۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۲۲۶۴۲۶
استاد حوزه علمیه قم:

رفع شبهات و خرافات از آیین های عزاداری باید با دقت و روشنگری انجام شود

خبرگزاری رساـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که برخی شبهات و خرافات موجود در عزاداری های مذهبی به دلیل سابقه طولانی به فرهنگ تبدیل شده اند، گفت: رفع این گونه شبهات و خرافات باید با دقت و روشنگری اصولی انجام شود.
كارگاه آموزش تخصصي مسؤولان هيأت هاي مذهبي خراسان شمالي- حجت الاسلام عرفان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد،حجت الاسلام حسن عرفان، استاد حوزه علمیه و دانشگاه، روز یکشنبه در کارگاه آموزش تخصصی مسؤولان هیئات مذهبی استان خراسان شمالی که در آستانه ماه محرم با حضور رؤسای هیئات مذهبی و مداحان برگزیده شهرستان های هشت گانه استان در محل حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر امام رضا(ع) برگزار شد، به تشریح اصول و کارکرد هیئات مذهبی پرداخت.

 

وی با بیان این که هیأت های مذهبی، قدمتی طولانی در هدایت باورهای دینی مردم داشته و به همین دلیل نیز فعالیت آن ها حساس و مهم است، اضافه کرد: این تشکل های مذهبی به طور ویژه پیرامون برگزاری مراسم های عزاداری امام حسین(ع)، تعظیم مراسم و مناسبت های مذهبی و تکریم ائمه اطهار(ع) ایجاد شده اند و به واسطه بافت مذهبی و عقاید شیعی ملت ایران توانسته اند به مهم ترین تشکل های دینی در کشور تبدیل شوند.

 

حجت الاسلام عرفان در ادامه با بیان این که ساماندهی هیئات مذهبی و تلاش برای بهبود کارکرد و فعالیت این تشکل ها از دغدغه های همیشگی رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید بوده است، تصریح کرد: در این راستا شوراهای هیئات مذهبی وظیفه اصلی را دارند و می باید این شوراها با هدایت و نظارت سازمان تبلیغات اسلامی در سه حوزه اصول و کارکرد هیئات مذهبی، آسیب شناسی عزاداری ها و اخلاق هیأت به طور ویژه فعالیت کنند.

 

این مدرس دانشگاه با اشاره به این که رفع شبهات و خرافات از عزاداری ها نیز یکی از خواسته های مهم رهبری و علمای دینی به شمار می رود، افزود: این اقدام می باید با فرهنگ سازی درست و برنامه ریزی متناسب و اصولی انجام شود و نمی توان انتظار داشت در این گونه موارد تنها با اقدامات سلبی و وضع قوانین به نتیجه مطلوب رسید.

 

به گفته وی، متأسفانه برخی از خرافات با وجود این که خرافه و ضد دین و اسلام بودن آن ها از سوی علمای دینی و پژوهشگران اسلامی به طور مکرر اعلام شده اما به دلیل آن که دارای سابقه طولانی هستند؛ به یک فرهنگ عزاداری تبدیل شده و آن چنان با اعتقادات مردم عجین شده اند که رفع آن ها به راحتی امکان پذیر نیست.

 

حجت الاسلام عرفان تصریح کرد: رفع این گونه شبهات و خرافات باید با دقت و روشنگری اصولی و با همکاری علما و روحانیان دینی انجام شود.

 

وی بر نقش مسجد و امامان جماعت این اماکن مذهبی در هدایت هیئات مذهبی تأکید کرد و افزود: روحانی رکن اصلی مساجد بوده و اگر قرار است برنامه ای مذهبی در منطقه ای از شهر و یا در روستایی برگزار شود؛ الزاما می باید روحانی مسجد بر ریز برنامه ها و محتوای آن ها نظارت کند.

 

این استاد اخلاق و مدرس حوزه علمیه قم تصریح کرد: امامان جماعت مساجد باید به اندازه ای آگاه و قوی باشند که بتوانند شبهات و خرافات خلاف دین و شرع موجود در برنامه های مذهبی که برخی از آن ها با ظرافت خاصی از سوی دشمنان مدیریت می شود را به سرعت شناسایی کرده و با جدیت و منطق درست در برابر آن ها بایستند.

 

گفتنی است، بر اساس آمار اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی هم اکنون در این استان حدود هزار و 62 هیأت مذهبی وجود دارد که از این تعداد 270 هیأت در بجنورد فعال هستند.

 

در حالی که شبکه وسیع تشکل‌های مذهبی در استان 900 هزار نفری خراسان شمالی بیش از 250 هزار نفر عضو دارد، تقریبا تمامی هیأت های مذهبی این استان در طول سال نیمه فعال بوده و تنها در مناسبت های مذهبی فعالیت می کنند./9314/پ202/ب5

ارسال نظرات