع) و ماه محرم، به تشریح فلسفه و دیدگاه های مرتبط با قیام عاشورا پرداخت و با مطرح کردن چند پرسش در این باره ابرازداشت: از زمانى که قیام امام حسین(ع) با آن شرایط و ویژگى هاى خاص اتفاق افتاده است، سؤال هایى در میان نخبگان و اندیشمندان و مردم عادى مطرح بوده که انگیزه اصلى امام(ع) از اقدام به چنین کارى چه بوده است؟ آیا دعوت کوفیان فلسفه قیام آن حضرت بوده، یا قیام امام(ع) علت دعوت کوفیان؟ آیا دستیابى به حکومت، علت اصلى و غایت نهایى این نهضت بوده است یا ایجاد اصلاحات و تغییرهاى محدود در ساختار حکومت اسلامى هم مى توانست هدف امام(ع) را تأمین کند؟
وی با اشاره به این که قیام امام حسین(ع) یکی از بی نظیرترین حوادث تاریخ اسلام است که مانند آن وجود ندارد، ابراز داشت: یکى از علل فزونى پرسش ها و دیدگاه ها درباره فلسفه قیام حضرت را باید در پیچیدگى خاص و چند بعدى بودن این نهضت جست و جو کرد و چیزی که تحلیل چنین حادثه اى را مشکل مى سازد، عکس العمل دور از انتظار و غیرقابل باور و پذیرش بسیارى از مسلمانان در برابر این قیام بوده است؛ چرا که نه تنها کوفیان که خود طلایه دار دعوت حضرت بودند، بلکه مردم دیگر شهرهاى اسلامى به ویژه مکه و مدینه هم واکنش مناسب و پاسخ مثبت در برابر این حادثه ازخود نشان ندادند و با وجود آن که هنوز بیش از نیم قرن از رحلت رسول خدا(ص) نگذشته بود، شاهد چنین جنایت و فاجعه اى بودند و دَم برنیاوردند.
این نماینده خبرگان رهبری به تحریف های قیام عاشورا اشاره کرد و در تشریح دلایل این تحریف ها خاطرنشان کرد: سلایق و انگیزه هاى سیاسى و دینى، گرایش و وابستگى به دستگاه حاکم و در نتیجه تحت فشار بودن از سوى حکومت وقت به منظور تحریف و وارونه جلوه دادن حقایق تاریخ اسلام و به ویژه تاریخ عاشورا، تأثیر پذیرى از اوضاع سیاسى مذهبى زمان خویش و سرانجام از همه مهم تر، عدم سنخیت میان شخصیت واقعه نگار و ابعاد شخصیتى رهبر و قهرمان حادثه، دچار تحریف ها و وارونه نویسى هاى گوناگون در تاریخ عاشورا و به ویژه درباره فلسفه نهضت عاشورا شده اند.
این مقام مسؤول در ادامه به بیان دیدگاه های مختلف در مورد قیام امام حسین(ع) پرداخت و با اشاره به این که نخستین دیدگاه در مورد این قیام، دیدگاه دنیا گرایانه است، ابراز داشت: چنین اندیشه اى محدود به عصر امام حسین(ع) نشد، بلکه در قرون بعدى نیز، برخى از مورخان و اندیشمندان اهل سنت ضمن تأیید و پذیرش و ترویج تفکر یاد شده، به ارائه تفسیر سطحى و دنیاگرایانه از انگیزه قیام اباعبدالله(ع) و در نتیجه ارائه چهره اى تحریف شده و دگرگون از نهضت کربلا پرداختند.
حجت الاسلام والمسلمین اسلامیان با بررسی این دیدگاه اظهار داشت: اگر امام حسین(ع) به دنبال ریاست و حکومت بود، باید مانند رهبران سیاسى دیگر که براى مغلوب کردن دشمن، به هر وسیله اى چنگ مى زنند و حتى از هرگونه دروغ و حیله و تزویر براى پیشبرد اهداف خویش بهره مى گیرند، عمل مى کرد، هم چنان که مانند بسیارى دیگر که دنبال پیروزى هستند، باید از هیچ کوششى در جلب نیرو، فروگذارى نکرده و هرگز از شکست خود و پیروزى ظاهرى دشمن سخن نگوید.
وی با بیان این که مطالعه و اندیشه در وصیت نامه، خطبه ها و نامه های حضرت نشان دهنده هدف اصلی ایشان از قیام است، ابراز داشت: گویا امام حسین(ع) فضاى تبلیغاتى بعد از شهادت خویش را مى دیدند که چگونه جنایت کاران اموى و قلم به مزد گیران آنان و حتى نسل هاى بعد این حادثه و اهداف آن را تحریف مى کنند؛ از این رو امام در سخنرانى هشدار دهنده و نصیحت آمیزى که در سال هاى آخر حکومت معاویه در مکه و در جمع نخبگان و دانشمندان دیگر شهرهاى اسلامى داشتند، انگیزه هاى ریاست طلبانه و دنیاخواهانه از اقدام ها و فعالیت هاى خویش ضد نظام حاکم اموى را کاملا مردود می دانند.
نماینده مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس خبرگان رهبری، نگرش عارفانه و صوفیان را یکی دیگر از دیدگاه ها به این قیام الهی بیان کرد و افزود: عارفان و صوفیان، حادثه عاشورا را در چارچوب عرفان نظرى و عملى خود تفسیر مى کنند که در این نوع نگرش، نهضت حسینى زائیده عشق است.
این مقام مسؤول با اشاره به این که نگاه صوفیانه و عارفانه به قیام عاشورا اگر چه نسبت به نگاه هاى دیگر، کم اشکال تر و به سبب هم سویى نسبى آن با زبان دل، از مقبولیت و جذابیت ویژه اى برخوردار است، اما این نگاه نیز خالى از اشکال نیست، تصریح کرد: نگاه عارفانه و صوفیانه به حادثه عاشورا و غفلت از ابعاد دیگر این حادثه سرنوشت ساز در تاریخ اسلام و به ویژه تأثیر گذار در تاریخ رشد تشیع دوازده امامى، این حادثه را تنها قابل استفاده براى اهل عرفان مى کند؛ در حالى که نهضت امام حسین(ع) براى همگان درس آموز، عبرت آمیز و مایه هدایت است.
وی در ادامه با بیان این که دیدگاه های دیگری نیز در مورد این قیام وجود دارد که در همه آن ها اشکالاتی دیده می شود، به تبیین اهداف اصلی قیام امام حسین(ع) پرداخت و افزود: احیاى مظاهر و نشانه هاى اسلام اصیل و ناب محمدى(ص)، اصلاح و بهبودى در وضع شهروندان، مبارزه با ستمگران اموى جهت تأمین امنیت براى مردم ستمدیده و فراهم ساختن بسترى مناسب براى عمل به احکام و واجبات الهى از مهم ترین این اهداف بود.
حجت الاسلام والمسلمین اسلامیان با تأکید بر این که فلسفه اصلى و نهایى نهضت حضرت را مى توان در یک هدف جامع و کلى یعنى احیاى فرهنگ اسلام اصیل و ناب محمدى(ص) و زدودن زنگارهاى تحریف و بدعت از دین جدشان خلاصه کرد، افزود: در این بین حضرت راه کار و ابزار لازم برای جامه عمل پوشاندن به این هدف را، در عنصر امر به معروف و نهى از منکر خلاصه می کند./9457/ت301/ی
ارسال نظرات