۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۲۲۱۶۴۵
میثاق طلبگی(23)

طلبه باید علم خود را با تزکیه نفس همراه سازد

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه امام حسن مجتبی(ع) گفت: طلبه افزون بر اخلاص باید علم خود را با تزکیه نفس همراه کند تا به نورانیت و برکات دنیایی و آخرتی آن دست یابد.
مراسم آغاز سال تحصيلي حوزه هاي علميه خواهران

طاهره لطیفی مدیر حوزه علمیه خواهران امام حسن مجتبی(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در توصیه به طلاب جدید گفت: طلاب با کسب علوم دینی باید توحید و خداشناسی آنها بهتر شده و سبک زندگی اسلامی را از ائمه اطهار و پیشوایان دین الگو گیری کرده و به آن عمل کنند.

 

وی افزود: طلبه افزون بر اخلاص باید علم خود را با تزکیه نفس همراه کند تا به نورانیت و برکات دنیایی و آخرتی آن دست یابد، شاید صرفا برای مدرک درس خواندن علم و اطلاعات دینی فرد را زیاد کند اما موفقیت و نورانیت شخص را زیاد نمی‌کند.

 

مدیر حوزه علمیه خواهران امام حسن مجتبی(ع) عنوان کرد: قرآن می فرماید "یزکیهم و یعلمهم الکتابه و الحکمه" طلاب بر اساس این آیه باید سعی کنند مراتب طلبگی که علم‌آموزی توام با تزکیه است را احراز کنند اگر ما از برخی از تحصیل‌کرده‌ها که شاید علوم دینی را هم تحصیل کرده باشند ضربه می‌خوریم به دلیل کسب علم بدون تزکیه است.

 

لطیفی درباره میثاق طلبگی طلاب گفت: طلبه در مقابل خدای خود، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، مردم  و ولی فقیه در زمان غیبت امام زمان(عج) مسئولیت دارد وظیفه طلبه حفظ فرهنگ دینی و اعتقادی مردم است که لازمه آن تعهد و پیایبندی به میثاق طلبگی است.

 

وی افزود: خداوند اخذ میثاق را در عالم الست از انسان گرفته است، طلاب با تجدید پیمان باید تلاش کنند زندگی توحیدی داشته باشند تا به لقا خدا برسند اگرچه این گفتار آسان و در عمل سخت است زیرا شیاطین جنی و انسی اطراف قلب انسان را می‌گیرند تا او را از راه دین منحرف کنند اما ما طلاب باید در ولایت‌مداری خدا و معصومین(ص) و ولی فقیه محکم باشیم تا به میثاقی که با خدا و پیامبر(ص) بستیم عمل‌کننده باشیم.

 

مدیر حوزه علمیه خواهران امام حسن مجتبی(ع) درباره نقش طلاب در تعلیم و تربیت بیان داشت: حوزه و دانشگاه در تربیت جامعه نقش اساسی دارند اما حوزه‌ها و مبلغان اسلام ناب محمدی(ص) در زیر ساخت‌های فرهنگی و اعتقادی مردم نقش اساسی دارند که اگر نقش و رسالت خود را به خوبی ایفا کنند می‌توانند ادعا کنند که زمینه‌سازی برای ظهور و حکومت کریمه حضرت مهدی(عج) را فراهم می‌کنند.

 

لطیفی درباره تربیت نیروهای اثرگذار در حوزه اظهار کرد: طلاب از همان روز اول ورود به حوزه نسبت به پایبندی به اصول تعهد دارند اگر ما بخواهیم طلبه‌هایی مانند امام راحل، شهید مطهری، آیت الله طالقانی، علامه حلی و شیخ مفید تربیت کنیم لازمه آن اسلامی کردن زیرساخت‌های اعتقادی و اقتصادی است زیرا روزی حلال علم را نور کرده و این نور سبب هدایت‌گری دیگران می‌شود؛ غذای روح و جسم طلبه و استاد باید حلال، طیب و طاهر باشد تا هستی بخش شود.

 

وی درباره دروس اخلاق و تفسیر در حوزه علمیه نیز گفت: در دروه مقدماتی به ادبیات عرب، فقه، اصول و فلسفه نسبت به مسأله اخلاق و تفسیر بیشتر اهمیت داده می‌شود به گونه‌ای که تصور می‌شود اینها دروس اصلی حوزه است اما ما در مدیریت شخصی خود به دروس اخلاق و تفسیر نیز اهمیت می‌دهیم و واحدهای الزامی برای آن گذاشتیم اما خوب است که نظام آموزشی حوزه به دروس اخلاق و تفسیر بیشتر اهمیت داده و آن را از دروس اصلی و نه حاشیه ای قرار دهد.

 

مدیر حوزه علمیه امام حسن مجتبی(ع) خاطرنشان کرد: امیدواریم طلابی که در آغاز سال تحصیلی 93 و 94 وارد مدارس علمیه می‌شوند از طلاب وارسته‌ای باشند که امام زمان(عج) نامه اعمال آنها را تایید و امضا کند./807/ت302/ی

ارسال نظرات