۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۲۲۴۴۴۰
مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان:

توجه ویژه علمای سلف به فقه و اخلاق درس آموز است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام فرجام گفت: تقید علمای حوزه به اخلاق و فقه در گذشته برای امروز ما درس است زیرا همان‌طور که هر کاری آدابی دارد، طلبه بودن نیز این‌گونه است.
مدير اجرايي حوزه علميه خراسان حجت الاسلام والمسلمين فرجام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام اکبر فرجام، مدیر اجرایی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان صبح امروز در اردوی توجیهی طلاب جدیدالورود «راه دل» که در اردوگاه ثامن‌الحجج (ع) مشهد برگزار شد بابیان این که در سال جاری، 1300 طلبه برادر پذیرش‌شده‌اند، گفت: حوزه‌های علمیه سلسله پیوسته‌ای از صدر اسلام است که بعد از غیبت کبری با این قالب با حضور افرادی همچون سیدمرتضی و شیخ طوسی در مسیر معارف اهل‌بیت(ع) حرکت کرده است.

 

وی ادامه داد: این بزرگان قدر موقعیت خود را دانسته، از فرصت‌ها استفاده کرده و آداب طلبگی را به‌خوبی به‌جا آوردند و برای معارف دینی مفید واقع شدند تا اندازه‌ای که بزرگانی در این مسیر به شهادت رسیده‌اند.

 

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان بابیان این که در برخی از دوره‌های طلبگی، طلاب مقید به مباحثه بوده‌اند تا رفتارشان مؤثر باشد، اظهار کرد: این تقید به اخلاق و فقه در گذشته برای امروز ما درس است همان‌طور که هر کاری آدابی دارد، طلبه بودن نیز این‌گونه است.

 

وی به آیه‌ای از سوره عنکبوت اشاره کرد و افزود: خداوند در این آیه چهار ویژگی را بیان می‌کند که اولین آن، باورمندی است؛ وقتی انسان باورمند باشد برای ادامه مسیر انگیزه خواهد داشت حتی اگر در مسیر خود با فشارهای زندگی مواجه باشد، باز هم ادامه خواهد داد.

 

حجت‌الاسلام فرجام بابیان این‌که مسیر طلبگی بی رهرو نمی‌ماند، تصریح کرد: علمای برجسته و فرهیخته از همین حوزه‌ها برمی‌خیزند و اگر این اعتقاد برای ثمربخشی در شناخت معارف در ما وجود داشته باشد، باوجود همه مشکلات در این مسیر خواهد ماند.

 

وی، لازمه انجام عمل صالح را مدیریت زمان دانست و ادامه داد: عمل صالح باید به‌موقع، به‌اندازه و به‌جا باشد؛ عمل صالح با گذراندن بیهوده وقت مغایر است و صرف وقت برای موبایل و وسایلی که باعث گذران اوقات می‌شود، آفتی که سد و مانع درس خواندن است.

 

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان یادآور شد: در این مسیر ممکن است نگرانی و دغدغه‌هایی پیش بیاید که بهترین نقطه امید، توکل به خداست و باید فعالیت‌های خود را بر این اساس تنظیم کرد.

 

وی به بهبود شرایط برای فعالیت‌های دینی اشاره و خاطرنشان کرد: امروز انقلاب اسلامی ایران به رهبری عالم دینی فقیه و مجتهد شرایط به ثمر نشسته و نسبت به گذشته تفاوت‌های بسیاری دارد زیرا درگذشته، خواندن کتاب‌هایی همچون جهاد، مضاربه و آنچه در فقه خوانده می‌شد برای جامعه و مردم ارائه عمومی نمی‌شد و تنها مورداستفاده مراجعه‌کنندگان قرار می‌گرفت.

 

حجت‌الاسلام فرجام با انتقاد از قضاوت‌های نادرست نسبت به تولیت آستان قدس رضوی، ادامه داد: آخرین مبلغ حق تولیت برای شاه، مبلغ 150 میلیون تومان بوده درحالی‌که امروز افتخار داریم یک روحانی تولیت را به عهده دارد و حتی یک ریال از حق تولیت را برای خود استفاده نمی‌کند.

 

وی در پایان خطاب به طلاب حاضر در همایش، گفت: سال‌های اول تا ششم طلبگی را باید به‌منزله علوم پایه دانست، آنچه عامل موفقیت شما است ایستادگی، مقاومت و استمرار در کار و همچنین صبر در یادگیری است./9315/پ201/ب5

ارسال نظرات