۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۲۲۶۲۳۴
رسا گزارش می دهد؛

واکنش گسترده مراجع و علما به حکم اعدام آیت الله نمر

خبرگزاری رسا ـ به دنبال صدور حکم اعدام آیت الله شیخ نمر روحانی مبارز و شیعی عربستان سعودی، مراجع تقلید و علمای قم این حکم را محکوم کردند و نسبت به تبعات و پیامدهای غیر قابل پیش بینی اجرای آن به حکام سعودی هشدار دادند.
مراجع تقليد شيخ نمر باقر النمر خطيب جمعه عواميه عربستان شيخ نمر پاي دار اسلام سعودي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در پی صدور حکم اعدام آیت الله شیخ نمر از سوی دادگاهی در عربستان سعودی،‌مراجع تقلید، علما و شخصیت های حوزوی این حکم ظالمانه را محکوم کرده و خواستار واکنش مجامع جهانی و اسلامی در قبال این حکم شدند.


بر اساس این گزارش، مراجع تقلید همچنین در سخنرانی ها و بیانیه های جداگانه خود از سیاست یک بام و دوهوای مدعیان حقوق بشر انتقاد کردند.


مراجع و علما به حکام سعودی هشدار دادند بیش از این آتش خشم و نفرت مسلمانان و شیعیان را شعله ور نکنند و به حقوق اولیه شیعیان احترام بگذارند.

 

وزیر خارجه اقدام سریع و مقتضی انجام دهد
گزارش خبرگزاری رسا حاکی است،
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی ضمن محکوم کردن صدور حکم اعدام شیخ نمر از وزیر خارجه کشورمان خواست سریعا در این باره اقدام لازم و مقتضی را انجام دهد.  


در پی حکم اعدام روحانی مبارز و مجاهد عربستان، شیخ نمر باقر النمر، از سوی بی‌دادگاه‌های عربستان، حضرت آیت الله صافی از وزارت امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی ایران خواست تا نسبت به لغو حکم اعدام این روحانی عالی‌مقام، اقدامی سریع و مقتضی انجام دهد.

در ملاقاتی که روز جمعه 25 مهر 1393 دکتر نهاوندیان، رییس دفتر ریاست جمهوری با این مرجع تقلید داشت؛ وی تصریح کرد: حکم اعدام این روحانی مبارز و مظلوم برای همه‌ی شیعیان و مسلمانان آزاده موجب تأثر و تأسف شدید است. روحانی که بدون هیچ گناهی از سوی حکام کشور عربستان محکوم به اشد مجازات شده است.


مرجع تقلید شیعیان جهان ادامه داد: آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه‌‌ی کشورمان در این باره اقدام فوری انجام دهد و تأثر علمای اسلام و همچنین قاطبه‌ی مسلمانان را به آنان ابلاغ نموده و عواقب چنین حکم ظالمانه‌ای را به آنان گوشزد نمایند. 


اعدام شیخ نمر پیامدهای غیر قابل پیش بینی برای عربستان سعودی خواهد داشت

حضرت آیت الله مکارم شیرازی نیز صدور حکم اعدام آیت الله نمر را محکوم کرد و به مقامات عربستان سعودی هشدار داد بدانند اگر دست به چنین کاری بزنند نفرت و خشم تمام شیعیان و اهل سنت آزادیخواه بر ضدشان خواهد بود.

 

این مرجع تقلید روز شنبه در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم صدور حکم اعدام شیخ نمر از علمای مبارز و شیعه عربستان سعودی را محکوم کرد.

 

وی با ظالمانه توصیف کردن صدور چنین حکمی، یادآورشد: شیخ نمر جایی را بهم نزده بود و کاری انجام نداده بود که مستحق چنین حکمی باشد، ایشان سخنرانی های داغی را انجام داده بود که نشانه حریت ایشان بود.

  

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: در کشور ما از درون زندان نامه بر ضد نظام و رهبری می نویسند و کسی هم کاری با آنها ندارد و تا فتنه ای برپا نشود درباره افراد چنین حکمی صادر نمی کنند.

 

وی صدور چنین حکمی برای آیت الله شیخ نمر را ظالمانه خواند و گفت: متاسفانه شیعیان عربستان سعودی در فشار زیادی هستند و برای انجام مراسمات خود آزادی ندارند، حقوق شان تضییع می شود و از بسیاری از مشاغل محروم هستند.

 

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: عربستان سعودی بداند اگر دست به چنین کاری بزند نفرت و خشم تمام شیعیان و اهل سنت آزادیخواه بر ضدشان خواهد بود و هزینه بسیاری را خواهند پرداخت.

 

آل سعود کاری نکند که جهان اسلام علیه آنها شود
حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید نیز
در دیدار یکی از اعضای شورای مرکزی حزب الله لبنان، به حکم اعدام شیخ نمر از سوی دستگاه قضایی عربستان ‏سعودی واکنش نشان داد و تصریح کرد: اگر این حکم اجرا شود جهان اسلام در مقابل عربستان خواهد ایستاد.

 

این مرجع تقلید ضمن ابراز تأسف از صدور حکم اعدام شیخ نمر، اظهار داشت: اگر این حکم اجرایی شود بسیاری از علمای کشورهای اسلامی عربستان را محکوم خواهند کرد و در برابر آنها خواهد ایستاد.

 

همچنین حضرت آیت الله جوادی آملی در درس تفسیر خود صدور حکم اعدام شیخ نمر را محکوم کرد.

 

وی با انتقاد از حکم دادگاه عربستان درباره شیخ نمر خاطرنشان کرد: این شیخ نمر حق گفته و دارند او را اعدام می‌کنند، و این را عدل می‌دانند، این عربستان اگر بیدار نشود ملت بیدارش می‌کند، مگر می‌شود خون پاک این فرد را بر زمین ریخت؟ در حقوق بشر هم دستشان خالی است، این‌ها صبغه علمی ندارد، عدل را خودشان معنا می‌کنند، تروریسم بد و خوب را خودشان معنا می‌کنند، یک روز ایران رامحور شرارت می‌داند، چون جای اشیا را خودشان تعیین می‌کند دنیا آشوب شده است، این‌که برخی می‌گویند زن و مرد مساوی است به همین دلیل است، این که قرآن می‌گوید در ارث دست نزنید و نگویید میان برادر و خواهر چه تفاوتی هست، خدا می‌فرماید شما چه می‌دانید شاید چیزی رخ دهد که به نفع شما باشد.


اعدام شیخ نمر خشم مردم عربستان علیه آل سعود را بیشتر می‌کند

همچنین حضرت آیت‌الله علوی گرگانی با محکوم کردن صدور حکم اعدام آیت‌الله شیخ نمر از سوی آل سعود گفت: مطمئن هستم اینگونه رفتارها جز تضعیف موقعیت آل سعود در منطقه و در میان مردم عربستان نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت و مردم عربستان با اینگونه احکام دست از مبارزه خود برنخواهد داشت . 

 

در بیانیه این شخصیت برجسته حوزه که در اختیار خبرگزاری رسا قرار گرفته امده است:

 

خبر تأیید حکم اعدام روحانی بزرگوار آیت الله شیخ نمر النمر موجب تأسف شدید اینجانب گردید . گر چه شهادت در راه مبارزه با ظلم و طاغوت برای تمام علما و شیعیان حقیقی افتخار است اما تأسف اینجانب از آن باب است که حکومت آل سعود به جای تمسک به عدالت و رفتار حسن با شهروندان خود به اعمال خلاف مروت دست میزند .

 

اینجانب صدور این حکم را محکوم کرده و مطمئن هستم اینگونه رفتارها جز تضعیف موقعیت آل سعود در منطقه و در میان مردم عربستان نتیجه ای در بر نخواهد داشت و مردم عربستان با اینگونه احکام دست از مبارزه خود برنخواهد داشت.

 

جامعه مدرسین خواستار آزادی شیخ نمر شد

بر اساس گزارش خبرگزاری رسا، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور اطلاعیه‌ای ضمن محکوم کردن صدور حکم اعدام شیخ نمر گفت: بی‌تردید هدف از اعلام این حکم در این برهه از زمان، مبارزه با پدیده بیداری اسلامی و تحولاّت مهم منطقه به نفع جهان اسلام است. 

  

در بیانیه جامعه مدرسین آمده است: خبر اعلام حکم اعدام برای عالم مبارز شیعی جناب آقای شیخ یوسف نمرالنمر خشم مسلمانان جهان را برانگیخت. این در حالی است که شیعیان مظلوم سرزمین حجاز، در روزگاری که فریاد مدعیان حقوق بشر گوش جهانیان را کر کرده‌، از کمترین حقوق انسانی که همانا آزادی بیان است برخوردار نیستند و ظلم و ستم رژیم آل سعود را تحمل می‌کنند. بی‌تردید هدف از اعلام این حکم در این برهه از زمان، مبارزه با پدیده بیداری اسلامی و تحولاّت مهم منطقه به نفع جهان اسلام است. پیروزی‌های مسلمانان در یمن، ناکامی آمریکا و هم‌پیمانانش در سوریه، لبنان و عراق، زوال قریب الوقوع گروه‌های تکفیری همچون داعش، باعث شده تا استکبار جهانی با فشار بر دولت عربستان و رویه‌ای که خود رژیم آل سعود در پیش گرفته است، شیعیان حجاز را ناامید سازد، غافل از آنکه شیعیان مظلوم این کشور و دیگر نقاط جهان، راه سید الشهدا (سلام الله علیه) را با تمام قدرت می‌پیمایند و در برابر استکبار جهانی و ایادی منطقه‌ای آن، خواهند ایستاد.

 

 جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن محکومیت این حکم ننگین و ظالمانه، آزادی این روحانی مبارز را خواستار است.

 

گزارش خبرگزاری رسا حاکی است، نمایندگان ولی فقیه، ائمه جمعه، شخصیت های حوزوی و دیگر مراکز حوزوی نیز به صورت جداگانه صدور حکم اعدام شیخ نمر را محکوم کردند. /924/

 

ارسال نظرات