تهاجمهای فرهنگی دوران ائمه تبیین شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد رضا هدایت پناه، عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در دومین روز از سلسله نشت های با عاشورا پژوهان با اشاره به تغییر هویت کوفه در بعد سیاسی و مذهبی گفت: کسانی که در عاشورا پژوهی فعالیت دارند می دانند، مشهور این است که کوفه پایگاه تشیع بوده اما این همه داستان نیست، برهه هایی از تاریخ کوفه نشانگر تغییر شناسنامه ای آن بوده است، هر جمعیتی که بر اساس اصول بنیادین گرد هم نیاید و دارای اختلافات اصولی سیاسی و مذهبی با هم باشد باید خود را آماده هر اتفاقی بکند به عنوان مثال نظر کسی که در تاریخ ائمه(ع) قائل به عدم محدودیت عصمت و علم امام است با شخصی که قائل به محدودیت این امر باشد، تضاد دارد.
وی تبیین اصول و سلیقه ای عمل نکردن را مهم دانست و افزود: در کوفه جریانات مختلف دینی و مذهبی از علویان، عثمانیان، قاعدین به معنای کنار رفته ها، یهودیان و مجوسیان وجود داشت که هیچ زمان در اصول هم نظر نبودند و اختلاف نظر داشتند اگر جامعه ای این گونه باشد و شخصی علیه این جامعه برنامه ای داشته باشد احتمال عملی شدن آن برنامه بسیار زیاد است همانند معاویه که از سال 40 تا 60 برنامه هایی علیه تشیع داشته که درصد قابل توجه ای از آنها جامه ی عمل پوشید.
این مبلغ حوزه علمیه با اشاره به برنامه های تخریبی معاویه علیه تشیع بیان داشت: معاویه جبهه مقابل خود را نه شام و نه مناطق عثمانی مذهب، بلکه تشیع می دانست؛ بنابراین برنامه هایی ریخته بود تا شیعه را ازبین ببرد که در این راه اموال و نیروهای زیادی خرج کرد و پشتکار بالا داشت، معاویه می دانست که اهل کوفه دست بردار از اهل بیت(ع) نیستند به همین دلیلی مهم ترین مقابله او با تشیع به صورت تهاجم فرهنگی بود.
وی عبرت آموزی از تاریخ را مهم قلمداد کرد و ادامه داد: تاریخ باید برای امروز ما تولید فکر کند؛ معاویه دید که حکومت با وجود رهبران شیعه فایده ای ندارد به همین دلیل سه عمل عمده انجام داد، نخستین عمل او تعویض حاکمان با رویکرد فرهنگی بود، معاویه می دانست که حاکمان حکومت باید با خلیفه هم فکر باشند به خاطر همین مسأله تمامی حاکمان طرفدار امام علی(ع) را عزل و افرادی مانند عبیدالله بن زیاد، مغیرة بن شعبه و عبدالله بن عمرو بن عاص را روی کار آورد که افرادی عثمانی مذهب و افراطی بودند.
نویسنده کتاب بازتاب تفکر عثمانی در واقعه عاشورا با بیان عمل دیگر معاویه برای تخریب تشیع اظهار داشت: با توجه به این که شخصیت های با نفوذ کوفه مانند صعصعة بن صوحان و حجر بن عدی طرفدار حضرت علی(ع) بودند، معاویه برآن شد تا با این شخصیت ها مبارزه کند به گونه ای که دستو داد هرکس بر دین و اعتقاد علی(ع) است را بکشند و تکه تکه کنند، این جنبه برخورد فیزیکی معاویه بود اما از جنبه فرهنگی باید به جای افرادی که حذف فیزیکی می شدند جانشینانی می آورد به همین دلیل جعل حدیث را در آن دوره آغاز کرد، معاویه با این کار می خواست تقدس شیعه را از بین ببرد و افکار خود را جایگزین سازد به عنوان مثال در دوره خلیفه سوم اهل کوفه از وی نفرت داشتند و علیه او قیام کردند؛ بنابراین باید وی را مقدس می کردند به همین دلیل احادیث زیادی جعل شد.
وی با بیان تعدادی از احادیث جعلی افزود: به عنوان مثال از صحابی رسول اکرم(ص)، عبد الله بن عمر نقل شده پیامبر فرمودند که در معراج وقتی به آسمان هفتم رسیدم، سیبی به من داده شد و تا آن را باز کردم حوریه ای خندان از آن خارج شد، رسول اکرم(ص) پرسید تو از آن چه کسی هستی، حوریه جواب داد من متعلق به مقتول شهید، عثمان بن عفان هستم یا از جابر بن عبدالله انصاری نقل کردند که نشده رسول اکرم(ص) بر منبر برود و نگوید که عثمان در بهشت است.
حجت الاسلام هدایت پناه با بیان آثار این تهاجمات فرهنگی ابراز داشت: فرض کنید که یک بچه 10 ساله در این سال ها با این فرهنگ بزرگ شده باشد حداقل نتیجه ای که دارد آن شخص را دچار تناقضاتی می کند علاوه بر آن می بینیم که همان کودکان زمان معاویه، قاتلان امام حسین(ع) در کربلا هستند.
وی در ادامه سخنانش عمل تخریبی دیگر معاویه را در زمینه مردم دانست و خاطرنشان کرد: معاویه در قبال مردم سیاست تغییر جمعیت را پیش گرفت به این گونه که شیعیان را به جاهای دور دست تبعید کرده و عثمانی مذهب ها و همفکرانش را از جاهای دیگر جایگزین آنها می کرد به عنوان مثال در نوبتی پنجاه هزار نفر از شیعیان را به خراسان تبعید کرد، در نوبتی دیگر گروهی را به مدائن فرستاد و بیست هزار نفر از موالی را نیز از خود دور کرد، و تمامی دشمنان ائمه(ع) را به کوفه آورد، دقیقا همین عمل را امروزه حکومت بحرین انجام می دهد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به تبیین شبهه قتل امام حسین(ع) به دست شیعیان پرداخت و گفت: این که گفته می شود امام حسین(ع) به دست شیعیان کشته شده کاملا اشتباه است زیرا همان طور که گفته شد، معاویه کوفه را از شیعیان خالی کرده بود؛ بنابراین این سخن کاملا غلط است مانند این که امروزه میگویند که سوری ها با خودشان جنگ می کنند اما اینطور نیست بلکه نود درصد از متجاوزان اهل سوریه نیستند.
وی در پایان با اشاره به برنامه بلند مدت معاویه خاطرنشان کرد: معاویه از تأثیر گذاری بر کودکان، زخم خورده های در جنگ، قاعدین و شکاک ها دریغ نکرد، چه بسیاری از این گروها بودند که در حادثه کربلا علیه امام حسین(ع) حضور داشتند./1323/پ202/ی