۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۱
کد خبر: ۲۲۷۴۳۶
سفیر سابق ایران در شوروی:

اعدام شیخ نمر منجر به کوتاه شدن عمر حکومت آل سعود می‌شود

خبرگزاری رسا ـ سفیر سابق ایران در شوروی درباره عواقب اعدام شیخ نمر، گفت: اجرایی شدن تصمیم حکومت سعودی مبنی بر اعدام شیخ نمر می‌تواند منجر به کوتاه شدن عمر آل‌سعود و سقوط آن در آینده‌ای بسیار نزدیک شود.
آيت‌الله النمر

ناصر نوبری، سفیر سابق ایران در شوروی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، تصمیم آل سعود درباره اعدام شیخ نمر را یک تصمیم‌گیری بسیار مهم و استراتژیک دانست و اظهار داشت: شرایط داخلی آل‌سعود بسیار آشفته است و این حکومت پادشاهی به طور همزمان با دو جریان شیعه و سنی در عربستان دچار اختلافات جدی شده‌ است و این مسأله موجب تضعیف موقعیت این حکومت در عربستان شده‌است.

 

وی افزود: افزون بر وضعیت داخلی عربستان، آل‌سعود دچار مشکلات جدی در عرصه روابط با برخی همسایگان خود نیز شده‌است و این مسأله بر دامنه بحران آل‌سعود افزوده است و به همین سبب تصمیمات این حکومت بسیار مهم و اثرگذار بر ادامه حیاتش است.

 

سفیر سابق ایران در شوروی، با اشاره به مخالفت داعش با آل‌سعود و تهدیدات این گروه برای حمله به عربستان تصریح کرد: با توجه به این واقعیت که این گروه‌های تکفیری که از دامن خود سعودیها برخاسته‌اند، امروز به طور جدی به مقابله با آل‌سعود می اندیشند و مخالف دربار آل‌سعود هستند، حکم اعدام شیخ نمر می‌تواند شکاف بین دولت سعودی را با جریان شیعی عربستان بیش از پیش عمیق‌تر کند.

 

این دیپلمات با سابقه کشورمان ادامه داد: عمیق‌تر شدن اختلافات بین دربار آل‌سعود و شیعیان در شرایطی که این دربار پایگاه مناسبی در میان اهل سنت نیز ندارد، یک خطر استراتژیک است که می‌تواند به نابودی هرچه سریع‌تر این حکومت منجر شود.

 

نوبری تأکید کرد: اجرایی شدن تصمیم حکومت سعودی مبنی اعدام شیخ نمر می‌تواند منجر به کوتاه شدن عمر آل‌سعود و سقوط آن در آینده‌ای بسیار نزدیک شود./805/ت302/ب4

ارسال نظرات