۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۲۲۴۰۰۵

ویژه مراسم عید سعید قربان در مسجد مقدس جمکران برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه مراسم عید سعید قربان از ساعت 6 صبح امروز با قرائت دعای عهد در صحن اصلی مسجد مقدس جمکران آغاز شد و با خواندن دعای ندبه، بیان احکام و اقامه نماز عید قربان ادامه یافت.
نماز عيد قربان در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه مراسم عید سعید قربان از ساعت 6 صبح امروز با قرائت دعای عهد در صحن اصلی مسجد مقدس جمکران آغاز شد و با خواندن دعای ندبه، بیان احکام و اقامه نماز عید قربان ادامه یافت.

بسیاری از خدام مسجد مقدس جمکران ویلچر به دست در ورودی‌ها و صحن‌های این مکان مقدس مشغول رفت‌وآمد بودند تا به کمک افراد مسن و نیازمندان به ویلچر بشتابند.

چندین دستگاه خودروی حمل زائر در درب‌های یک، دو و شش آماده خدمت‌رسانی به زائران و انتقال ایشان به صحن اصلی مسجد مقدس و بازگرداندن به درب‌های خروجی بودند.

قرائت دعای ندبه در حالی با صدای احمد خلف زاده در مسجد مقدس جمکران آغاز شد که هنوز آفتاب بر سر عاشقان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) نمی‌تابید اما درهمین حین، خیل کثیر نمازگزاران در حال تجمع در این مکان مقدس بودند.

ارادتمندان به خاندان اهل‌بیت(ع)، ‌گروه‌ها و اقشار مختلف مردم از قم و نقاط مختلف کشور با حضور در مسجد مقدس جمکران در هنگام قرائت دعای ندبه، بر معنویت و شور و حال این فضای ملکوتی افزودند.

پس از قرائت دعای ندبه، مراسم بیان احکام از سوی حجت‌الاسلام افتخاری، استاد حوزه علمیه برگزار و احکام و شرایط مربوط به قربانی کردن و نیز احکام اقامه نماز عید قربان ارائه شد.

وی با بیان این‌که نماز عید سعید قربان قضا ندارد، اظهار داشت: زمان خواندن نماز عید قربان از اول برآمدن آفتاب تا زمان اذان ظهر است اما در روایات آمده که نمازهای عید فطر و قربان، هنگام بالا آمدن آفتاب و گرم شدن هوا خوانده شوند.

همچنین این استاد حوزه علمیه با بیان این‌که قربانی با کمتر از ذبح گوسفند تحقق نمی‌یابد، تصریح کرد: انجام قربانی تنها برای حاجیان صحرای عرفات واجب است اما کسانی که با صیغه شرعی نسبت به قربانی کردن در روز عید قربان نذری کرده‌اند نیز باید این فریضه را انجام دهند.

پس از مراسم بیان احکام شرعی، در حالی نماز عید قربان توسط آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه کشور اقامه شد که نور آفتاب قسمت وسیعی از صحن اصلی و دیگر صحن‌های مسجد مقدس را فراگرفته بود.

نماز عید قربان به امامت آیت‌الله حسینی بوشهری آغاز شد و هنوز نمازگزاران و زوار تازه به جمکران رسیده بودند، سعی می‌کردند تا خود را به سرعت به این نماز بافضیلت برسانند.

نماز عید قربان به قنوت و دعای پر فضیلت آن رسید؛ اللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیَاءِ وَالْعَظَمَةِ وَاَهْلَ الْجوُدِ وَالْجَبَروُتِ وَاَهْلَ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَةِ وَاَهْلَ التَّقْوی وَالْمَغْفِرَةِ اَسْألُکَ بِحَقِّ هَذَا الْیَوْمِ الَّذی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَلِمـُحَمَّد صلی الله علیه وآله ذُخراً وَشَرَفاً وَکَرامَةً وَمَزیداً أَنْ تُصَلّی عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَاَنْ تُدْخِلَنی فی کُلِّ خَیْر أدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّد وَأَنْ تُخْرِجَنی مِنْ کُلِّ سوُء اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّد صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلَیْهِمْ...

پروردگار متعال را در این دعای نماز عید با صفاتی همچون اهل بزرگی و عظمت و شایسته بخشش، قدرت، سلطنت، رحمت و آمرزش توصیف کرده و او را به حق محمد و آل محمد(ع) و روز عید، شرف و کرامت ایشان قسم می‌دهیم تا ما را در خوبی‌های اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) داخل کرده و از هر بدی و سوئی خارج کند.

همچنین در پایان این دعا با فراز «اللّهُمَّ إنّی اَسْألُکَ خَیْرَ ما سَألَکَ بِهِ عِبَادُکَ الصَّالِحوُنَ وَأَعوُذُ بِکَ مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُکَ الْمـُخْلَصوُنَ» از خدای متعال می‌خواهیم تا بهترین دعاهای بندگان صالح را نصیب ما کرده و ما را از گرفتاری‌های مورد استعاذه بندگان مخلص، دور بدارد.

پس از نماز عید قربان، بانگ تکبیر «الله اَکبَرُ، الله اَکبَرُ، لا اِلهَ اِلاَّ الله وَالله اَکبَرُ، الله اَکبَرُ وَلله الحَمْدُ، الله اَکبَرُ عَلی ما هَدانا» از سوی مجری ویژه‌برنامه عید قربان در سراسر بلندگوهای مسجد مقدس جمکران طنین‌انداز شد و تمامی نمازگذاراان به همراه وی شروع به سردادن این بانگ تکبیر کردند.

آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری،‌ مدیر حوزه‌های علمیه کشور در ادامه این ویژه برنامه به خطبه‌خوانی نماز عید قربان پرداخت و مباحث معرفتی عید سعید قربان را ارائه کرد.

وی با بیان این‌که واژه عید به معنای رجوع و بازگشت و واژه قربان به معنای تقرب و نزدیک شدن است، اظهار داشت: عید قربان در حقیقت بهانه‌ای برای بازگشت به قرب الهی است.

همچنین مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اهمیت نیت در اعمال انسان تصریح کرد: حضرت ابراهیم فداکارانه نیت ذبح فرزند خود را داشت، همچنین حضرت اسماعیل نیز خالصانه منتظر ذبح شدن بود اما این ذبح به وقوع نپیوست و ابراهیم به مقام بسیار بالای نزد خداوند متعال ارتقا یافت.

پس از خطبه‌های نماز عید سعید قربان توسط آیت‌الله حسینی بوشهری، نمازگذاران از مکان نماز عید قربان برخواسته، برخی به سوی درب‌های خروجی و جمعیت کثیری به سوی شبستان‌های مسجد مقدس جمکران شتافتند تا با خواندن نماز امام زمان(عج) خود را بیش از پیش آماده درک فضیلت این عید بزرگ کنند.

اما در همین حین و پس از اقامه نماز عید سعید قربان، ایستگاه‌های صلواتی چای و صبحانه در درب‌های خروجی یک، دو و پنج مسجد مقدس جمکران آغاز به فعالیت کرده و تا چندین ساعت به نمازگزاران و زائران باسعادت حضرت صاحب‌الزمان(عج) خدمت رسانی می‌کردند.

در روایات مختلف دین اسلام آمده‌است که حضرت ابراهیم پیامبر پس از سال‌ها تنهایی و رنج، در سن بالا دارای فرزند عزیزی شد و او را اسماعیل نام نهاد.

مدت‌ها پس از تولد اسماعیل، هنگامی که آن کودک به سنین نوجوانی رسیده بود، فرمان الهی به حضرت ابراهیم نازل شد و بدون هیچ دلیلی ذبح و قربانی کردن اسماعیل را از این پیامبر اولی العظم خواستار شد.

در نهایت، حضرت ابراهیم نبی، به همراه موافقت کامل و خالصانه فرزند خود، به محل مورد نظر رفته و آماده سر بریدن فرزند محبوب خود می‌شود که به ناگاه در زمان انجام قربانی اسماعیل و هنگامی که در امتحان الهی سربلند می‌شود، خنجر وی کند شده و گوسفندی از جانب پروردگار برای عمل قربانی به نزد ابراهیم فرستاده می‌شود.

این ایثار و اخلاص ابراهیم نبی به انجام حکم الهی از همان زمان فریضه‌ای برای حجاج ادیان ابراهیمی می‌گردد تا در این روز حیوانی را قربانی کرده و از این طریق برای یتیمان و تهیدستان خوراکی فراهم سازند.

همچنین در این عید سعید مستحب است که مسلمانان نماز عید قربان بپا داشته و از خداوند حق تعالی، طلب کرامت بکنند.

نماز عید قربان باید در فاصله زمانی طلوع آفتاب روز عید تا ظهر خوانده شود و شامل دو رکعت به همراه 11 تکبیر و 9 قنوت است./997/پ201/ی

ارسال نظرات