۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۲۲۱۹۴۳
گزارشها و گفتگوهایی درباره جشنواره فیلم مقاومت

گزارشهای خبری و گفتگو جشنواره فیلم مقاومت/شور مقاومت در پیکره سینمای ایران

خبرگزاری رسا-جشنواره فیلم مقاومت موجی از شور جهادی و تکاپوی معرفتی در عرصه هنر هفتم ایران زمین پدیدآورده است. شوری که بر مدار ایستادگی و بر محور مقامت شکل یافته و تلاشی است در جهت ارتقای سینمای مقاومت ایرانی- اسلامی.
فيلم مقاومت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا با آغاز به کار سیزدهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت در سراسر ایران و نیز در بخش بین الملل، موجی از شور جهادی و تکاپوی معرفتی عرصه هنر هفتم ایران زمین را دربرگرفته است. شوری که بر مدار ایستادگی و بر محور مقامت شکل یافته و تلاشی است در جهت ارتقای سینمای مقاومت ایرانی- اسلامی. اخبار، گزارشها و گفتگوهایی در این حوزه را تقدیم شما خوانندگان عزیز می کنیم.
حسین عامریان:لازم است خانواده شهدا فیلم ها را ببینند و مهر تایید به آنها بزنند
حسین عامریان مسئول بخش داوران فرزندان شهید جشنواره مقاومت گفت: همانطور که از نام جشنواره برمی آید مقاومت خارج از ایثار و شهادت نمی تواند تعریف شود و درواقع مفهوم شهادت در آن مستتر است. وی درادامه افزود: شهادت شامل 2 بخش است که یک بخش در صحنه نبرد و دیگری مربوط به سبک زندگی و منش ایثارگران است. آنچه در صحنه نبرد اتفاق می افتاد هم رزمان آنها باید راوی باشند اما آنچه در سبک زندگی مطرح می شود درباره آن باید خود ایثارگر و یا خانواده آنها صحبت کنند.
مسئول بخش داوران فرزندان شهید جشنواره مقاومت همچنین گفت: در خصوص هنر که ارزشمند است و به عنوان الگو مصادیق بارز قرار دارد آنچه دیده می شود احساسات پاک هنرمندان است که بر اساس برداشت هایی که می شود آنرا به منصه ظهور می گذارند اما گاهی چون خود ایثارگر و شهید حضور ندارد فیلم ها و آثار هنری منطبق با واقعیت نمی شود و واکنش ها را برمی انگیزد. عامریان ادامه داد: شاید برخی فیلم ها از نظر فنی خوب باشد اما ممکن است با واقعیت منطبق نباشند لذا لازم است تا خانواده شهدا و ایثارگران این فیلم ها را ببینند و مهر تایید و نزدیک به واقعیت بودن آنها را بزنند. لذا امسال جشنواره فیلم مقاومت تصمیم گرفت تا این نکته را در فیلم ها لحاظ کند ضمن اینکه اینکار ، کار ارزشمندی بود که به واقعی تر شدن فیلم ها هم کمک می کند.
وی افزود: در گذشته مهمترین نکته درباره این نوع فیلم ها این بود که داورانی انتخاب شوند که به فیلمسازی مشرف و موفق باشند اما این 50 درصد کار بود و 50 درصد دیگر این بود که فیلم با واقعیت منطبق باشد که خوشبختانه امسال در جشنواره مقاومت این اتفاق افتاد. مسئول بخش داوران فرزندان شهید جشنواره مقاومت خاطرنشان کرد: اینکه پیامی که داده می شود تا چه اندازه با واقعیت منطبق باشد نکته مهم دیگر بودعلاوه بر آن موجب ارتقاء جشنواره و آثار آن می شود ضمن اینکه انتخاب ها را شایسته تر می کند تا از این طریق بتوانیم در جهات آرمان های نظام گام های موثرتری را برداریم.
وی با بیان اینکه برای این بخش 14 نفر از جامعه ایثارگری را انتخاب کردیم گفت: این 14 نفر شامل جانبازان، همسر و فرزندان شهدا هستند که خود این ها هم در زمینه فرهنگی فعالیت دارند. از آنها دعوت کردیم تا حضور پیدا کنند و فیلم ها را ببینند زیرا در اینباره دغدغه های زیادی هم داشتند. عامریان در ادامه افزود: در این بخش 16 فیلم حضور دارد که در 4 روز برگزاری جشنواره به نمایش درخواهند آمد. و این فیلم ها را 14 داور قضاوت می کنند البته به دلیل اینکه میخواستیم جنبه مردمی داشته باشد تعداد داوران زیاد است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از این 16 فیلم ، فیلم «دلتنگی های عاشقانه» است که درباره شهید مدق است به همین دلیل برای داوری از همسر ایشان دعوت کردیم تا حضور داشته باشند. این رویکرد که نظر خانواده شهدا لحاظ شود رویکرد درست و مهم بود که دبیر جشنواره مقاومت امسال اتخاذ کرد و باید بیشتر به آن پرداخته شود زیرا خانواده شهدا و جانبازان نسبت به آثاری که تولید می شود دیدگاه متفاوتی دارند.
امروز در سینما فلسطین صورت می گیرد
جلسات نقد و بررسی فیلم های سینمایی"فرشتگان قصاب"، "شیار "143، "ابوزینب" و "روزگار عشق و خیانت"
جلسات نقد و بررسی فیلم های سینمایی"فرشتگان قصاب"، "شیار 143، "ابوزینب" و "روزگار عشق و خیانت" امروز  دوشنبه 31 شهریور در سینما فلسطین برگزار می شود.
روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، برنامه های جلسات نقد و بررسی فیلم های سینمایی به این ترتیب است:
جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی"فرشتگان قصاب"، ساعت: 30/17 / منتقد: محمدرضا رضاپور
جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی"شیار 143" ساعت: 20  منتقد: مهدی آذرپندار
جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی"ابوزینب" ساعت:  21 منتقد: محمدتقی فهیم
جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی"روزگار عشق و خیانت"ساعت: 22 منتقد: مهدی شیخ صراف
 
فیلم سینمایی" پادشاه شن ها" به کارگردانی نجدت انزور در سینما فلسطین
فیلم سینمایی"پادشاه شن ها" به کارگردانی نجدت انزور فردا در دومین روز سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در سینما فلسطین به نمایش در می آید. این فیلم روز سه شنبه اول مهرماه در باکس ایران هراسی و اسلام هراسی جشنواره اکران می شود. این فیلم محصول کشور انگلستان است.
 "پادشاه شن‌ها"فیلمی است به کارگردانی کارگردان معروف سینمای عرب «نجدت اسماعیل انزور» که دو هنرپیشه ایتالیایی به ترتیب نقش‌های جوانی و پیری عبدالعزیز را بازی کرده‌اند:"مارکو فوشی" (Marco Foschi) و «فابیو تستی» (fabio testi). این فیلم با یک دید انتقادی، تاریخ به وجود آمدن دولت آل سعود در سرزمین نجد و حجاز را حکایت می‌کند.

ساخته شدن این فیلم جنجال زیادی در دنیای عرب به راه انداخته است. نمایش «پادشاه شن‌‌ها» در سوریه، با اعتراض صریح شاهزاده طلال بن عبدالعزیز، مواجه شد. در پی اکران این فیلم در سوریه «عدنان العایض» مفتی سعودی، در روز چهارشنبه 7 آذر 1392 به سبب حمایت از دولت آل سعود به قتل «اسماعیل نجدت انزور» کارگردان این فیلم فتوا داد. خود «اسماعیل نجدت انزور» نیز پیش از این تهدیدهای رژیم سعودی را روزافزون خوانده و گفته بود: شرکت «محاماة» انگلیس که نماینده عربستان سعودی است ما را به کشاندن این پرونده به دادگاه تهدید کرده است. جرم ما توهین به خانواده سعودی و سوء استفاده از جایگاه آنان است.

"بشار اسد"رئیس‌جمهور سوریه به درخواست‌"طلال بن عبدالعزیز" که خواستار عدم اکران این فیلم در سوریه شده بود، اعتنایی نکرد و این فیلم در سوریه پخش شد و با استقبال گسترده مردم مواجه شد. این فیلم تاکنون از شبکه‌های تلویزیونی نمایش نیافته است لذا شبکه‌های اجتماعی نیز آن را ندارند. فقط چند تبلیغ چند دقیقه‌ای از آن وجود دارد. نجدت انزور» کارگران فیلم در مصاحبه با خبرنگار العالم گفت: «ما از حقایق صحبت می‌کنیم و تاریخ را تحریف نمی‌کنیم و اگر مخالفان راست می‌گویند چیزی درباره تاریخ سوریه و حفظ اسد تهیه کنند. تاریخ ما سرشار از انسان‌های شرافتمند است. لطفا تاریخ آنها را به ما نشان دهید.
 
برنامه دومین روز جشنواره بین المللی مقاومت سه شنبه اول مهرماه
فیلم هایی از اطیابی، آبیار ، ورزی، ده نمکی و فیلم هایی از اسپانیا، فرانسه، عراق، آمریکا، شیلی و انگلستان
در دومین روز جشنواره بین المللی فیلم مقاومت فیلم هایی سینمایی سیدجلال دهقانی اشکذری، مسعود اطیابی، داوود بیدال، محمدرضا ورزی، علی خزاعی فر، محمدرضا اسلاملو، مسعود دهنمکی، نرگس آبیار، ابراهیم حاتمی کیا، کیومرث پوراحمد، علی غفاری، محمدمهدی عسگرپور، انسیه شاه حسینی و فیلم هایی از سینمای اسپانیا، فرانسه، عراق، آمریکا، شیلی و انگلستان در سالن های سینمایی فلسطین، عصر جدید و ملت به نمایش در می آید.
در دومین روز سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت در سالن شماره یک سینما عصر جدید فیلم سینمایی«خانه ای کنار ابرها» به کارگردانی سیدجلال دهقانی اشکذری ساعت 15، فیلم سینمایی «خاک و مرجان» به کارگردانی سید مسعود اطیابی ساعت 16:45 ، فیلم سینمایی«روزگار عشق و خیانت » به کارگردانی داوود بی دل ساعت 18:15، فیلم سینمایی «قصه عشق پدرم »به کارگردانی محمدرضا ورزی ساعت 20:15 ، فیلم سینمایی«تابستان طولانی» به کارگردانی علی خزاعی فر ساعت 00 :22 به نمایش درمی آید.
در سالن شماره 2 سینما عصر جدید در بخش سینمای بین الملل فیلم «حاج نجم البقال» به کارگردانی عامر الوان ساعت 15:30 ، فیلم مستند «لابی پول» به کارگردانی سوزان مدرس و «فیلم طاله ... آیا همه ما شهید می شویم »به کارگردانی اکرم ادوانی ساعت 17:15 به نمایش درمی آید.
در بخش جلوه گاه نور هفت فیلم کوتاه داستانی به نام های خوب کادر پر می کند، سلام مادر، مرگ درجه3، شب نیمه های ماه، سرباز و سعبده باز، اکران خصوصی، پیرمرد، ساعت 19 به نمایش درمی آید.
در بخش سینمای بین الملل «نه» به کارگردانی پابلو لارین ساعت 21:00 به نمایش درمی آید.
در سالن شماره 3 سینما عصر جدید در همین روز در بخش بصیرت فیلم «ابابیل» به کارگردانی جواد مزدآبادی ساعت 15:15 ، در بخش مستند بین الملل فیلم «دشمن جهانی» به کارگردانی جینی اوترو ساعت 17:15 در بخش غزه فیلم های «آسیایی ها به غزه می روند »به کارگردانی سعید فرجی و «موج بیداری» به کارگردانی شاهرخ کیوان نیا ساعت 19:15 به نمایش درمی آید. همچنین در همین بخش فیلم «مابین نبیر» به کارگردانی سابین لوبه باکر و «بانوی خانه» به کارگردانی ناصر بحمد ساعت 21:00 به نمایش درمی آید.
در همین روز در پردیس سینمایی ملت در سالن شماره 3 فیلم «پنجاه قدم آخر» به کارگردانی کیومرث پوراحمد ساعت 14:30، فیلم «چ »به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا ساعت 16:30، فیلم «ابوزینب» به کارگردانی علی غفاری ساعت 18:45، فیلم «میهمان داریم »به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور ساعت 20:30 ، فیلم «زیباتر از زندگی» به کارگردانی انسیه شاه حسینی ساعت 22:15 به نمایش درمی آید.
در سالن شماره یک سینما فلسطین فیلم «شهابی از جنس نور» به کارگردانی محمدرضا اسلام لو ساعت 14:30 ، فیلم «معراجی ها »به کارگردانی مسعود ده نمکی ساعت 16:30 ، فیلم «شیار 143 »به کارگردانی نرگش آبیار ساعت 18:45 ، فیلم «خانه ای کنار ابرها » به کارگردانی سید جلال دهقانی اشکذری ساعت 20:30 ، فیلم «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا ساعت 22:00 به نمایش درمی آید. در سالن شماره 2 سینما فلسطین در بخش مستند فیلم های «خط اغتشاش» به کارگردانی جلال کوه دره ای ، چشم ها به کارگردانی محمد فرطوس، بیداری (عکاس) به کارگردانی محمد حسین زینعلی ساعت 14:30 به نمایش درمی آید.
همچنین فیلم های بازگشت به کارگردانی حسین همایون فر، مثل عطر بابونه ها به کارگردانی حسن سجادی ساعت 16:30، «به پشت تابلو نگاه کن» به کارگردنی محسن برمهانی، «مال کیه» به کارگردانی محمدباقر شاهین ساعت 18:45 ، «ابرها در راهند» به کارگردانی محمدعلی فارسی، «مدافعان نبل و الزهرا» به کارگردانی طاها فروتن ساعت 20:30 ، «بهار شیراز» به کارگردانی محمد داوودی و «سازمانی برای جدایی» به کارگردانی ایمان گودرزی ساعت 22:15 ه نمایش درمی آید.
همچنین در سالن شماره 3 سینما فلسطین در بخش فیلم کوتاه داستانی 5 فیلم قصه ظهر جمعه، از درون آینه، حس کودکی، لانه واز (دور افتاده از آشیانه)، هروله ساعت 14:30 به نمایش درمی آید و در بخش مستند جلوه گاه نور فیلم های هالیوود اسب تروا، زندگی در ثانیه صفر، مرور وقاحت و جنایت، چشم انتظار ساعت 20:30 به نمایش درمی آید.همچنین، فیلم «پادشاه شن ها» به کارگردانی نجدت انزور ساعت 22:15 به نمایش درمی آید.
 
در دومین روز جشنواره مقاومت صورت می گیرد
 
سخنرانی دکتر حسن عباسی در جمع سینماگران انقلاب و دفاع مقدس
دکتر حسن عباسی فردا سه شنبه اول مهر ساعت 30/16در دومین روز جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در جمع سینماگران انقلاب و دفاع مقدس سخنرانی می کند. سخنرانی دکتر عباسی با محوریت موضوع سینمای الحاد، سینمای ایمان ستیز" همراه با بررسی تحلیلی فیلم سینمایی "لژیون" صورت می گیرد. لژیون (Legion) یا لشکر فیلمی آمریکایی است ساخته سال 2009 و اکران شده در سال 2010 با مضمون رستاخیزی و ترسناک فراطبیعی. کارگردان این فیلم اسکات استوارت است و فیلم‌نامه آن توسط پیتر شینک و اسکات استوارت نوشته شده‌است.
ماجرا در زمانی اتفاق می افتد که خدا ناپدید شده و فرشته ها به رهبری جبرئیل به زمین حمله میکنند تا نسل انسان ها را نابود کنند. اما میکائیل تنها فرشته ایست که تصمیم میگیرد در مقابل جبرئیل بایستد و از کودکی که اعتقاد دارد منجی بشریت است در مقابل جبرئیل و سایر فرشتگان محافظت کند.داستان در شهر لاس وگاس اتفاق می افتد, یکی از معدود شهرهای باقی مانده برای انسان ها که پس از حمله فرشتگان به وگا تغییر نام پیدا کرده است.
سخنرانی استاد رحیم پورازغدی در جمع سینماگران انقلاب و دفاع مقدس در دومین روز جشنواره مقاومت
 استادحسن رحیمپورازغدی روز سه شنبه اول مهرماه در دومین روز جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با موضوع"آسیبشناسی سینمای انقلاب و دفاع مقدس"در جمع فیلمسازان و سینماگران حوزه انقلاب و دفاع مقدس سخنرانی خواهد کرد. این سخنرانی ساعت 19 در سالن شماره 3 سینما فلسطین صورت می گیرد و استفاده از این برنامه برای همه شرکت کنندگان و میهمانان جشنواره پیش بینی شده است.
 این برنامه با هدف تعامل بیشتر سینماگران و اندیشمندان و علمای اسلامی همچنین، فراهم آوردن زمینه تامل و تعمق در مباحث نظری در حوزه سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس درطول روزهای برگزاری جشنواره در تهران پیش بینی شده است.
  
 /1327/
ارسال نظرات