فرایند تأسیس دانشکده افسری فرهنگی علی بن موسیالرضا تشریح شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام باباخانی مسؤول شورای تحلیل بررسی دانشکده افسری فرهنگی علی بن موسی الرضا(ع) در مراسم افتتاحیه اولین دوره آموزشی عمومی مدیران فرهنگی با اشاره به نحوه شکل گیری دانشکده افسری فرهنگی خاطرنشان کرد: از چند سال گذشته مقدمه دانشکده افسری فرهنگی پیریزی شد به آن علت که فضای فرهنگی و نوع کاری که امروز برای نوجوان و جوان و جامعه اقتضا دارد با آنچه سالهای گذشته بود متفاوت است.
وی افزود: انقلاب ما هم در گذشته بر اساس یک حرکت فرهنگی شکل گرفت که در مساجد پیریزی و در حسینیهها پایهریزی شد، حوزههای علمیه آن را تقویت کردند و منجر به انقلاب شد و الان نوع جنس کار فرهنگی و تهاجم فرهنگی که کشور با آن روبرو شد فضایی در کشور ایجاد کرده که روشهای گذشته با همان سبک و متد نمیتواند با آن تهاجم فرهنگی جواب لازم را بدهد به این صورت که یک نفر از صبح تا بعد از ظهر دنبال کار خود باشد و بخش کوتاهی از زمان را به حرکت فرهنگی اختصاص دهد، این کار قرنها جواب داد اما الان جوابگو نیست و بازخورد لازم را ندارد.
حجتالاسلام باباخانی بیان کرد: سال 88 خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و ایشان گفتند که نهادهای رسمی مثل چاههای عمیقی هستند در واقع در جایی که آب وجود ندارد چاه میزنیم اما مردم با این حال به سراغ چشمهها میروند، چاه عمیق آب گوارایی دارد اما مردم وقتی میخواهند صفایی کنند چشمههایی رو پیدا و استفاده میکنند، جنس کارهای خودجوش و جنس حرکتشان که مثل چشمه است در برابر کارهای وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات متفاوت است و گوارایی که حرکت خودجوش دارد متفاوت است که نهادهای رسمی جنبه حمایتی خود را باید دنبال کنند.
حجت الاسلام باباخانی در ادامه با اشاره به تشکیل موسسه شهید خلیلی گفت: موسسه شهید خلیلی واسطی بین سازمان تبلیغات و نهادهای دیگر فرهنگی که بودجه و توان دارند قرار گرفت و بستری شد برای حمایت از حرکتهای خودجوش و نهادهای مردمنهاد که بتواند حرکت فرهنگی صورت گرفته را در فضای خود تقویت و سازماندهی کند که همین نوع نگاه منجر به تشکیل مجموعههایی چون رهروان وصال شیرازی، عاشوراییان اصفهان و نور و معرفت کرج شد که سازمان تبلیغات بدون ذکر نامی از سازمان حمایت کرد تا روی پای خود بایستند و تقویت شوند.
وی افزود: موسسه شهید خلیلی علاوه بر کار رسانهای که تحت عنوان چشمه انجام میدهد یک گوشهای از کار مربوط به دانشکده افسری میشود که رسالتشان تربیت و حرفهای شدن پدیده فرهنگی است و همینطور کسانی را که علقع فرهنگی و سابقه دارند و موفقیتهایی کسب کرده و انگیزه اولیه را دارا هستند را دور هم جمع کنیم که با هم تعامل داشته باشند و از تجربه هم استفاده کنند و بستری برای آموزش آنها فراهم شود که در نتیجه رشد کنند ولی باید جنس کار فرهنگی نسبت به گذشته متفاوت باشد.
مسؤول شورای تحلیل بررسی دانشکده افسری فرهنگی علی بن موسی الرضا(ع) با بیان اینکه کار غیر تشکیلاتی و غیرسازمانی که به صورت دو تا سه ساعت در روز صورت میگیرد امروز در فضای روانی و رسانهای موجود دیگر پاسخگو نیست، افزود: لازم است گروههای مختلف با هم تعامل داشته باشند و جنس کار و نوع نگاه تغییر کند و روشهای سنتی خود را حفظ کنیم.
وی با اشاره به برنامههای این دوره اموزشی گفت: این دوره شامل چهار اردوی دو روزه آموزشی و کارگاه و کمیسیونها است که سرفصلهای مختلفی چون مباحث اندیشهای، معارف، مباحث نظری چون دوره مطالعاتی، مباحث کارگاهی مهارتی، علوم انسانی چون آشنایی با هندسه و مباحث مدیریتی چون منابع مالی و تشکیلاتی و نیروی انسانی را شامل میشود و بعد از این اردوهای دو روزه، اردوی شش روزه به مشهد مقدس را داریم که بعد از آن آزمون سراسری برگزار شده و بر اساس استعدادیابی تفکیک انجام میشود و دانشپژوهان در بخش تخصصی در حین خدمت آموزش میبینند./802/پ202/ی