۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۲۲۵۷۰۹
عضو کمیسیون تلفیق طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا:

وجود نگاه توحیدی شرط تبدیل گردشگر به زائر است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام زمانی با بیان این که نگاه توحیدی، شرط محوری تبدیل گردشگر به زائر است، گفت: زیارت، استعداد رسیدن به لقاءالله را پرورش می‌دهد.
زيارت حرم

 به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی زیارت، حجت الاسلام حسین زمانی، عضو کمیسیون تلفیق طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) در رابطه با ارتباط معنایی زائر و گردشگر اظهار کرد: باید گردشگری را براساس مبنای توحیدی معنا کرد.

 

وی افزود: بر این اساس تمام موجودات از جمله ائمه معصوم(ع)، همه آیت خداوند هستند و اگر کسی با نگاه توحیدی و با نیت کسب تجربه و آشنایی بیشتر با خداوند به سفر بپردازد، زائر محسوب می شود.

 

 عضو کمیسیون تلفیق طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) با بیان اینکه گردشگری به معنای بازدید افراد از مناطق زیبا است، تصریح کرد: وقتی نگاه توحیدی به این امر اضافه شود آنگاه زیارت شکل گرفته و فرد گردشگر، زائر آیات الهی می‌شود.

 

حجت الاسلام زمانی ادامه داد: بنابراین همه زندگی از بسط آفرینش گرفته تا گسترش نور هدایت مقدمات لقاء پروردگار است و به معنای دیگر تمام زندگی تلاشی برای یک زیارت بزرگ که همان دیدار خالق است، شکل گرفته است.

 

وی، زیارت را دارای سه عنصر اساسی دانست و گفت: یک عنصر اعتقاد به جایگاه برتر و قدسی امام(ع) است ،دیگر قصد و نیت است و عنصر آخر کسب فیض است که اگر این سه عنصر را کنار هم قرار دهیم زیارت تشکیل می‌شود.

 

عضو کمیسیون تلفیق طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: این امر در هر نوع زیارتی صادق است، چرا که ما در روایت داریم که فرد اگر بدون توقع به زیارت برادر دینی خود برود مانند آن است که خدا را در عرش دیدار کرده است.

حجت الاسلام زمانی با بیان اینکه باید تمام واژگان بر اساس معنای توحیدی به کار گرفته شوند، اظهار داشت: آیت الله جوادی آملی نقل به مضمون فرموده اند که اگر ما به مریخ برویم در صورتی که با نگاه عالم آیات الهی باشد، در واقع ما زائر خداوند هستیم.

 

زیارت استعداد رسیدن به لقاءالله را پرورش می‌دهد

وی افزود: خدا اولین چیزی است که باید از زیارت وارد زندگی انسان شود؛ زیرا زیارت استعداد رسیدن به لقاءالله را پرورش می‌دهد و با توجه به آن می‌توان خدا را وارد متن زندگی کرد.

 

عضو کمیسیون تلفیق طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) تصریح کرد: ما با استفاده از فرهنگ زیارت می‌توانیم بین دنیا و آخرت پیوند ایجاد کنیم و این امری است که در زندگی‌های امروزی بسیار ضعیف شده است.

 

زمانی با بیان اینکه تمام سبک و آداب زندگی برای پیاده شدن دو اصل حضور دائم خدا در زندگی و نزدیکی آخرت است، گفت: باید به نوعی نحوه انجام زیارت را به زائر آموزش داد که افرادی همچون وهابیت نتوانند آن را شرک قلمداد کرده و با استفاده از این نحوه زیارت به تبلیغ علیه تشییع بپردازند.

 

وی خاطرنشان کرد: زیارت درست زیارتی است که در خط و شیوه امام معصوم باشد که برای رسیدن به این عمل باید سیره ائمه اطهار(ع) را شناخته و آن را به اجرا گذاشت.

 

عضو کمیسیون تلفیق طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) با اشاره به نقش محوری متولیان فضای فرهنگی مشهد در پیاده کردن سیره امام رضا(ع)، گفت: باید تمام دروس ذکر شده در سیره امام رضا(ع) ابتدا به‌روزرسانی و سپس اجرایی شوند تا بدین گونه فرهنگ رضوی در جامعه گسترش پیدا کند.

 

متولیان فرهنگی در پیاده‌سازی فرهنگ رضوی پیشگام باشند

حجت الاسلام زمانی افزود: فضای حریم رضوی نیز باید نمایشگاه جنبه‌های مختلف شخصیتی امام رضا(ع) شود تا مردم و زائران با گوشه گوشه این فرهنگ آشنا شده و از آن الهام گیرند.

 

وی تصریح کرد: البته سایر نهادها چون شهرداری و استانداری نیز باید در این راه گام برداشته و سیره امام رضا(ع) را ابتدا در خود پیاده سازی کنند و سپس سعی در عمومی سازی آن در جامعه نمایند؛ خط فکری امام رضا(ع) نیز باید از سوی دانشگاهیان و اهل تحقیق مورد بررسی قرار گرفته و الگو برداری شود.

 

عضو کمیسیون تلفیق طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) با بیان اینکه فرهنگ سازی باید از متولیان شروع شود، گفت: اگر متولیان امر زائر درست و کامل شوند و شخصیت امام رضا(ع) را درست درک کرده و سپس منعکس کنند، آنگاه دیگران نیز اصلاح می‌شوند.

 

حجت الاسلام زمانی ادامه داد: باید هندسه دین درست شناخته شده و سپس عرضه شود؛ بنابراین متولیان باید پس از شناخت کامل شخصیت امام رضا(ع) آن را با سیره عملی خود به مردم باز بشناسانند که اگر این گونه شود نود درصد مشکلات مرتبط با دین و زیارت حل می‌شود./930/د102/ب5

ارسال نظرات