۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۲۲۱۰۳۹

چند خبرکوتاه از سازمان اوقاف و امورخیریه

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف گفت: هنر روابط عمومی ها بهره مندی از فضا و ظرفیت رسانه های جمعی و گسترش این ظرفیت برای معرفی هرچه بهتر و بیشتر فرهنگ وقف و تبیین آثار، برکات و خدمات این سنت حسنه است.
سازمان اوقاف و امور خيريه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حسن ربیعی صبح امروز در مراسم اختتامیه دوره آموزشی مسئولان روابط عمومی ادارات اوقاف و امور خیریه سراسر کشور که به مدت سه روز به میزبانی استان همدان برگزار شد، با بیان این مطلب تصریح کرد: یکی از اولویت های مسئولان روابط عمومی ادارات اوقاف سراسر کشور، بهره مندی از ظرفیت رسانه های جمعی و گسترش این ظرفیت و اطلاع رسانی عملکرد و توانایی های ادارات اوقاف و امور خیریه و تبیین آثار و برکات سنت حسنه وقف در جامعه است.

ربیعی: معرفی برکات وقف به مردم اولویت روابط عمومی هاست

وی با قدردانی از اقدامات موثر روابط عمومی ها در گسترش فرهنگ وقف و تبیین عملکرد اوقاف گفت: یکی دیگر از اولویت های روابط عمومی ها در سال جاری تولید خبر و گزارش و محتوای خبری و عرضه آن به رسانه ها و مردم با هدف آگاه سازی افکار عمومی است.

ربیعی با تاکید بر مستند سازی فعالیت ها و تولید فیلم های مستند از موقوفات و بقاع متبرکه خاطرنشان کرد: آثار و فعالیت روابط عمومی ادارات اوقاف، باید در ایجاد وقف های جدید مشهود باشد.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر تعامل مطلوب روابط عمومی ها با معاونت ها و مدیریت های ادارات اضافه کرد: روابط عمومی در هر اداره کل باید در خدمت مجموعه اداره کل باشد و با همه بخش ها، معاونت ها و مدیریت ها تعامل مطلوب و موثری، بمنظور اطلاع رسانی فعالیت ها و عملکردها داشته باشد.

وی بازتاب دستاوردهای ادارات اوقاف و امور خیریه به جامعه، مردم و مسئولان را محوری ترین رویکرد فعالیت روابط عمومی ادارات دانست و تصریح کرد: یکی از اولویت های سال جاری معرفی بقاع متبرکه و موقوفات از طریق ساخت تابلو در سطح استان ها و شهرستان هاست.

ربیعی در ادامه یکی از اولویت های سازمان را ارتقا سطح بهره وری موقوفات دانست و افزود: امسال باید رویکرد اخبار و تولیدات خبری و رسانه ای به سمت ارتقا بهره وری اقتصادی موقوفات و بازتاب دستاوردها و خدمات این بخش به مردم عزیز باشد.

وی در ادامه نشست ضمن گوش فرادادن به دیدگاه ها، نظرات، پرسش ها و انتقادهای مسئولان روابط عمومی ادارات اوقاف به سوال های این عزیزان پاسخ گفت.

رئیس سازمان اوقاف: اوراق وقف زمینه ساز مشارکت مردم در تامین نیازهای روز جامعه است

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم اختتامیه دوره آموزشی مسئولان روابط عمومی ادارات اوقاف و امور خیریه سراسر کشور با اشاره به ضرورت احیای فرهنگ وقف در جامعه گفت: انتشار اوراق وقف اقدامی مهم در راستای مشارکت همه مردم در سنت حسنه وقف و تامین نیازهای ضروری جامعه است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه پیش از ظهر امروز در مراسم اختتامیه پنجمین دوره آموزشی مسئولان روابط عمومی ادارات اوقاف و امور خیریه سراسر کشور افزود: برای معرفی و تبیین برکات و شیرینی های وقف به مردم، باید اقدامات جدی در عرصه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: غالباً مردم با مشکلات و موانع و تلخی های این عرصه بیشتر از شیرینی ها و آثار و خدمات آن آشنایند لذا روابط عمومی ها باید این نوع نگاه را با اطلاع رسانی مناسب تغییر دهند.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به پیشینه وقف گفت: سنت وقف پیش از ظهور دین مبین اسلام در ایران وجود داشته است، درصدر اسلام هم پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار(ع) با تائید این سنت نیکو، موقوفاتی را ایجاد کردند و اولین اقدام پیامبر گرامی اسلام، ساخت مسجد بود که موقوفه است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: مسجد اولین موقوفه در اسلام است که برکات زیادی در ترویج اسلام از ابتدا تاکنون ایفا کرده است، انقلاب اسلامی هم از مساجد شروع شد و امروز ما بیش از 60 هزار مسجد و 15 هزار حسینیه داریم که همه موقوفه است و در خدمت اسلام و انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به ضرورت تبیین آثار اجتماعی وقف گفت: بسیاری از حوزه های علمیه، دانشگاهها، مدارس، بیمارستان ها و درمانگاهها به برکت وقف ایجاد شده است و اقشار زیادی از علما، طلاب، دانش آموزان، دانشجویان و عامه مردم از خدمات آن بهره مند هستند اما غالبا از موقوفه بودن آن بی خبر هستند.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم خدمات وقف را برای مردم عزیز بیان کنیم البته این تبیین باید علمی، دقیق، ظریف و هنرمندانه باشد تا مردم به نحو مطلوبی نسبت به آن اغنا شوند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین افزود: برخی هم اکنون در اماکن موقوفه مشغول فعالیت و بهره مندی از خدمات آن هستند اما از بیان موقوفه بودن آن مکان می ترسند.

وی در ادامه تبیین این آثار را یکی دیگر از وظایف روابط عمومی ها دانست و تصریح کرد: اگر امروز برخی تلخی ها درباره موقوفات در ذهن و زبان مردم وجود دارد بدلیل بیان نشدن آثار و برکات و حلاوت های این سنت حسنه در میان مردم شریف است.

حجت الاسلام محمدی در ادامه یکی دیگر از ماموریت های روابط عمومی را احیای فرهنگ وقف و وقف های دسته جمعی دانست و تصریح کرد: امروز برای احیای فرهنگ وقف در سطح جامعه و مشارکت مردم در وقف با هر مقدار ثروت و تمکن مالی، مسئولیت خطیری برعهده روابط عمومی ها نهاده شده است و ضروری است در این زمینه بویژه معرفی وقف های جمعی به مردم که در قالب اوراق وقف منتشر شده است،گام های بلندی را برداریم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر هدایت وقف های نوین در استان ها به سمت نیازهای روز جامعه، افزود: تعیین شاخص برای فعالیت های روابط عمومی و هدفمند بودن فعالیت های روابط عمومی ها، باید نتایج خود را در عرصه ایجاد وقف های جدید و افزایش توجه مردم، حضور و زیارت امامزادگان و بزرگداشت بقاع متبرکه نشان دهد.

وی با بیان این‌که سنت حسنه وقف امروز در سطح جامعه با مشکلاتی روبروست تصریح کرد: فرهنگ وقف امروز با مشکلاتی روبروست که یکی از این مشکلات؛ انتظارات و توقعات بیش از حد و توان موقوفات و اوقاف و مشکلات حقوقی و قضایی موجود در برابر موقوفات است.

حجت الاسلام محمدی تعامل با علما، مراجع، حوزه های علمیه، ادارات، سازمان ها، مدیران و مسئولان را یکی از وظایف روابط عمومی ها برشمرد و خاطر نشان کرد: بهره مندی و بهره گیری از ظرفیت مراکز علمی و دانشگاهی و حوزه ها و اطلاع رسانی آثار و دستاوردهای وقف به مدیران، علما و گروه های مرجع یکی از وظایف تلاشگران و کارگزاران روابط عمومی ها است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه مستند سازی از اقدامات و فعالیت های انجام شده، توجه به نقاط قوت و ضعف عملکردها و بیان کاستی ها و نواقص به مدیران را یکی از وظایف روابط عمومی ها برشمرد و افزود: اطلاع رسانی از فعالیت ها و عملکردهای ادارات باید مستمر، متنوع و یکرنگ باشد و نه مقطعی و زودگذر.

وی در پایان از میزبانی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان در برگزاری این دوره آموزشی در شهرستان ملایر قدردانی کرد.

براساس این گزارش در مراسم اختتامیه این دوره آموزشی حمید رضا ابراهیمی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان اوقاف، حسن ربیعی، مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل، سید حسنعلی موسوی نسب، مدیرکل مدیریت عملکرد این سازمان، حجت الاسلام زین العابدینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان، دکتر جاوید، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ملایر، نوروزی، رئیس شورای شهر ملایر، شهردار این شهرستان و جمعی از مسئولان استانی حضور داشتند.

سی‌و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم نوجوانان کشور آغاز شد

سی و ششمین دوره مسابقات سراسری حفظ، قرائت و ترتیل ویژه نوجوانان کشوربا شرکت 241نفر از برترین های قرآنی  از امروز شنبه 22 شهریورماه آغاز شد.

مراسم افتتاحیه مسابقات سراسری حفظ، قرائت و ترتیل قرآن کریم نوجوانان، صبح امروز شنبه در مجتمع فرهنگی و تفریحی دشت بهشت محمد شهر کرج با حضور استاندار،امام جمعه کرج و سایر مسئولان محلی آغاز شد.

براساس این گزارش، در این دوره از مسابقات که با برگزاری مراسم افتتاحیه بخش برادران آغاز و طی روزهای شنبه و یکشنبه و دوشنبه به مدت 3 روز ادامه خواهد داشت، نوجوانان شرکت کننده در مسابقات از 31 استان کشوربه رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت.

این گزارش حاکیست، این مسابقات در رشته‌های حفظ کل، حفظ 20 جزء، ترتیل و قرائت در دو بخش خواهران و برادران و دررشته اذان نیز ویژه برادران برگزار خواهد شد.

بر پایه این گزارش، در بخش خواهران در این دوره از مسابقات، متسابقان از روز 25 شهریور رقابت خود را آغاز خواهند کرد و مسابقات در روزهای سه شنبه و چهارشنبه و پنج شنبه ادامه خواهد یافت

شرفخانی: طرح مهرتحصیلی باهدف کمک به دانش آموزان مستعد فردا در سراسر کشور اجرا می شود

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: طرح ملی مهر تحصیلی به طور همزمان فردا 23 شهریورماه سال جاری و به منظور حمایت از دانش آموزان مستعد و اجرای نیات واقفان خیر اندیش در آستانه سال تحصیلی در سراسر کشور برگزار می شود.

حجت الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اجرای طرح مهر تحصیلی گفت: در راستای رسالت های خطیر سازمان اوقاف و امور خیریه مبنی بر نظارت و صیانت از نحوه اجرای صحیح و امینانه نیات واقفین خیر اندیش، این معاونت در قدم نخست، اقدام به جمع آوری دقیق اطلاعات و آمار موقوفات مرتبط با کمک به دانش آموزان مستعد پرداخته و پس از احصاء کامل اطلاعات و استخراج ارقام ریالی موقوفات مرتبط، اقدام به تهیه و ابلاغ طرحی به نام مهر تحصیلی کرده است.

وی هدف از ابلاغ این طرح را اجرای رویه ای واحد در اجرای نیات مرتبط با کمک به دانش آموزان مستعد بیان کرد و افزود: اجرای این طرح باعث اجرای رویه ای واحد در عمل به نیات مرتبط با کمک به دانش آموزان مستعد شده و از اعمال سلیقه های شخصی جلوگیری می نماید.

حجت الاسلام شرفخانی اضافه کرد: اجرای طرح مهر تحصیلی علاوه بر انسجام بخشی و هدایت امینانه نیات، گزارش گیری و اطلاع رسانی دقیق از اجرای آن را از جامعیت و شفافیت لازمی، برخوردار خواهد کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که طرح مهر تحصیلی فردا 23 شهریورماه در 16 استان کشور برگزار می شود، تصریح کرد: در 16 استان و با مرکزیت کرمانشاه شامل؛ تهران، کردستان، بوشهر، فارس، قم، مازندران، اصفهان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خوزستان، کرمان، کردستان، مرکزی و گیلان که دارای موقوفات مرتبط و درآمدزا هستند، در روز 23 شهریورماه همایش مهر تحصیلی بصورت نمادین با هدف اجرای نیات واقفان و تکریم و تجلیل از آنان برگزار می شود.

وی ادامه داد: این همایش با دعوت از مسئولین و خیرین در سطح استانها و با هدف تکریم از خیران و موسسات مرتبط با طرح، تجلیل از واقفان و ارائه مشاوره های لازم جهت ایجاد وقف های جدید برگزار می شود.

حجت الاسلام شرفخانی اضافه کرد:  در طرح مهرتحصیلی از عواید و درآمدهای 388 موقوفه مرتبط؛ ارائه کمک هایی از قبیل؛ خرید لباس و لوازم التحریر دانش آموزان، هزینه تحصیلی ایتام، هزینه تحصیل و امرار معاش محصلین، در دستور کار قرار دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که در این طرح اولویت هایی در نظر گرفته شده است، افزود: دانش آموزان تحت پوشش مجتمع آموزشی و تربیتی و دارالایتام ها و دانش آموزان مستعد شرکت کننده در برنامه های قرآنی در اولویت دریافت این تسهیلات و خدمات هستند.

وی ادامه داد: در غیر از 16 استان نیز بمنظور ایجاد وقف های جدید و ترویج فرهنگ کمک به دانش آموزان نیز این طرح اجرا می شود.

شرفخانی تاکید کرد: در این طرح بسته های لوازم التحریر شامل؛ کیف، مداد رنگی، مداد تراش و پاک کن، خودکار، جامدادی، دفتر سیمی، دفتر معمولی، دفترچه یادداشت و ... به دانش آموزان اهدا می شود.

طرح مهرتحصیلی باهدف کمک به دانش آموزان مستعد در سراسر کشور آغاز شد

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: طرح ملی مهر تحصیلی به طور همزمان امروز 23 شهریورماه سال جاری و به منظور حمایت از دانش آموزان مستعد و اجرای نیات واقفان خیر اندیش در آستانه سال تحصیلی در سراسر کشور آغاز شد.

حجت الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اجرای طرح مهر تحصیلی گفت: در راستای رسالت های خطیر سازمان اوقاف و امور خیریه مبنی بر نظارت و صیانت از نحوه اجرای صحیح و امینانه نیات واقفین خیر اندیش، این معاونت در قدم نخست، اقدام به جمع آوری دقیق اطلاعات و آمار موقوفات مرتبط با کمک به دانش آموزان مستعد پرداخته و پس از احصاء کامل اطلاعات و استخراج ارقام ریالی موقوفات مرتبط، اقدام به تهیه و ابلاغ طرحی به نام مهر تحصیلی کرده است.

وی هدف از ابلاغ این طرح را اجرای رویه ای واحد در اجرای نیات مرتبط با کمک به دانش آموزان مستعد بیان کرد و افزود: اجرای این طرح باعث اجرای رویه ای واحد در عمل به نیات مرتبط با کمک به دانش آموزان مستعد شده و از اعمال سلیقه های شخصی جلوگیری می نماید.

حجت الاسلام شرفخانی اضافه کرد: اجرای طرح مهر تحصیلی علاوه بر انسجام بخشی و هدایت امینانه نیات، گزارش گیری و اطلاع رسانی دقیق از اجرای آن را از جامعیت و شفافیت لازمی، برخوردار خواهد کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که طرح مهر تحصیلی امروز یکشنبه 23 شهریورماه سراسر کشور آغاز شد، تصریح کرد: در 16 استان و با مرکزیت کرمانشاه شامل؛ تهران، کردستان، بوشهر، فارس، قم، مازندران، اصفهان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خوزستان، کرمان، کردستان، مرکزی و گیلان که دارای موقوفات مرتبط و درآمدزا هستند، همایش مهر تحصیلی بصورت نمادین با هدف اجرای نیات واقفان و تکریم و تجلیل از آنان آغاز شد.

حجت الاسلام شرفخانی اضافه کرد:  در طرح مهرتحصیلی از عواید و درآمدهای 388 موقوفه مرتبط؛ ارائه کمک هایی از قبیل؛ خرید لباس و لوازم التحریر دانش آموزان، هزینه تحصیلی ایتام، هزینه تحصیل و امرار معاش محصلین، در دستور کار قرار دارد.

وی تاکید کرد: در این طرح بسته های لوازم التحریر شامل؛ کیف، مداد رنگی، مداد تراش و پاک کن، خودکار، جامدادی، دفتر سیمی، دفتر معمولی، دفترچه یادداشت و ... به دانش آموزان اهدا می شود.

سازمان اوقاف و امور خیریه از پایان نامه های ارشد و دکتری حمایت می کند

سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای انجام رسالت و مأموریت‌های خود در نظر دارد از طریق راهکارهای علمی و کاربردی، حول محورهای ذیل به تحقیق و پژوهش بپردازد. لذا از کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دعوت می‌نماید تا در زمینه موضوعات ذیل به تدوین پایان نامه بپردازند.

عناوین پیشنهادی مورد حمایت،به این شرح است:

           در حوزه فرهنگی-اجتماعی

1.      بررسی و تبیین نقش امامزادگان در توسعه فرهنگی جامعه

2.      بررسی و تبیین نقش موقوفات در عرصه علمی و آموزشی

3.      بررسی دلایل ناآشنایی آحاد مختلف جامعه بخصوص نسل جوان با فرهنگ وقف

4.      بررسی راهکارهای عملی برای ایجاد وقف های همگانی

5.      نقش وقف در ارتقاء سلامت جامعه

6.      نقش وقف در فقرزدایی از جامعه

7.      نقش موقوفات در تامین خدمات اجتماعی و شهری

8.      تدوین راهبردهای اساسی در جهت ارتقاء سطح اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی منابع انسانی بقاع متبرکه

9.      جایگاه فرهنگ وقف در همگرائی کشورهای اسلامی

10.  نقش دانشگاه در ایجاد موقوفات جدید

11.  نقش وکارکرد و تاثیر وقف در اجتماع و فرهنگ

12.  منزلت و جایگاه وقف در جمهوری اسلامی، چالشها و راهکارها

                    در حوزه اقتصادی

13.  ارزیابی نظام اجاره داری سازمان اوقاف و ارائه الگوی بهینه

14.  بررسی شیوه های سرمایه گذاری موقوفات

15.  چگونگی استفاده از روشهای نوین تأمین مالی در حوزه وقف

16.  راهکارهای حضور فعالتر موقوفات در عرصه صنعت و معدن

17.  تبیین، الگوسازی و تعریف حوزه های مختلف فعالیت سازمان در فضای مجازی(الکترونیک)

18.  راهکارهای افزایش بهره وری موقوفات در زمینه کشاورزی

19.  راهکارهای افزایش بهره وری موقوفات در زمینه مسکن

20.  تاثیر روندهای تکنولوژیک در بهره وری موقوفات

21.  امکان سنجی فرصت های سرمایه گذاری در موقوفات با نگرش بنگاه های دانش بنیان

22.  تاثیر اوراق مشارکت وقفی در اقتصاد جامعه

23.  وقف و بانکداری اسلامی

      در حوزه حقوقی

24.  بررسی مبانی فقهی و حقوقی فروش موقوفات انتفاعی و منفعتی

25.  مطالعه تطبیقی مفهوم و مبانی استقلال شخصیت حقوقی موقوفات

26.  بررسی فقهی وقف مدرن و آثار اقتصادی اجتماعی و فرهنگی آن

27.  بررسی حق التولیه متولی در قبال اعمال تولیت

 

 

 

29.  بررسی تحلیلی مقررات اوقافی موضوعه از منظره آمره یا تخییری بودن آنها

30.  بررسی شیوه های حل و فصل اختلافات و دعاوی حقوقی موقوفات

31.  مبانی فقهی و حقوقی اعطای تملک اعیان در موقوفات

       در حوزه تحقیق

32.  بررسی نقش اداره تحقیق در انجام بهینه حسابرسی فعالیت موقوفات غیرمتصرفی.

33.  نقش محاسبه هزینه استهلاک برای موقوفات و تأثیر آن بر مدیریت بهینه عواید موقوفات.

34.  بررسی اداره تحقیق سازمان اوقاف و امورخیریه از منظر دادرسی عادلانه.

35.  تحلیل مبانی حدود اختیارات متولی در مدیریت موقوفه.

36.  تحلیل شرایط عمومی و اختصاصی متولیان موقوفات.

37.  طراحی ساز و کارهای لازم برای تأمین مالی، حفظ، ترمیم و تبدیل به احسن موقوفات

38.  طراحی و سازو کارهای افزایش تشریک مساعی مدیران و کارکنان  و متولیان

      در حوزه مدیریتی و اداری و مالی

39.  نقش ساختار انسانی در مهندسی جدید وقف

40.  بررسی عدالت سازمانی در اوقاف و نقش آن در قابلیت تولید سازمانی

41.  رابطه بین هوش معنوی و وجدان کاری با بهره وری کارمندان و مدیران اوقاف و امور خیریه

42.  مقایسه طبقه بندی مشاغل سازمان اوقاف و امور خیریه با سازمان های همطراز

43.  راهکاری ارتقاء جایگاه وقف در آموزش و پرورش و آموزش عالی

44.  بهبود روش های مدیریت در سازمان اوقاف و آثار آن بر افزایش بهره وری در حوزه وقف

45.  بررسی سطح انگیزش کارکنان سازمان اوقاف و عوامل مؤثر بر آن

46.  طراحی راهبردها و سیاست های کلان تأمین مالی فعالیت های سازمان اوقاف

47.  مدیریت بهینة منابع انسانی در سازمان اوقاف و امور خیریه

48.  جایگاه سازمان اوقاف در ساختار اداری کشور

49.  طراحی مدیریت و سامانه روابط عمومی و تبلیغات برای سازمان اوقاف

50.  طراحی و اجرای نظام جامع ارزیابی عملکرد سازمان اوقاف و امور خیریه

شرایط حمایت از پایان نامه

الف- در راستای اهداف، ماموریتها و سیاستهای سازمان و در جهت رفع مسائل سازمان باشد.

ب-   موضوعات مربوط به سازمان می بایست در جهت راه های جدید برای توسعه و حمایت و یا رفع معضلات عمومی مربوط به سازمان باشد.

ج-  کاربردی بوده و قابلیت اجرایی شدن را دارا باشد.

د- به دور از کلی نگریها بوده و بتواند نتایج دقیق و ملموسی ارائه نماید.

نکات قابل توجه

1- دانشجو می بایست عنوان و موضوع تحقیق را با هماهنگی گروه آموزش و پژوهش سازمان انتخاب نماید.

2- دانشجو موظف است پس از آگاهی از تأیید عنوان در سازمان، در حداقل زمان نسبت به تصویب موضوع در دانشگاه اقدام نموده و پروپوزال تأیید شده را به سازمان ارسال نماید.

3- دانشجو موظف است گزارش روند پیشرفت پروژه را به گروه آموزش و پژوهش سازمان ارائه نموده و در صورت نیاز با شرکت در جلسات کمیته بررسی پایان نامه ها، گزارش مذکور را حضورا ارائه نماید.

تبصره 1: از پایان نامه هایی که به اتمام رسیده و یا  بدون هماهنگی با گروه آموزش و پژوهش سازمان  انجام شود، حمایت نمی شود.

تبصره 2: چنانچه بعد از تأییدیه موضوع، و تصویب پروپوزال در دانشگاه، حداکثر بعد از مدت یکماه پرپوزال به سازمان ارسال نشود، موضوع حمایت منتفی خواهد شد.

4- دانشجو موظف است دو هفته قبل از برگزاری جلسه دفاع،  موضوع را به سازمان اطلاع داده و دعوت نماید تا در صورت ضرورت نماینده ای از سازمان در جلسه دفاع شرکت نماید.

5- دانشجو می بایست پس از برگزاری جلسه دفاع از پایان نامه و نهایی شدن آن، موارد زیر را در اختیار سازمان قرار دهد:

الف- دو نسخه از پایان نامه صحافی شده به همراه فایل WORD و PDF آن.

ب- ارائه نتایج پایان نامه در قالب سمینار(در صورت ضرورت)

تذکر:  کلیه حقوق و امتیاز حاصل از نتایج تحقیق و مالکیت معنوی آن متعلق به هر دو طرف بوده و هر یک از طرفین حق استفاده از آن را بطور نامحدود دارند.

آدرس: تهران، خیابان حافظ، خیابان نوفل لوشاتو، سازمان اوقاف و امورخیریه، ساختمان مرکزی، طبقه چهارم، گروه آموزش و پژوهش  تلفن: 64872406-021 ، سایت اوقاف، پست الکترونیکی: pazhuhesh.awqaf@gmail.com  و  یا  r.awqaf@gmail.com

سازمان اوقاف و وزارت بهداشت و درمان تفاهم نامه همکاری امضاء می کنند

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه از انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک این سازمان با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف بهره برداری بهینه از امکانات و توانمندی های مشترک در امر توسعه وقف در حوزه سلامت، بهداشت و درمان خبرداد.

حسن ربیعی با اعلام این خبر اظهارداشت: این تفاهم نامه به منظور بهره برداری بهینه از امکانات، توانمندی ها و ظرفیت های مشترک در امر توسعه و ارتقاء سنت حسنه وقف در حوزه سلامت و اجرای طرح های عام المنفعه در این حوزه میان سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منعقد می شود.

وی ادامه داد: این تفاهم نامه که در روز دوشنبه 24 شهریورماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به امضا می رسد و به مدت سه سال اعتبار خواهد داشت.

مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف با اشاره به اهداف پیش بینی شده در این تفاهم نامه تصریح کرد: همکاری متقابل در خصوص کمک به عمران، احیاء، مرمت، بازسازی و توسعه موقوفات درمانی کشور و نیزتامین نیازهای اماکن و مراکز درمانی و بهداشتی تحت پوشش سازمان اوقاف و امور خیریه، اجرای طرح های درمانی و بهداشتی در موقوفات با نیات درمانی، ارائه مجوز ساخت و توسعه مراکز درمانی در املاک موقوفه، توسعه حداکثری خدمات وقف در حوزه سلامت و استفاده از ظرفیت های سازمان اوقاف و امور خیریه در دستیابی به نظام تعالی سلامت کشور، اجرای سیاست های تامین سلامت برای اقشار آسیب پذیر و محرومان جامعه، ساماندهی وضعیت بیمارستان ها و مراکز درمانی وقفی و تحت پوشش سازمان اوقاف و امور خیریه و حل و فصل مسائل فی مابین با هدف دستیابی به راهکارهای عملی در جهت اهداف آموزشی، پژوهشی، فناوری و خدمات مشابه از طریق اهتمام طرفین تفاهم نامه و جلب و جذب مشارکت های مردمی و خیرین و استفاده از ابزارهای نوین مالی مانند ایجاد صندوق های وقفی و انتشار اوراق از اهداف انعقاد این تفاهم نامه است.

براساس این گزارش، این تفاهم نامه روز دوشنبه 24 شهریورماه با حضور دکتر قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حجت الاسلام و المسلمین محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از مسئولان و مدیران این دو دستگاه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به امضای طرفین خواهد رسید.

مهدی ساعد و مصطفی اصفهانیان به مسابقات بین المللی قرآن اندونزی اعزام می شوند

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از اعزام مهدی ساعد و مصطفی اصفهانیان، قاری و حافظ ایرانی به مسابقات بین المللی قرآن اندونزی خبرداد.

ولی یاراحمدی با اشاره به برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم اندونزی از 30 شهریور تا 6 مهرماه اظهارداشت: برای نخستین بار کشور ایران به این مسابقات نماینده اعزام می کند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: این مسابقات در دو رشته قرائت و حفظ کل برگزار می شود که در رشته قرائت مهدی ساعد و در رشته حفظ کل، مصطفی اصفهانیان به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران شرکت خواهند کرد.

وی در پایان اضافه کرد: «مهدی ساعد» سال گذشته با کسب عنوان پنجم و «مصطفی اصفهانیان» به دلیل کسب عنوان ششم مسابقات سراسری قرآن کریم برای اعزام به اندونزی انتخاب شدند.

برگزیدگان سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن نوجوانان کشور فردا معرفی می شوند

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری اختتامیه سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم نوجوانان کشور خبرداد.

ولی یاراحمدی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهارداشت: این دوره از مسابقات در رشته های حفظ کل، حفظ 20 جزء، قرائت، ترتیل قرآن و اذان در بخش پسران برگزار شد که فردا سه شنبه 25 شهریورماه، در مراسم اختتامیه برگزیدگان این رشته ها تقدیر خواهند شد.

یاراحمدی با بیان این‌که در این مراسم نفر اول رشته قرائت و حفظ کل به تلاوت می پردازند، گفت: پخش سرود ملی و اجرای گروه تواشیح از دیگر برنامه های این مراسم است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به جوایز پیش بینی شده برای این دوره از مسابقات نیز گفت: به نفرات اول تا پنجم در هر رشته جوایزی اعطا می‌شود به طوری که به نفرات اول در رشته‌های قرائت دو و نیم میلیون تومان، حفظ 20 جزء دو و نیم میلیون تومان، حفظ کل سه میلیون تومان، ترتیل دو میلیون تومان و اذان یک میلیون و 200 هزار تومان اعطا می‌شود که در مجموع جوایزی که به نفرات اول تا پنجم اهدا خواهد شد، 80 میلیون تومان پیش‌بینی شده است البته به سایر شرکت‌کنندگان نیز هدایایی به عنوان یادبود اهدا خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد:  اختتامیه سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم مقطع شکوفه ها در بخش پسران با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه، نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه کرج، استاندار و نمایندگان مجلس در سالن اجتماعات موسسه نهال و بذر استان البرز برگزار می شود.

اسماعیل کوثری: ترویج فرهنگ وقف را باید از مدارس آغاز کنیم

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: باید در خصوص فرهنگ وقف در کتاب های آموزشی مدارس مبحث جدی وجود داشته باشد تا دانش آموزان ما بیاموزند که اگر زمانی به امکانات لازم برای زندگی شخصی دست یافتند بخشی از آن را با نیازمندان به اشتراک بگذارند.

اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص جایگاه فرهنگ وقف در جامعه امروز ایران اظهارداشت: بحث وقف یک موضوع تا حدی شناخته شده است و در جامعه اسلامی ایران تا حدی مردم از آن اطلاع دارند اما با این‌که جامعه ما کاملا مسلمان است آن طور که باید و شاید به این موضوع پرداخته نشده است.

وی با بیان این‌که محسنات فرهنگ وقف در جامعه اسلامی ایران آنچنان که انتظار می رود تشریح نشده و این نکته بسیار مهم است که وقف چه میزان می تواند در مسائل اجتماعی ایران و رفع مشکلات مردم کشورمان تاثیرگذار باشد، برای مردم اطلاع رسانی نشده است، تصریح کرد: اگر آنطور که باید، این مساله برای مردم کشورمان تشریح شود می تواند تاثیر بسزایی در حل برخی از مشکلات اجتماعی ایران داشته باشد.

عضوکمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس نهم شورای اسلامی در خصوص چگونگی فعالیت سازمان اوقاف  در سال های اخیر گفت: در چندین سال اخیر سازمان اوقاف فعالیت چند برابری نسبت به دوره های قبل داشته و توانسته بهتر از سال های قبل از آن در شناساندن فرهنگ وقف و اجرایی کردن پروژه موقوفه ها عمل کند اما همچنان ظرفیت های بسیاری وجود دارد که می تواند در این نهاد به مرحله اجرا برسد و کارنامه سازمان اوقاف را با موفقیت های بیشتری همراه کند.

وی با اشاره به این‌که فرهنگ وقف فرهنگی است که باید در ذهن مردم کشورمان در قالب یک فرایند عملیاتی جا باز کند، افزود: در این زمینه باید از کودکی به فرزندانمان بیاموزیم که از پیشروان این فرهنگ باشند. در رسیدن به این هدف در این زمان می توان در خصوص فرهنگ وقف در کتاب های آموزشی مدارس مبحث جدی وجود داشته باشد تا دانش آموزان ما بیاموزند که اگر زمانی به امکانات لازم برای زندگی شخصی دست یافتند بخشی از آن را با نیازمندان به اشتراک بگذارند.

کوثری در ادامه افزود: اگر کودکان ما نسبت به این موضوع آگاهی کافی بیابند رفته رفته جامعه اسلامی ایران نیز در عمل به فرهنگ وقف موفق تر عمل خواهد کرد و اینجاست که این فرهنگ زیبای اسلامی نمود بیشتری خواهد یافت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بر این موضوع که انتظار بخش های مختلف جامعه از سازمان اوقاف این است که آگاهی بخشی بیشتری نسبت به فرهنگ وقف به مردم داشته باشد، گفت: اقدامات سنجیده در زمینه وقف بسیار بوده اما جامع و کامل نیست و مردم کشورمان در بسیاری از موارد نسبت به محاسن این احسان بی اطلاع هستند و باید اقدامات بعدی به صورت جامع تر و با برنامه ریزی های دقیق تر انجام شود و به دنبال آگاه تر کردن جامعه اسلامی در خصوص احسان زیبای فرهنگ اسلامی یعنی وقف باشیم./966/د101/ی

 

ارسال نظرات