۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۲۲۰۶۰۱
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار با اشاره به اهمیت مباحث فقه حکومتی:

هر فردی نباید در حوزه فقه حکومتی تدریس کند

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌که گاهی در دانشگاه‌ها سخنرانان به حوزه‌های علمیه هجمه می‌کنند، گفت: از این افراد باید پرسید به چه میزان از فقه آگاهی و بهره دارند که در صحن دانشگاه در حضور دانشجویان به حوزه‌ها هجمه می‌کنند.
آيت الله محمد جواد فاضل لنکراني مراسم افتتاحيه مرکز فقهي ائمه اطهار (عليهم السلام) مراسم افتتاحيه مرکز فقهي ائمه اطهار (عليهم السلام) سخنراني ايت الله فاضل در آغاز سال تحصيلي مرکز فقهي ائمه اطهار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ظهر امروز بیست و دوم شهریور ماه در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی 94 ـ 93 این مرکز، کسب علم دین را بزرگترین نعمت و منت خدا بر انسان دانست.

 

وی افزود: طلاب باید شاکر خدا باشند که در این مسیر قرار گرفته‌اند؛ هیچ منتی بر بشر بالاتر از قرار گرفتن در مسیر علم نیست.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید بر اهتمام ویژه طلاب نسبت به کسب اخلاق و تهذیب نفوس در کنار تحصیل، بیان داشت: مراجع تقلید، علما و بزرگان دین انتظار مراقبت بر مسائل اخلاقی و تهذیبی در کنار تربیت علمی را دارند؛ نباید ضمن کسب نکردن علم گرفتار انحطاط اخلاقی نیز شویم.

 

وی تصریح کرد: علمی که برای فرد در نزد خدا خشیت نیاورد مشکل داشته و سودی نخواهد داشت؛ مبادا از مسائل تهذیبی و اخلاقی غافل شویم؛ البته باید در تحصیل علم نیز جدیت بیشتری داشته باشیم.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی در ادامه سخنان با اشاره به پیشرفت‌های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان داشت: برنامه ریزی ما تخصصی شدن دروس فقهی در این مرکز بود که در این راه نیز به نتایج خوبی رسیده‌ایم؛ دانش آموختگان این مرکز از افراد مفید در حوزه هستند.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید بر این‌که امروز باید همراه نظام اسلامی در تأثیرگذاری هندسه جهانی پیش رویم، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با نمایندگان خبرگان رهبری سخنان بسیار مهمی بیان کرده و طلاب باید در این رهنمودها تأمل زیادی داشته باشند.

 

وی تأکید کرد: امروز جایگاه جمهوری اسلامی ایران در شکل گیری هویت جدید جهان بسیار مهم و مؤثر است؛ طبعا جایگاه یک طلبه و روحانی نیز اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند؛ امروز تنها نباید در فروع و حواشی مکاسب متوقف شویم؛ هر چند احاطه داشتن بر فروع جدید نیاز به تخصص در این علوم دارد ولی باید بدانیم که در معاملات، مسائل سیاسی، قضایی و پزشکی با مطالب بسیار جدیدی همراه هستیم.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی تربیت عالمان آگاه به مسائل روز و مفید برای اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) را از اهداف و چشم اندازهای مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خواند و اظهار داشت: یکی از اهداف ما بیان فقه حکومتی است که در این مسیر نیز قدم‌ها نخست را برداشته‌ایم.

 

وی تأکید کرد: فقه حکومتی تنها تشکیل کلاس برای بیان مباحث مربوط به ولایت فقیه، یا مطالب تکراری و شعاری نیست؛ هر چند بیان این مطالب لازم است ولی اساتید درس خارج باید در عین بیان مباحث فقهی جایگاه فقه حکومتی را نیز بیان کنند.

 

وی افزود: اساتید خارج باید افق‌ها، ابعاد و مبانی فقه حکومتی را پیدا کرده و بیان کنند؛ بیان این مباحث کار و وظیفه حوزه‌های علمیه است؛ متأسفانه گاهی این مطالب از سوی سخنرانی که عمق این مطالب را نمی‌داند بیان می‌شود، یا برخی خیال می‌کنند فقه حکومتی چند سطر از نهج البلاغه و نامه امیرمؤمنان(ع) به مالک اشتر است، این‌ها نشانگر دوری و بی اطلاعی از فقه است.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌که امروز حوزه‌های علمیه مورد توجه جهانیان است، تصریح کرد: متأسفانه گاهی در دانشگاه‌ها سخنرانی به حوزه‌های علمیه هجمه می‌کند؛ در حالی که از این فرد باید پرسید به چه میزان از فقه آگاهی و بهره داری که علمای ما از آن غافل شده‌اند و شما این‌گونه در صحن دانشگاه در حضور دانشجویان به حوزه‌ها هجمه می‌کنید.

 

وی ادامه داد: بنده از آیت‌الله مقتدایی می‌خواهم در این باره تذکر دهند؛ افرادی که اهلیت ندارند این مطالب را بیان نکنند؛ همچنین حضور افراد در برخی از دروس حوزه‌های علمیه به معنای دانستن فقه حکومتی نیست.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی حوزه‌های علمیه و اساتید دروس خارج را متولیان بیان فقه حکومتی دانست و بیان داشت: به عقید بنده حتی اساتید سطح نیز نمی‌توانند وارد این موضوع شوند.

 

وی در پایان بیان داشت: علمای جهان اسلام به حوزه‌های علمیه رفت و آمد دارند که جا دارد بنده از مدیریت و بخش بین الملل حوزه تشکر کنم؛ امروز مراکز متعددی رصد می‌کنند که یک طلبه به چه میزان توان علمی دارد بتوانند تا او را جذب مجموعه خود کنند./993/پ202/ج

ارسال نظرات