بهره مندی از 70 درصد آیات قرآن در منابع درسی حوزه علمیه خواهران
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران حجتالاسلام امین نصیریپور با اشاره به بررسی صورتگرفته در زمینه شناسایی کاربرد آیات و تفسیر قرآن کریم در منابع درسی حوزههای علمیه خواهران افزود: در مجموع نزدیک به 70 درصد تمام آیات قرآن به نوعی در میان متون و منابع درسی مقطع عمومی سطح دو حضور دارند.
وی افزود: بر اساس پژوهش انجامشده برای ارزیابی عمق راهبردی قرآن و منابع تفسیری در متون درسی مقطع تحصیلی عمومی (سطح دو- کارشناسی) نشاندهنده 11 هزار و 69 مورد کاربرد آیه در منابع درسی این مقطع است که با حذف موارد تکراری کاربرد هر آیه، گزارش گویای کاربرد 4هزار و 356 آیه از میان 6هزار و 236 آیه قرآن در متون درسی است.
مسؤول دفتر برنامهریزی آموزشی حوزههای علمیه خواهران ادامه داد: در میان گروههای درسی، بیشترین کاربرد آیات به ترتیب در گروههای درسی تفسیر و علوم قرآنی و ادبیات عربی، پس از آن گروه درسی کلام و عقاید دیده میشود و در ردههای پایینتر به ترتیب گروههای درسی اصول فقه، فلسفه و منطق، حدیث، فقه و احکام، تاریخ و اخلاق قرار دارند.
وی با بیان اینکه قرآن منبع اصلی و اصیل علوم اسلامی است و متون درسی حوزههای علمیه به تبار قرآنی خود افتخار میکند، گفت: عمق راهبردی قرآن در برنامه درسی و اینکه قرآن تا چه میزان و تا کدام لایه آموزشی حضور مستقیم دارد و چه ظرفیتی از فرصت و توان آموزشی برنامه درسی را به خود اختصاص میدهد، بسیار مهم است.
مسؤول دفتر برنامهریزی آموزشی حوزههای علمیه خواهران اضافه کرد: نوع برخورداری منابع درسی از آیات بسیار گوناگون است. استفاده برخی متون از آیات مربوط به محتوای آیه است و درباره برخی منابع تنها به ظواهر آیات مانند نکات صرفی و نحوی آیات محدود میشود. در برخی تنها به متن عربی آیه اکتفا شده، در برخی سعی در ترجمه آیه بوده و در بعضی متون به تبیین یا تفسیر آیه نیز پرداخته شده است. در مواردی آیه در متن درس آمده و در مواردی با ذکر آدرس، تنها به آیه ارجاع شده است و این استنادها و ارجاعها گاهی در متن درس و گاهی در پاورقی اتفاق افتاده است. البته حضور آیات در تمرین درسها نیز بسیار مغتنم است که منابع درسی از آن غافل نبودهاند./978/د101/س