۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۲۲۳۱۳۶
کارشناس دینی:

شهدای روحانیت در جامعه مظلوم و ناشناخته هستند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام پناهیان، شهدای روحانیت را مظلوم‌تر از اقشار دیگر دانست و گفت: شهدای روحانیت نسبت به دیگر اقشار جامعه بیشتر هستند اما با سیاهنمایی دشمن، معرفی ضعیف و فوق برنامه تلقی شدن فعالیت‌های دوران مقدس کمتر کسی از این مطلب مطلع است.
روحانيت و دفاع مقدس

حجت الاسلام احمد پناهیان، مدیر مؤسسه راه فخرالائمه(ع) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تأکید بر شناخت فرهنگ دفاع مقدس اظهار داشت: باید عناصر دفاع مقدس را بشناسیم و از تجربه آن دوران در جنگ نرم نیز استفاده کنیم.

 

مدل زندگی که خداوند در قرآن از آن تقدیر کرده زندگی همراه با مبارزه و مجاهده است

مدیر مؤسسه راه فخرالائمه(ع) با بیان روایتی از حضرت علی(ع) خاطرنشان کرد: مدل زندگی که خداوند در قرآن از آن تقدیر کرده زندگی همراه با مبارزه و مجاهده است که از محورهایی همچون ایمان، ولایت مداری و مجاهدت برخوردار است.

وی ولایت‌پذیری دوران دفاع مقدس را شاخص دانست و تأکید کرد: همان‌ گونه که در جنگ سخت، ولایت فقیه فرمانده کل قوا است در حال حاضر و در عرصه فرهنگ، علم و اقتصاد نیز ولایت فقیه، فرمانده و محور نظام اسلامی محسوب می‌شود که باید با اطاعت محض از بروز تفرقه و اختلاف در جبهه حق جلوگیری کرد.

حجت الاسلام پناهیان، عدم اطاعت دلسوزانه یا غافلانه از دستورات رهبرمعظم انقلاب را تحمیل هزینه بر جبهه حق عنوان کرد و افزود: علیرغم توصیه‌های رهبرمعظم انقلاب در بحث هسته‌ای و اقبال دولت یازدهم به مذاکره، تحریم‌ها برداشته نشد و هزینه‌های جدیدی بر نظام نیز تحمیل شد که تحقیر ملت ایران، انفعال و تذبذب از آثار آن است و همچنان بر زیاده‌خواهی غرب افزوده می‌شود.

 

روحانیت در جنگ نرم، نقش روشن‌گری و بصیرت افزایی دارد

وی در ادامه به نقش روحانیت در جنگ نرم اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به نقش روحانیت در جامعه و ارتباطش با اقشار مختلف با روشن‌گری و بصیرت می‌تواند شرایط فعلی را تبیین کرده و در تاریخ اسلام مصداق‌یابی کند.

حجت الاسلام پناهیان افزود: روحانیت می‌تواند در شناخت وظیفه و تکلیف به نسل جوان کمک کند و با انتقال معارف و معنویت در جامعه و ایجاد انگیزه باطنی، افسران جنگ نرم را آموزش دهد که اساس تربیت دینی جامعه برای درک حقایق و معارف الهی بر عهده روحانیت است.

وی به نفوذ جریانهای سکولار در جامعه و مراکز فرهنگی اشاره و تصریح کرد: جریانی در کشور و حتی حوزه علمیه وجود دارد که از نفوذ و موفقیت روحانیت در عرصه سیاست و دخالت در مسائل روز جهان نگران است و با شعار دین‌داری به گوشه‌نشینی، بی‌تفاوتی طلاب نسبت به امور پیرامونی جامعه و کشورهای اسلامی دعوت می‌کند که این نوعی دین فردی و به تعبیر امام خمینی(ره) اسلام آمریکایی است.

 

شهدای روحانیت در جامعه مظلوم و ناشناخته است

حجت الاسلام پناهیان، شهدای روحانیت را مظلوم‌تر از اقشار دیگر دانست و تأکید کرد: شهدای روحانیت نسبت به دیگر اقشار جامعه بیشتر بوده اما با سیاهنمایی دشمن، معرفی ضعیف و فوق برنامه تلقی شدن فعالیت‌های دوران مقدس کمتر کسی از این مطلب مطلع شده است همچنین اگر طلبه‌ای در جبهه به دست منافقان یا دشمن بعثی اسیر می‌شد شدیدتر از بقیه تحت شکنجه قرار می‌گرفت چنان که درباره شهید ابوترابی اینگونه بوده است.

وی به نقش کلیدی روحانیت در دوران دفاع مقدس اشاره و اذعان کرد: روحانیت در تشویق به جهاد، حفظ و تقویت روحیه رزمندگان نقش عمده‌ای داشت و به دلیل بصیرت و معرفتی که به خداوند و اهل بیت(ع) داشت به طور قطع از رفعت مقام و تقرب بیشتری در نزد پروردگار برخوردار است.

مدیر مؤسسه راه فخرالائمه(ع) روحانیت اهل تسنن را نیز در جنگ مؤثر خواند و گفت: 56 روحانی اهل تسنن در منطقه کردستان به دست منافقان با وضع فجیعی به قتل رسیدند به سبب این که از نظام اسلامی حمایت کرده و فعالیت‌های منافقان را تقبیح کرده بودند.

وی شهدای محراب را شهدای شاخص روحانیت دانست و یادآور شد: شهدای محراب با جانفشانی در جبهه‌ها نیز حضور پیدا کرده و با شهادت در عرصه تبلیغ و هدایت مردم و محراب عبادت به عنوان اسطوره و الگوی درخشان حوزه علمیه در تاریخ مطرح شدند.

 

ثبت خاطرات دوران دفاع مقدس از بدعت و تحریف جلوگیری می‌کند

حجت الاسلام پناهیان، ثبت خاطرات و افتخارات دوران دفاع مقدس را مانع از بدعت و تحریف دانست و افزود: روحانیانی گمنام و بدون ادعا از سراسر کشور به جبهه اعزام شده و شهید شدند که برای جلوگیری از تبلیغات و سیاه‌نمایی دشمنان باید شهدای روحانیت به جامعه معرفی شوند و مشخصات و افتخارات شهدای این قشر از جامعه در بانک اطلاعاتی و فضاهای مجازی منتشر شود.

وی نگاه روحانی مجاهد را به جبهه‌ها با رزمنده عادی متفاوت خواند و ادامه داد: همان‌گونه که در زمینه شهدای نظامی، بسیجی و دیگر شهدا حرکت‌های خوبی شروع شد و کتاب‌هایی نوشته شد در زمینه شهدای روحانیت نیز باید کارگروهی تشکیل شود و این اسناد را جمع‌آوری کرده، فرهنگ جهاد و شهادت را از نگاه روحانیت مجاهد حاضر در جبهه بیان کنند.

حجت الاسلام پناهیان به شهادت برخی جانبازان و از دست رفتن گنجینه‌های دوران دفاع مقدس اشاره کرد و ابراز داشت: برخی جانباز شیمیایی هستند یا در اثر انفجار و ترکش‌ها ناراحتی و بیماری دارند که باید به آنها توجه کرد و مجاهدت‌ها و ایثارگری‌ها را ثبت و ضبط کرد.

 

نبرد حق و باطل تا روز قیامت ادامه دارد

وی با اشاره به نبرد حق و باطل تا روز قیامت تأکید کرد: با توجه به این که صورت جهاد تغییر کرده و دشمن در حال حاضر به جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی روی آورده است باید با عناصر جهاد در دوران دفاع مقدس و آرمان‌‌گرایی با دشمن مقابله کرد.

حجت الاسلام پناهیان، جنگ نرم را سیاسی و فرهنگی عنوان کرد و بیان داشت: برخی جنگ نرم را محدود به عرصه فرهنگی کرده و از مسائل سیاسی و اقتصادی غافل شده‌اند که رهبر معظم انقلاب با هوشیاری در سه زمینه فرهنگ، علم و اقتصاد تعبیر مدیریت جهادی دارند.

وی با اشاره به مواجهه انقلاب اسلامی با استکبار جهانی تصریح کرد: حضرت علی(ع) در روایتی فرمودند: «جاهدوا بایدیکم او جاهدوا بالسنتکم» دفاع مقدس جهاد به معنای نخست بود اما جهاد با منطق، بیان، قلم و رسانه نیز نوع دیگری از جهاد اشاره شده در این روایت است.

 

مبارزه حقیقی در عرصه‌های مختلف سیاست، فرهنگ و علم به ایمان عمیق نیاز دارد

مدیر مؤسسه راه فخرالائمه(ع) با بیان ابزار جهاد در جنگ نرم گفت: اگر ایمان عمیق حاصل شود صدق اتفاق می‌افتد و مبارزه حقیقی در عرصه‌های مختلف سیاست، فرهنگ و علم به ایمان عمیق بستگی دارد که رهبرمعظم انقلاب فرمودند: در این زمینه الگوی خویش را حضرت زینب(س) قرار دهید.

وی روحیه تلاش فراوان و سخت را ابزار دیگر جنگ نرم دانست و افزود: برای پیشبرد اهداف به پرکاری، تلاش و مجاهدت بدون خودشیفتگی و خودمحوری احتیاج است که در قرآن کریم از آن تعبیر به «جهاد فی سبیل الله» شده است.

حجت الاسلام پناهیان، روحیه انفعال و تعامل را از آفات جهاد خواند و ادامه داد: روحیه جهاد و دفاع مقدس به زمان خاصی اختصاص ندارد و چنان که رهبرمعظم انقلاب فرمودند: باید روحیه جهادی، سیاست عدم تعامل با نظام سلطه، ایمان، تلاش و ظلم ستیزی را حفظ کنیم.

 

اهداف دفاع مقدس تغییر نکرده است زیرا قرآن و اهل بیت(ع) تغییر نمی‌کنند

وی به آرمان‌ها و اهداف دفاع مقدس اشاره کرد و بیان داشت: اهداف دفاع مقدس تغییر نکرده است زیرا قرآن و اهل بیت(ع) تغییر نکرده‌اند و با توجه به آیه «و قاتلوهم حتی لا تکون فتنه» و پیام امام خمینی(ره) در سال 67 که بعد از قطعنامه فرمودند: هنوز جنگ حق و باطل و نبرد فقر و غنا ادامه دارد.

حجت الاسلام پناهیان، شهدا را فارغ التحصیلان اخلاق، بندگی و تهذیب نفس عنوان کرد و تأکید کرد: برای صلاح و تهذیب جامعه به الگوها و ذخایر ارزشمندی همچون شهدا به‌ویژه شهدای شاخص روحانیت احتیاج است که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «آنهایی که در دفاع مقدس افتخار آفریدند خاطرات خود را بنویسند و سندسازی کنند.»

مدیر مؤسسه راه فخرالائمه(ع) اضافه کرد: در جبهه جنوب و غرب در گردان حبیب، مالک، ابوذر و فرات سیدالشهدا علاوه بر رسته‌های عملیات، فعالیت‌های همچون خمپاره‌چی، تخریب‌چی و تک تیرانداز را برعهده داشتم اما مسأله بالاتر و مهمتر این بود که رزمندگان در جبهه با آن حال و هوا، تهجد، توسل و حلقه‌های موعظه زندگی می‌کردند.

 

 طلبه‌ای که برای رزمنده‌ها سایه‌بان درست می‌کرد

حجت الاسلام پناهیان در پایان با بیان خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس گفت: شهید سید مصطفی تقوی، طلبه پایه 7 بود و از رزمندگان تخریب گردان لشکر 27 که موقع عملیات من از گردان حبیب به دیدنش رفتم، دیدم وسط بیابان و زیر آفتاب داغ چند تخته را به هم میخ می‌زند و سایه‌بان درست می‌کند تا وقتی رزمنده‌ها از عملیات برمی‌گردند در آن بیابان سایه‌بانی داشته باشند و از حرارت آفتاب کمتر اذیت شوند که به شهید تقوی گفتم: الان همه دنبال شهادت هستند و کسی به فکر بعد از عملیات نیست و تو این کار را انجام می‌دهی؟ گفت: وقت شهادت نیز می‌رسد در حال حاضر این کار اجرش بیشتر است!/908/ت300/س

ارسال نظرات