۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۲۲۷۵۲۹
مدیر پژوهشکده امام حسین مطرح کرد؛

ضرورت ترویج نگاه اجتماعی‌محور در سوگواری حسینی

خبرگزاری رسا ـ مدیر پژوهشکده امام حسین(ع) با اشاره به حوزه اجتماعی عزاداری سیدالشهدا(ع) ابراز کرد: اگر کسی به جنبه اجتماعی عزاداری امام حسین(ع) توجه داشته باشد مصالح اجتماعی را در نظر می‌گیرد زیرا در کشتی‌ای به نام جامعه نشسته است که با سوراخ کردن آن، دیگران را نیز غرق می‌کند.
حجت الاسلام مرتضي وافي

حجت الاسلام مرتضی وافی، مدیر پژوهشکده امام حسین(ع) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فرا رسیدن ایام عزاداری سالار شهیدان(ع) گفت: مبلغان و وعاظ می‌توانند در مجموعه‌های آموزشی و رسانه‌ای چند نکته را در رابطه با عزاداری تبلیغ و ترویج کنند و به بالا رفتن سطح عزاداری و بصیرت دینی در جامعه کمک کنند.

 

حجت الاسلام وافی در رابطه با محرم، ذهنیت بخشی صحیح به جامعه را مهم دانست و اظهار داشت: در رابطه با واقعه عاشورا باید معرفت افزایی صورت بگیرد و توسل به اهل بیت(ع) مقدمه تقرب به خداوند شود.

 

وی با اشاره به اهمیت عزاداری محرم خاطرنشان کرد: عزاداری امام حسین(ع) ظاهر و باطنی دارد که نوحه خوانی، سخنرانی‌ و... مصداق تعظیم شعائر است و از امور ظاهری محسوب می‌شود اما باطن آن تربیت انسان‌ها است.

 

مدیر مؤسسه خانه خورشید، تغییر، تحول و انقلاب روحی را حقیقت عزاداری محرم عنوان کرد و افزود: مراسم عزاداری امام حسین(ع) زمینه خودسازی انسان را فراهم می‌کند و سفره گسترده‌ای از معنویت و نورانیت است که هر کسی به اندازه ظرفیتش بهره‌برداری می‌کند.

 

وی به خاطره‌ای از آیت الله بهجت اشاره کرد و گفت: آیت الله بهجت به من گفتند: «امکان ندارد فردی حرم اهل بیت(ع) برود و در محضر اهل بیت(ع) قرار بگیرد و ایشان چیزی در جیبش نگذارند اما چه می‌شود کرد که برخی جیبشان پاره است.»

 

حجت الاسلام وافی با اشاره به فرصت معنوی محرم یادآور شد: عزاداران امام حسین(ع) از فرصت معنوی محرم استفاده کنند و نکند بعد از دهه محرم و صفر دستشان خالی از نورانیت، معنویت و آثار عزاداری سیدالشهدا(ع) باشد.

 

وی با بیان این که عزاداری سیدالشهدا(ع) در حوزه اجتماعی معنا پیدا می‌کند، تصریح کرد: عزاداری امام حسین(ع) فقط در حوزه فردی مطرح نیست بلکه جزء مناسک آئینی است که در حوزه اجتماعی معنا پیدا می‌کند و به عنوان یک رفتار دینی و اجتماعی مطرح است.

 

حجت الاسلام وافی به ویژگی جریان سازی عزاداری امام حسین(ع) اشاره و تأکید کرد: قیام عاشورا در همه ابعاد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در طول تاریخ جریان سازی کرده است.

 

وی با اشاره به حوزه اجتماعی عزاداری سیدالشهدا(ع) ابراز کرد: اگر کسی به جنبه اجتماعی عزاداری امام حسین(ع) توجه داشته باشد هر کاری را انجام نمی‌دهد مصالح اجتماعی را در نظر می‌گیرد زیرا در کشتی‌ای به نام جامعه نشسته است که با سوراخ کردن آن، دیگران را نیز غرق می‌کند.

 

مدیر پژوهشکده امام حسین(ع) به سبک زندگی دینی و تربیت شدگان عاشورا اشاره کرد و افزود: کسانی شایستگی همراهی با امام حسین(ع) و امام زمانشان را پیدا کردند که در راه خدا قدم برداشتند و از سبک زندگی اهل بیت(ع) پیروی کردند.

 

وی گفت: در کتاب حیات امام حسین(ع) آیت الله قرشی آمده است: دو تا پسر عمو در کربلا محضر امام حسین(ع) آمدند در حالی که گریه می‌کردند که سیدالشهدا(ع) علت گریه آنها را سؤال کردند و آن دو نوجوان جواب دادند: «ما در این موقعیت به عنوان یاران شما کاری انجام نداده‌ایم و خطری را از شما دفع نکرده‌ایم».

 

حجت الاسلام وافی افزود: نکند حال ما نیز این گونه باشد که ادعای یاری امام حسین(ع) را داشته باشیم اما امام زمان(ع) را فراموش کنیم و از نائب ولی خدا در جامعه پشتیبانی نکنیم که گریه یاران سیدالشهدا(ع) به دلیل غربت ولی خدا بوده است./908/ت302/س

ارسال نظرات