۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۹
کد خبر: ۲۲۱۲۲۲
در نشست علمی آینده پژوهی فرهنگ مطرح شد؛

وضعیت بی هویتی کنونی زمینه ساز استغاثه جهانی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که وضعیت بی هویتی و ضد فرهنگی عصر کنونی زمینه ساز استغاثه جهانی است گفت: بحران های آخرالزمان قابل گریز نیست و گذر از آن نیز به آسانی میسّر نخواهد بود.
حجت الاسلام غلامرضا بهروز لک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا نشست علمی آینده پژوهی فرهنگ 25 اردیبهشت ماه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا بهروزی لک و دکتر گودرزی با نقادی حجت الاسلام علی اکبری و دکتر مصطفی تقوی به همت پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی برگزار شد.


حجت الاسلام والمسلمین بهروزی لک با اشاره به اینکه فرهنگ در جهانی شدن از دو فرآیند ادغام شوندگی و بحران معنا تأثیر می پذیرد گفت: فرهنگ و هویت در گذشته محلی و شفاف بود ولی امروزه با توجه به مناطق مختلف آسیب پذیر شده است.


وی روایتی از نبی مکرم اسلام در حجه الوداع مبنی بر اخبار و وقایع آخر الزمان مطرح کرد و ادامه داد: بر اساس این روایت ارزشها به ضد ارزش و ضد ارزشها به ارزش تبدیل می شود. حاکمیت زنان (شهوت پرستی) بطور بارز عیان می شود. ایده ها و سبک هایی از غرب و شرق وارد می شود و بر امت اسلامی تحمیل می شود. زنان شبیه مردان و مردان شبیه زنان می شوند. طلاق زیاد می شود و محرم و نامحرم بهم می ریزد.


استاد حوزه و دانشگاه ضمن اشاره به اینکه این قبیل روایات مکرر از سوی معصومین نقل شده است افزود: از سویی نمی توان شرایط کنونی را به آخر الزمان تشبیه کرد و از سوی دیگر نیز نمی توان آن را رد کرد.


وی جهت اثبات اینکه وضعیت بی هویتی و ضد فرهنگی عصر کنونی زمینه سازی برای استغاثه جهانی است اظهار داشت: قرآن مجید می فرماید خداوند هنگام برگزیدن پیامبران آنها را در تنگنا قرار می داد تا ایشان متضرع شوند.


حجت الاسلام والمسلمین بهروزی لک با اشاره به این که بحران های آخرالزمان نیز قابل گریز نیست و گذر از آن نیز به آسانی میسّر نخواهد بود، افزود: بخشی از بحران های فرهنگی مربوط به وعده الهی است که می گوید آنقدر این فرآیند طول می کشد تا به ظهور ختم شود.


وی افزود: بر اساس نظر آیت الله مکارم شیرازی، انقلاب اسلامی بر اساس آینده پژوهی اکتشافی ما و نیز آینده شناسی دینی، ناگزیر ما را به سمت جهانی سازی فرهنگ پیش خواهد برد.


این استاد حوزه و دانشگاه با این تعبیر از جهانی شدن فرهنگ که فرهنگ خصلت های محلی خود را از دست داده و جهانی می شود افزود: جهانی شدن فرهنگی یعنی جهان را باید با نگاه فرهنگی دید نه صرفاً با نگاه سیاسی و اقتصادی.


وی در تعریف فرهنگ واحد جهانی گفت: به علت وجود ارتباطات به تدریج فرهنگ جدیدی در جهان شکل می گیرد که همه آن را همراهی می کنند.


حجت الاسلام والمسلمین بهروزی لک در جمع بندی سخنان خود گفت: در شرایط کنونی که ما شاهد تحولات فرهنگ در عصر جهانی هستیم، هدف اصلی جهانی شدن، فرهنگ است که کشور ما هم در این زمینه با آسیب پذیری خاصی روبرو است و نمی توان با ابزارهای کلاسیک و قدیمی با آن برخورد کرد بلکه باید به شکل علمی با آن مواجه شد.


وی با اشاره به اینکه مهدویتی که ما منتظر آن هستیم بیشتر فردی است و کسی در بعد اجتماعی و فرهنگی به مهدویت نمی اندیشد، افزود: الگوی مهدویت اجتماعی و فرهنگی را باید با ابزارهای جدید و نیز نوشتن اقدامات راهبردی ترویج داد.


حجت الاسلام علی اکبری به عنوان یکی از نقدکنندگان این نشست با اشاره به اینکه تلفیق عقل، دل، حس و نیز وحی در بحث مهدویت ممکن است در آینده مشکل ساز شود و باید سهم هریک از آنها بازشناسی شود نقش اراده و خواست انسانها در بحث مهدویت را مهم دانست.


دکتر مصطفی تقوی بعنوان دومین منتقد نشست با اشاره به اینکه در بحث های سیاستگذاری فرهنگی و مانند آن ما هنوز از مباحث متافیزیکی خارج نشده ایم گفت: ما نمی توانیم آینده پژوه را مقصر بدانیم که چرا برای موفقیت آینده پژوهی نیاز به سیستم پویش محیطی داریم.


وی با اشاره به اینکه فرهنگ ما به شدت و عمیقاً درگیر تکنولوژی شده است افزود: در جهان امروز نمی توانیم آینده پژوهی کنیم مگر با توجه فراوان به مقوله تکنولوژی.


این استاد دانشگاه در نقدی دیگر مصداق یابی برای مهدویت را کاری بسیار خطرناک دانست.


حجت الاسلام والمسلمین بهروزی لک در پاسخ به انتقادات وارده گفت: بر اساس رویکرد اسلامی و دینی آیت الله جوادی آملی، آینده پژوهی دینی الزامی است و آینده پژوهی تلفیقی از مبانی دینی و مطالعه روندها است.


دکتر گودرزی به عنوان سخنران دوم نشست، آینده پزوهی را مطالعه و بررسی آینده تعریف کرد و با توجه به ترسیم فضای کنونی کشور بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب، بر اقتدار فرهنگی تأکید ویژه ای کرد.


وی اقتدار فرهنگی را دارای یک سری مولفه های کاهنده و افزاینده دانست و در یک ارزیابی کلی فضای موجود در این حوزه را نگران کننده دانست.


این استاد دانشگاه در خصوص مولفه های افزاینده اقتدار فرهنگی به پیوند بین رهبری و مردم، وجود روحیه انقلابی و بروز تمایلات مذهبی اشاره کرد و در بخش دیگری از سخنان خود مشکلات حجاب و عفاف، خانواده و زنان در ایران و بروز ضعف و شبهات اعتقادی را از جمله مولفه های کاهنده دانست.


استاد دانشگاه امام صادق علیه السلام با اشاره به اینکه اقتدار فرهنگی باید در ابعاد جهان اسلام، منطقه، محیط بین الملل و رسانه تجلی فراوان داشته باشد افزود: روحیه مقاومت باید از چارچوب عراق، فلسطین، لبنان و سوریه فراتر رفته و در گام بعدی به افغانستان، پاکستان، یمن و عربستان برسد.


وی به آموزش عالی کشور، عفت عمومی و جریانهای تکفیری به عنوان چالشهای موجود در بحث اقتدار فرهنگی اشاره کرد و در بخش پایان سخنان خود با اشاره به اینکه ظهور با خشونت همراه نیست و اراده مردم را می طلبد گفت: تکلیف این است که شرایط ظهور را درک کنیم و از تعیین وقت بپرهیزیم./9667/201/ع

 

ارسال نظرات