۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۲۲۷۰۲۰
کارشناس خانواده در گفت‌وگو با رسا:

مجالس خواستگاری گاه شبیه بنگاه‎های خرید و فروش می‌شود!

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز خدمات حوزه‎های علمیه خوزستان، مهمترین مانع شکل‎گیری ازدواج جوانان در جامعه را تغییر نگاه والدین دانست و گفت: مجالس خواستگاری گاهی به بنگاه‎های خرید و فروش شباهت دارد!
حجت الاسلام کلاه کج ، رييس مرکز خدمات حوزه‎هاي علميه خوزستان

ازدواج سنتی حسنه است که دین مبین اسلام و پیامبر اکرم(ص) بارها به آن اشاره کرده اما برخی از موانع و مشکلات فرهنگی و اقتصادی سبب کند شدن این اتفاق زیبا در جامعه اسلامی شده است.

 

با توجه به افزایش روز افزون سن ازدواج در جوانان و تغییر نگرش خانواده‎ها به این مسأله بسیار مهم سبب شده تا جوانان میل خود را برای ایجاد پیوند مقدس زناشویی از دست داده و با بیماریهای روحی مانند احساس افسردگی و سرخوردگی مواجه شوند.

 

 

فراهم کردن زمینه‎های ازدواج برای جوانان علاوه بر فضیلت‎های معنوی سبب رشد و پویایی جوانان در جامعه خواهد شد. پس از شنیدن این خبر که مرکز خدمات حوزه‎های علمیه خوزستان به عنوان مرکز فعال در زمینه‎های فرهنگی و رفاهی طلاب در استان خوزستان اجرای طرح ازدواج آسان را در اولویت کار خود قرار داده است بر آن شدیم تا با حجتالاسلام رضا‌‎ کلاهکج، کارشناس مسائل خانواده که ریاست پیشین سازمان ملی جوانان خوزستان، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان خوزستان و اداره ارشاد اهواز را برعهده داشته و اکنون نیز رییس مرکز خدمات حوزه‎های علمیه خوزستان است گفت‎و گویی داشته باشیم.

 آنچه در ادامه می آید حاصل گفت و گوی خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز با حجت الاسلام کلاه کج است:

 

رسا ـ چرا ازدواج آسان در جامعه اسلامی بسیار توصیه شده است؟

در دین اسلام نه تنها ازدواج آسان بلکه هر چیزی که سبب آسایش و آرامش شود توصیه شده است و به طور کلی هر چیزی که زرق و برق دنیوی کمتری داشته باشد و به رشد معنوی و اخلاقی فرد کمک کند دین اسلام از آن استقبال خواهد کرد.

ازدواج آسان توصیه اسلام و پیامبر اکرم(ص) است که بسیار به آن سفارش شده و به سبب این که فرد مجرد با ازدواج میتواند از بدیها و آلودگی‎ها فاصله گرفته و دین خود را کامل کند. ازدواج می‎تواند بخش عمدهای از دغدغههای فکری و ذهنی فرد را مرتفع کرده و انسان را از حالت انفعال به رشد و پویایی برساند.

ازدواج آسان نه فقط در اسلام بلکه در بسیاری از ادیان الهی به صورت دائم توصیه شده است و بنابراین ازدواج آسان در بسیاری از جوامع و فرهنگ‎ها یک ازدواج شیرین و بسیار پسندیده عنوان می‎شود. عالیترین نمونه ازدواج آسان در دین اسلام ازدواج امیر مؤمنان علی(ع) با سرور زنان عالم حضرت فاطمه زهرا(س) است که در زیباترین و سادهترین شکل ممکن این پیوند آسمانی شکل گرفت است.

 

 

آنقدر ازدواج این زوج زیبا است که در بسیاری از کشورها ازدواج آسان امیرمؤمنان علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) که در اول ذیحجه اتفاق افتاده است در تقویم کشورهای شیعه و مسلمان به نام سال روز ازدواج لقب گرفته شده است.

با نگاهی سریع به انسانهای معاصر متوجه خواهیم شد که بسیاری از بزرگان و اشخاص برجسته مانند امام خمینی(ره)، شهید چمران و شهید احمدی روشن دانشمند هستهای ایران با الگو گرفتن از اهل بیت(ع) و امیر مؤمنان علی(ع)  زندگی خود را بسیار ساده آغاز کردند و امروزه به عنوان نمونههای موفق ازدواج آسان به جوانان و خانواده‎ها معرفی میشوند.

 

رسا ـ چگونه می توان ازدواج آسان را در جامعه نهادینه کرد؟ 

ازدواج آسان مانند بسیاری از کارهای فرهنگی دیگر باید در جامعه نهادینه و بسترهای لازم را برای این کار فراهم شود. برای به نتیجه رسیدن ازدواج آسان باید در ابتدا به فرهنگسازی در جامعه پرداخت و آن را به عنوان یک مقوله مهم فرهنگی و اجتماعی پایه و اساس فعالیت‎های اجتماعی قرار داد.

ازدواج از آن جا که مورد تأکید خداوند متعال و دین مبین اسلام و پیامبر اسلام(ص) است و با یک فرهنگسازی مناسب می توان ازدواج آسان را به راحتی در جامعه نهادینه کرد. معرفی الگوهای برتر در حوزه پیوندهای آسمانی می‎تواند کمکهای بسیاری برای سهولت ازدواج در جامعه شود.

 

 

یکی از مهمترین رسالتهای شبکههای فرهنگی و اجتماعی مانند صدا و سیما، مساجد و دستگاههای فرهنگی پرداختن به معقوله ازدواج آسان است چرا که اگر در جامعهای ازدواج به آسانی شکل گیرد بسیاری از مشکلات جامعه برطرف می‎شود.

 

رسا ـ به چه دلیل طرح ازدواج آسان به طور کامل در جامعه محقق نشده است؟ 

مهمترین سبب ناموفق بودن ازدواج آسان در جامعه عدم دغدغه جدی مسؤولان فرهنگی است. ازدواج آسان در اولویت فعالیت‎های مسؤولان فرهنگی کشور قرار نگرفته و فقط با بر زبان آوردن شعار ازدواج و مباحث دیگری در این رابطه خواهان حل این مشکل در جامعه هستند.

به عنوان نمونه می‎توان به وامهای ازدواج اشاره کرد که علاوه بر تأکید مسؤولان برای پرداخت هرچه سریعتر وام ازدواج اما در عمل هیچ موفقیتی در این زمینه کسب نشده است و جوانان پس از ازدواج خود ممکن است صاحب فرزند شوند اما هرگز موفق به دریافت وام ازدواج نشوند.

اگر ازدواج جوانان جزء دغدغههای اصلی مسؤولان فرهنگی قرار گیرد می‎توان به موفقیت‎های چشم گیری دست پیدا کرد. نکته دیگر این که نگاه به ازدواج مادیگرایانه شده و هزینههای آن بیشتر از معنویت ازدواج مورد توجه قرار گرفته است.

 

 

رسا ـ چرا این طرح حسنه و خداپسندانه در جامعه تبدیل به فرصتی برای سود جویان شده است؟

اهمیت بخشیدن خانواده‎ها به ظاهر ازدواج سبب شده تا جشن مقدس ازدواج به عنوان یک فرصت برای عده‎ای مادی گرا تبدیل شود و ازدواج را از رسالت اصلی خود که پیمان زناشویی است خارج کرده و آثار آن را کمرنگ کنند.

در مراسم عروسی گرفتن تالار، پذیراییها، تزیینات و لباس عروس سبب شده تا ازدواج تبدیل به بازاری برای سود جویان دنیای مادی شود و پیوند زناشویی را به عنوان امری مادی مصادره کرده و آن را از یک سنت حسنه به جشنی عادی و در برخی موارد زمینه بسیاری از گناهان تبدیل کنند.

در برگزاری بسیاری از مراسمهای ازدواج به واسطه این اشخاص سودجو که در جامعه درپی منافع خود هستند،  بسیاری از احکام الهی کنارگذاشته و فرهنگ‎های غربی را جایگزین فرهنگ اسلامی می‎کنند.

 

 

رسا ـ آیا مرکز خدمات حوزههای علمیه برنامهای برای ازدواج آسان طلاب جوان در نظر دارد؟ 

به یقین هر مجموعهای برای ازدواج جوانان زیر مجموعه خود برنامههایی دارد.  درحال حاضر مرکز خدمات حوزههای علمیه به طلاب تحت پوشش خود مبلغ‎های مختلفی به عنوان کمک هزینه ازدواج پرداخت می‎کند که تا سقف یک میلیون تومان می‎رسد و با این که مبلغ ممکن است بسیار اندک باشد اما سعی شده تا با ارائه برخی خدمات این کمبودها را تا حد بسیاری مرتفع کرد.

مرکز خدمات حوزه‎های کشور تاکنون به شکل جدی به ازدواج طلاب توجه نداشته است،اما از این پس خدمات خوبی در زمینه ازدواج به طلاب خواهد داد. مرکز خدمات حوزههای علمیه کشور با دیدگاه فرهنگی به ازدواج طلاب تلاش دارد تا در آینده نزدیک خدمات بسیار خوبی از سوی این مرکز به طلاب در آستانه ازدواج داده شود.

خواهران و برادران طلبه در استان می‎توانند از امکانات رفاهی مانند تالار پذیرایی، آرایشگاه، تزیین ماشین عروس، لباس عروس بهرهمند شده و بخش عمدهای از هزینههای خود  در برگزاری مراسم ازدواج را کاهش دهند.

 

 

رسا ـ آیا مرکز خدمات حوزههای علمیه برای مشاوره قبل از ازدواج طلاب برنامهای در نظر دارد؟ 

مرکز خدمات حوزههای علمیه خوزستان برای هر طلبه‎ای که در آستانه ازدواج قرار دارد 24 ساعت کلاس مشاوره حضوری معین کند. طرح مشاوره قبل از ازدواج زمانی موفق خواهد بود که زوجین در آستانه ازدواج به شکل اجباری در کلاس‎های مشاوره حاضر شوند و در صورتی که این دوره مشاورهای را طی نکنند هدیه خود را از مرکز خدمات دریافت نخواهند کرد.

 

رسا ـ به عنوان سؤال آخر بفرمایید به نظر شما ازدواج موفق دارای چه معیارهایی است؟ 

اخلاق و دینمداری دو نکته بسیار مهم در ازدواج موفق است که بدون در نظر گرفتن آن‎ها ازدواج آسان با شکست مواجه خواهد شد. اگر اخلاق و دین داری در زندگی مشترک رعایت شود، ساختار زندگی پایدار و موفق خواهد بوداما امروزه مشکل جوانان ما کمرنگ شدن این دو اصل مهم در انتخاب همسر است.

جوان با اخلاق و دین دار هیچگاه به همسر و زندگی خود خیانت نخواهد کرد و با عمل به دستورات اسلامی در زندگی شخصی ارتباط بسیار عیق و پایداری با همسر خود ایجاد می‎کند. باید در این زمینه به آگاهسازی و آموزش پرداخت تا جوان ما به این مرحله برسد، شخصی که میخواهد سالهای سال در کنار او زندگی کند، نباید مادیات و پست و مقام افراد را ملاک خود قرار دهد. 

اگر اخلاق و دین مداری جوانان به مسأله اصلی انتخاب همسر آینده تبدیل شود،بسیاری از مشکلات آینده خانواده‎ها برطرف خواهد شد. به نظر بنده والدین در ایجاد ازدواج موفق نقش بسیار مهمی خواهند داشت اما متأسفانه نوع نگاه پدران و مادران به ازدواج تغییر کرده است.

نگاه بیشتر والدین به ازدواج جوانان مادیگرایانه شده و از آرمانها فاصله گرفته است. مدرک تحصیلی، امکانات زندگی و جایگاه اجتماعی سبب شده تا جنبههای دینی و اجتماعی آن مورد غفلت واقع شود.

در واقع یکی از آفتهای شکل گیری ازدواج در جامعه مجالس خواستگاری است که در برخی از خانواده‎ها تبدیل به بنگاههای خرید و فروش فرزندان شده است. در پایان باید گفت تغییر نگاه والدین به مسأله ازدواج مهمترین عامل موفق نبودن طرح ازدواج آسان در جامعه است.

 

/301/9453/م

ارسال نظرات