سرنوشت شیطان در زمان ظهور چه میشود؟
به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، در قرآن مجید از شیطان نقل میکند که پس از اینکه به دلیل سجده نکردن بر انسان و تمرد از دستور الهی، رانده شد، به خداوند عرض کرد: «قالَ رَبِّ فَأَنْظِرْنِی إِلى یَوْمِ یُبْعَثُونَ؛ پروردگارا! مرا تا روزی که برانگیخته خواهند شد، مهلت ده»، (حجر، 36).
شیطان در این درخواست دو مطلب را از خداوند متعال خواسته است: 1. به او مهلت داده شود 2. این مهلت تا قیامت و روز مبعوث شدن بندگان ادامه داشته باشد.
پاسخ حضرت حق تعالی به او چنین است: «قالَ فَإِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرِینَ * إِلى یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ؛ تو از مهلت یافتگانی، تا روز و وقت معلوم»، (حجر، 37و38).
خداوند متعال به او مهلت داده است و درخواست نخست او را اجابت کرده است. اما درخواست دوم او را که خواسته بود تا روز قیامت مهلت داشته باشد اجابت نشده است، بلکه تا روز و وقت معلوم به او مهلت داده شده است. پرسش این است که «وقت معلوم» چه زمانی است؟ در بحار الانوار، جلد60 صفحه221، از امام صادق(ع) روایتی وارد شده است. ابن وهب از امام درباره سرنوشت ابلیس در آیه پرسش میکند که این روز، چه روز و زمانی ااست؟ امام میفرمایند: «ای وهب! آیا تصور میکنی که آن روز زمانی است که خدا در آن روز مردم را مبعوث میکند؟ (چنین نیست) بلکه خداوند ابلیس را تا روز قیام قائم ما مهلت می دهد. در آن زمان حضرت، ابلیس را محکم میگیرند و گردن او را میزند و آن روز، زمان معلوم است».
هدف اصلی انسان سعادت است و سعادت در جامعه بشری با حکومت حضرت مهدی(ع) حاصل میشود که در آن زمان زمین پر از عدل و داد میشود و خبری از کفر و ظلم نیست. در آن زمان، قلبها از وسوسه های شیطانی پاک میشود و فساد نابود میشود. در این روز، ابلیس که کاری جز وسوسه و به انحراف کشاندن جامعه بشری ندارد، به عنوان اصل فساد، گردن زده میشود. پس منظور از کشته شدن ابلیس و شیطان به دست حضرت، به قتل رساندن شیطان و پایان مهلتی است که به شیطان داده بود.
البته قتل شیطان و ابلیس، به معنای از بین رفتن همه شیاطین به ویژه انسانهای شیطانصفت نیست، زیرا تکلیف برقرار است و تکلیف دائرمدار اختیار خیر و شر است و برخی انسانها هستند که نقش شیطان را برعهده دارند. ضمن اینکه نفس اماره نیز وجود دارد. امام رییس شیطانها را که نقشی اساسی برای انحراف و گناه دارد، از بین میبرد./907/د102/ی
منبع: آینده روشن