نظام جمهوری اسلامی ایران الگوی عملی تحقق صلح عادلانه است/ داعش فرسنگ ها از اسلام و سنت رسول الله دور است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی، نماینده مردم خوزستان مجلس خبرگان رهبری در نشست «نیایش برای صلح عادلانه در جهان» که عصر چهارشنبه از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با حضور اندیشمندان، رهبران و نخبگانی از ادیان توحیدی در سالن شیخ بهایی مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، گفت: حضور در این جا، گام بسیار ارزشمندی است که همه جمع شده ایم تا در زمینه برقراری صلح در دنیایی پر از آشوب و با مناسبات ناعادلانه درباره صلح فکر کنیم.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که هدف دین حذف ظلم، فساد، فقر، تبعیض و نا امنی، تحقیر آدمی و استقرار صلح، عدالت، آبادانی، نور، ایمان و احسان و نیکی و عزت و کرامت انسانی است، تصریح کرد: نیایش به پیشگاه خداوند با محوریت پایگاه های دین و خانه های بندگی خدا ، توام با تلاش برای تحقق بندگی حقیقی و معنویت می تواند صلح عادلانه را استعلا بخشد.
صلح عادلانه نیازمند به ضمانت اجراست
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که صلح عادلانه نیازمند به ضمانت اجراست، اظهار داشت: دلسوزی برای صلح، صلح را برقرار نمی کند زیرا یکی از ویژگی های انسان در کنار فطرت انسان گرایی و الهی گرایانه اش، خوی قدرت طلبی و منفعت طلبی است.
وی افزود: در منطق های مادی، انسان منهای خداگرایی و عدالت، ابزاری برای تحقق قدرت بیشتر می شود که باید پای قدرت گرایان با ایسم های متنوع قربانی شود.
آیت الله کعبی درباره حاکمیت طاغوت در سایه ایدئولوژی منهای راهبردهای الهی گفت: ایدئولوژی منهای راهبردهای الهی حاکمیت فرد و طاغوت را ولو به نام دین و با قداست فراگیر می کند و به جز جنایت و مناسبات ظالمانه ارمغانی به بار نمی آورد چه برسد به دموکراسی لیبرال که نام شیکی است که می بینیم در سایه آن، 60 فئودال توافق نامه آغاز جنگ را امضا کردند تا ارزشهای آمریکایی را جهانی کنند.
نظام جمهوری اسلامی ایران الگوی عملی تحقق صلح عادلانه است
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که این قراردادها تنها می توانند یک صلح شکننده ایجاد کنند، تصریح کرد: صلح عادلانه الگو و حقوق بین الملل در دنیای امروز ضمانت اجرا می خواهد و حقیقت امر این است که نبوت، قانون الهی، ولایت و عدالت راه را برای عقلانیت، معنویت و حاکمیت اخلاق و در نتیجه صلح پایدار هموار می سازد.
وی افزود: استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با یک قانون اساسی مترقی الگوی عملی تحقق صلح عادلانه بر پایه نظریه مردم سالاری دینی در مناسبات ظالمانه دنیای امروزی است که باید آن را در جهان مطرح کنیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در باره این که «داعشی ها به اهل کتاب می گویند یکی از این سه گزینه را بپذیرید؛ اسلام، قتل یا جزیه» اظهار داشت: اگر به آیات قرآن در مورد جهاد و ریشه های آن برگردیم، می توانیم به یک نگاه دیگری متفاوت از آن چه تکفیری ها درباره جهاد مطرح می کنند، برسیم.
آیت الله کعبی ادامه داد: جهاد یعنی تلاش و کوشش برای بندگی خدا و تحقق عدالت و فلسفه جهاد در همه آیات الهی یا به سبب طغیان یا فتنه، یا ظلم و تجاوز، یا پیمان شکنی و یا استکبار و یا تلاش برای ایستادگی در برابر قتل و جنایت ظالمان بوده است.
جهاد، مکانیزم تشکیل صلح پایدار است
نماینده مجلس خبرگان با بیان این که جهاد، مکانیزم تشکیل صلح پایدار است، تصریح کرد: جهاد پیامبر جهادی برای حاکمیت بندگی خدا بود نه کشت و کشتار انسان ها و اولین آیه جهادی که نازل شد، برای دفاع در برابر ظلم ظالمان و متجاوزان بود.
وی با اشاره به این که فلسفه جهاد جلوگیری از گسترش ظلم بر روی زمین است، ابراز داشت: اسلام به عنوان دین خاتم آمد تا به مناسبات ظالمانه پایان بخشد و انسان ها را به صلح پایدار دعوت کند.
حتی ملاک ابن تیمیه و ابوحنیفه نیز برای جهاد، کفر نیست که داعشی ها به آن استناد کنند
آیت الله کعبی با بیان این که همه جهادهای پیامبر یا در برابر طغیان یا تجاوز و نقض عهد بود، اظهار داشت: داعش ادعا می کند که ایدئولوژی خود را از ابن تیمیه گرفته است در حالی که او می گوید ملاک جهاد ارتداد است نه کفر و ابو حنیفه نیز با استناد به عبارت «لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی» در قرآن اختلاف عقیده را سندی برای قتال نمی داند.
در شرایط جنگ نیز اخلاق باید حکومت کند
وی درباره ماهیت رحیمانه دین اسلام و پیامبر اکرم(ص) عنوان کرد: پیامبر وقتی مکه را فتح کرد، نفرمودند مردم را از زیر تیغ بگذارنند و بی گناهان را بکشند بلکه به اهالی مکه و حتی ابوسفیان که با او صلح کرده بود، امنیت بخشید.
عضو جامعه مدرسین با اشاره به این که نباید به اصحاب ادیان تعدی و محیط زیست را ویران کرد و حتی نباید آب دشمن را مسموم کرد، تصریح کرد: در معارف اسلام، حتی در شرایط جنگ نیز اخلاق باید حکومت کند نه غضب و خونریزی و خشونت.
درخواست جزیه داعشی ها از اهل کتاب خلاف اسلام است
عضو مجلس خبرگان در انتقاد از اعلام دریافت جزیه از اهل کتاب از سوی تکفیری ها و داعشی ها گفت: جزیه به این عنوان نیست که در یک دولت واحد، یک عده جزیه بدهند و شهروند درجه دو باشند و شاهد من بر این مطلب قانون اساسی مدینه است که ایشان بعد از تشکیل حکومت در مدینه عهدنامه ای با همه گروه ها بست و همه در این عهدنامه و حتی یهودیان از حقوق برابر برخوردار شدند.
آیت الله کعبی با بیان این که جزیه در برابر کیان های مستقل است نه در یک دولت واحد، ابراز داشت: نمونه آن همین چیزی است که در ایران نیز وجود دارد و اهل کتاب در ایران اهل ذمه نیستند بلکه از حقوق برابر با سایر پیروان ادیان و مسلمانان برخوردار هستند و حقوق برابر دارند.
وی افزود: موضوع عهدنامه آنها قانون اساسی است که به آن رأی دادند و با غیر اصحاب دینی باید با عدل برخورد کرد تا مادامی که علیه نظام جمهوری اسلامی نجنگند.
عضو جامعه مدرسین با بیان این که رفتار داعش هیچ ربطی به اسلام ندارد، تصریح کرد: این گروه ساخته و پرداخته استکبار برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان و تاراج منابع نفتی آنها و ایجاد آشوب در صحنه بین الملل است و آنها می خواهند با این کار چهره دین را که حرف اول را برای تامین صلح پایدار می زند، مخدوش کنند./805/پ201/ج