۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۱
کد خبر: ۲۲۸۰۰۶
در مراسم بزرگداشت آیت الله مهدوی کنی مطرح شد؛

روایت آیت الله خاتمی از مرزبندی صریح رییس فقید خبرگان با حامیان فتنه/ آیت الله مهدوی کنی لحظه ای از انقلاب و ولایت جدا نشد

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله خاتمی با بیان این‌که مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی نسبت به امام راحل و رهبر معظم انقلاب ارادت داشت، گفت: بنده شاهد بودم ایشان به یکی از حامیان سران فتنه گفت «فلانی اگر از سران فتنه حمایت کنی رفاقت 50 ساله‌ام را با تو می‌برم».
آيت الله سيد احمد خاتمي مراسم بزرگداشت آيت الله مهدوي کني در قم مراسم بزرگداشت آيت الله مهدوي کني در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران شب دوشنبه در مراسم بزرگداشت آیت‌الله مهدوی کنی که با حضور مراجع تقلید، علما و اقشار مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد، از آن عالم ربانی به عنوان عالمی با بصیرت، مجاهد و مرزبان دین یاد کرد.

 

وی گفت: ایشان عالمی مجاهد بود که از ابتدا تا پایان عمر لحظه‌ای از ولایت و انقلاب جدا نشد؛ مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی از ابتدای گام گذاشتن در عرصه انقلاب تا پایان عمر در متن قضایا و حامی انقلاب بود.

 

نماینده‌ مردم‌ کرمان‌ در مجلس‌ خبرگان‌ رهبری در ادامه سخنان خود با اشاره به روایت «العلما ورثه الانبیا» اظهار داشت: این روایت تشریفاتی نیست، بلکه وظیفه عالمان و فقهای دین را بیان می‌کند؛ این روایت می‌گوید مأموریت و وظایف علما و فقها از جنس وظایف انبیا است، باید این نگاه را به این گونه روایات داشت.

 

وی افزود: روحانیت یک شغل و صنف نیست، بلکه روحانیان باید در راستای مسیر الهی که همان مسیر انبیا است قدم بردارد؛ روحانیون دارای رسالت دینی هستند، خدا دین را به دست علما سپرده است.

 

آیت‌الله خاتمی با اشاره به آیات قرآن تفقه در دین، تبلیغ، نشر، قاطعیت، یاری کردن دین، استقامت، اخلاص، اقامه، مرزبانی، دفاع، سازش نکردن و کوتاه نیامدن از اصول دین را از جمله وظایف فقها و علما برشمرد و بیان داشت: نخستین وظیفه عالمان تفقه در دین است، یعنی دین را درست فهمیده و بیان کنند.

 

آیت‌الله مهدوی تفقه عمیقی در دین داشت

وی ادامه داد: تفقه در دین و در فرهنگ قرآن دارای معنای عامی بوده و شامل شناخت اصول، فروع، تفسیر و اخلاق دین می‌شود؛ تفقه در دین صرفا اصطلاح تفقه نبوده و شامل فقه اکبر و فقه اصغر می‌شود؛ وظیفه عالمان شناخت درست دین برای شناساندن صحیح آن است؛ پیامبر(ص) می‌فرمایند «فردی می‌تواند پاسدار باشد که همه ابعاد آن را بشناسد».

 

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که دین شناسی کار آسانی نیست، اظهار داشت: فردی که چند کتاب فارسی مطالعه کرده نمی‌تواند بگوید من دین شناس شده‌ام، دین شناس باید به آن احاطه داشته و استاد دیده باشد.

 

وی یادآور شد: مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی تفقه عمیقی در دین داشت، ایشان تربیت شده همین حوزه و شاگرد مرحوم حضرت آیت‌الله بروجردی، امام راحل و علامه طباطبایی بود، از این رو ابعاد مختلف دین را آن عالم فقیه آموخته بود؛ ایشان فقیه به معنای حمل شایع بود، بر مبانی کاملا مسلط بود.

 

آیت‌الله مهدوی تبلیغ هدفمندی داشت

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: مسأله فقاهت چه فقه اکبر و چه فقه اصغر تمامیت دین است، امام راحل می‌فرمایند «اگر همه چیز اسلام از بین برود فقه اسلام زنده بماند اسلام زنده مانده است»؛ فقه کشور را از یوغ مستکبران نجات داد و این مأموریت اصلی حوزه‌های علمیه است.

 

عضو هیأت رئیسه خبرگان رهبری نشر و تبلیغ دین را دومین وظیفه عموم افراد به ویژه فقها خواند و اظهار داشت: دین به ویژه مکتب اهل‌بیت(ع) به گونه‌ای زیبا است که اگر برای مردم تبیین شود مردم عاشق آن می‌شوند؛ گفته‌اند اگر شرق و غرب عالم بروید علم نافع در خانه اهل‌بیت(ع) است.

 

وی تأکید کرد: مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی حدودا در سال 40 توشه بار خود را از حوزه گرفت؛ سپس به تهران هجرت کرده و مشغول تبلیغ هدفمند شد؛ در دوره سیاه طاغوت بردن نام امام خمینی(ره) جرم بود، ولی ایشان به صراحت در مسجد جلیلی فتاوای امام(ره) را به نام بیان می‌کرد و این شجاعت شان را نشان می‌دهد.

 

آن عالم ربانی جانانه در مسیر دین استقامت کرد

آیت‌الله خاتمی سومین وظیفه همه افراد را استقامت در عرصه دین بیان کرد و گفت: استقامت به معنای ایستادن در صراط حق است، آیت‌الله مهدوی کنی به عنوان فقیه مجاهد استقامت جانانه‌ای در مسیر دین داشت؛ حتی در شهرهای که تبعید شده بود نیز نماز جماعت برگزار می‌کرد.

 

وی یادآور شد: استقامت در دین یعنی فرد حتی با شلاق نیز از مواضع خود عدول نکند؛ ساواک پس از زندانی کردن آیت‌الله مهدوی کنی شروع به شلاق زدن می‌کند، پس از پایان کار از ایشان می‌پرسند که به راه آمدی، آن عالم ربانی پاسخ می‌دهد «ما در راه بودیم، اگر در راه نبودیم که اینجا نبودیم».

 

عضو هیأت رئیسه خبرگان رهبری یاری دین خدا را از جمله وظایف افراد به ویژه علما خواند و گفت: خدا نیازی به کمک ما ندارد، ولی فردی که او را یاری کند خدا نیز یاری می‌کند؛ یاری دین خدا و حجت او مصداق کمک و یاری خدا است؛ یاری امام زمان(عج) و جانشین ایشان یاری دین خدا است.

 

آیت‌الله مهدوی کنی همان ارداتی که نسبت به امام داشت را نسبت به رهبری داشت

وی افزود: مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی در این عرصه یار خدا بود، تا امام خمینی(ره) در قید حیات بودند ایشان جدا یار امام(ره) بود؛ تعابیر بنیانگذار انقلاب نیز درباره آن عالم ربانی کم نظیر بوده و می‌فرمایند «من ارادتمند آقای مهدوی بوده‌ام، هستم و خواهم بود»، جمله «خواهم بود» در آینده نیز تضمین حقیقت آیت‌الله مهدوی است؛ امام راحل شاگرد برجسته خود را کامل شناخته بودند و می‌دانستند که ذره‌ای از مسیر الهی عدول نمی‌کند.

 

امام جمعه موقت تهران یادآور شد: در هیأت رییسه نیز شاهد بودیم آیت‌الله مهدوی کنی همان ارادتی که نسبت به امام راحل داشت را نسبت به رهبر معظم انقلاب که از نظر سنی نیز از ایشان کوچکتر هستند داشت، تولی و تبری را در اوج خود داشت؛ اصلا تولی بی تبری تولی نیست؛ اگر تنها تولی باشد شعار است.

 

روایتی از مرزبندی صریح و شفاف آیت الله مهدوی کنی از حامیان فتنه

وی گفت: در دوره فتنه شاهد صحنه‌ای از آیت‌الله مهدی کنی بودم، آن صحنه را من، اون آقا و آیت‌الله مهدوی کنی شاهد بودیم که اون آقا داشت به گونه‌ای از سران فتنه حمایت می‌کرد و آیت‌الله مهدوی کنی گفت «فلانی من رفاقت 50 ساله‌ای با تو دارم، اگر از سران فتنه حمایت کنی رفاقت 50 ساله خودم را از تو می‌برم».

 

آیت‌الله خاتمی اظهار داشت: به این رفتار می‌گویند تولی و تبری؛ خط رهبر معظم انقلاب کاملا مشخص بوده و هیچ ابهامی در آن نیست، رهبری خود در دیدار دولت مردان فرمودند «فتنه خط قرمز است»

 

عضو هیأت رئیسه خبرگان رهبری اقامه دین را از دیگر وظایف همه افراد و در خط مقدم آن عالمان دانست و عنوان کرد: اقامه دین یعنی این‌که فرد نگذارد دین بر روی زمین بماند؛ اقامه دین یعنی حضور دین در عرصه‌های مختلف زندگی سیاسی، اجتماعی که تشکیل حکومت دینی برترین جلوه اقامه دین است، اقامه دین با حکومت دینی در جامعه صورت می‌گیرد.

 

وی تصریح کرد: در روایت آمده «با حکومتی دینی بستر اجرایی دین محقق می‌شود، کسی که حکومت دینی را تقویت کند دین خدا را تقویت و تأیید کرده است»، سلام خدا بر شهیدان که زمینه‌ای فراهم کردند تا حکومت دینی در کشور جان بگیرد.

 

آیت الله مهدوی کنی از هیچ وظیفه‌ای در قبال انقلاب کوتاهی نکرد

آیت‌الله خاتمی با بیان این که انقلاب مفت به دست نیامده است، اظهار داشت: آیت‌الله فاضل لنکرانی می‌گفت «کسانی که قدر انقلاب را نمی‌دانند زمان طاغوت را نمی‌شناسند، نمی‌دانند چه دین، عفت و اخلاق ستیزی بود، بحمدالله پرچم دین و پرچم اسلام ناب محمدی در کشور بر افراشته شده است».

 

وی تأکید کرد: آیت‌الله مهدوی کنی در تشکیل این نظام دینی و در عرصه خدمت به آن هر کاری که از دستشان بر میامد و وظیفه می‌دید انجام داد؛ در عرصه‌ای احساس کرد که باید برای نظام کادر سازی کند که دانشگاه پربرکت امام صادق(ع) را تأسیس کرد.

 

آیت‌الله مهدوی دین خود را به دین ادا کرد

امام جمعه موقت تهران با اشاره به این‌که آیت‌الله مهدوی کنی به دنبال هیچ پست، مقام و مسؤولیتی نبود، بیان داشت: ریأست خبرگان را نمی‌پذیرفت، به تعبیری جان دوستان به لب رسید تا این مسؤولیت را پذیرفت، دنبال هیچ مسؤولیت و پستی نبود، ولی وقتی مأموریتی را به ایشان واگذار می‌کردند با قوت و قدرت پای کار می‌ایستاد و کار را با عشق و امانتدارانه انجام می‌داد.

 

وی در پایان اظهار داشت: آن عالم ربانی به کار فرهنگی بسیار امیدوار بود و می‌گفت «من همه پست‌ها و مسؤولیت‌ها را دیده‌ام، ولی هیچ کاری به شیرینی کار فرهنگی مثمر ثمر نیست» در یک کلمه باید گفت ایشان دیَن خود را به دین ادا کرد./993/پ201/ج

ارسال نظرات