۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۲۱۹۰۷۳
حجت الاسلام راشد یزدی:

آرامش دل در گرو آرامش زبان است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام راشد یزدی با اشاره به حدیثی قدسی، زبان نرم و ذاکر را از صفات مؤمن برشمرد و گفت: تا دل آرام نگیرد ایمان پا بر جا نمی ماند و دل هیچ وقت آرام نمی گیرد مگر این که زبان آرام گیرد.
حجت الاسلام راشد يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام راشد یزدی، کارشناس مذهبی شب گذشته در صحن جامع حرم مطهر رضوی گفت: خداوند می فرماید اگر بخواهم خیر دنیا و آخرت را به کسی بدهم چهار چیز از جمله زبان ذکرگوینده به او عطا می کنم.

 

وی افزود: زبان با این که از همه اعضاء بدن جِرم کمی دارد اما جُرم های زیادی برای انسان می تواند به همراه بیاورد و توسط همین عضو است که انسان کافر یا مسلمان می شود.

 

حجت الاسلام راشد یزدی اظهار کرد: انسان باید بر زبانش تسلط بیشتر داشته باشد که همانند اسب سرکش انسان را در دره نیستی نکشاند.

 

وی با بیان این که آرامش روحی افرادی که کم صحبت می کنند، بیشتر است، افزود: پیامبر(ص) فرمود مؤمن هرگز مستقیم و پا برجا نمی شود مگر دلش آرام گیرد چرا که دل ظرف ایمان است و وقتی دل متزلزل شد، ایمان نیز با واژگونی ظرف دل می ریزد.

 

این کارشناس مذهبی ادامه داد: تا دل آرام نگیرد ایمان پا بر جا نمی ماند و دل هیچ وقت آرام نمی گیرد مگر این که زبان آرام گیرد.

 

تأکید اسلام بر کم گویی و تفکر

حجت الاسلام راشد یزدی گفت: در اسلام بر کم گویی تأکید شده است پیامبر اکرم(ص) فرمود: «کسی که زیاد حرف بزند زیاد اشتباه می کند و به گناه نزدیک می شود». همچنین از ایشان سوال کردند چگونه به بهشت برویم؟ فرمود: «زیاد حرف نزنید و اگر حرف می زنید طولانی تر فکر کنید». امیرمؤمنان حضرت علی(ع) نیز می فرماید: «زبان ادم عاقل  پشت مغزش است و زبان انسان احمق در جلو مغز او قرار دارد».

 

فضای خانه را با کاربرد ناسزا و الفاظ رکیک آلوده نکنیم

وی خاطرنشان کرد: کسی که زشت سخن می گوید آرامش و باطن با صفایی ندارد؛ گاهی انسان به مجرد این که اوضاع روحی اش به هم می ریزد حرف های زشت می زند و روحش را آلوده می کند.

 

این سخنران حرم رضوی ادامه داد: خانه و خانواده جزو اماکن مقدسه است و مانند مسجد در صورتی که نجس شود باید ابتدا آن را تطهیر کرد و سپس نماز خواند. زمانی که حرف های رکیک در خانه زده می شود حتما باید آن را تطهیر کرد.

 

حجت الاسلام راشد یزدی یادآور شد: حتی تلفظ کلمه فحش، حرام و از گناهان کبیره است بنابراین دار مورد اشیاء و حیوانات نیز نباید استفاده شود.

 

حتی به دشمن هم ناسزا نگویید

 وی با بیان این که واژه فحش از فحشاء گرفته شده است، افزود: فردی نزد پیامبر(ص) آمد و گفت: همسایه من فحش می دهد جواب دهم؟ ایشان فرمودند: «نه». دو نفر که به هم فحش می دهند مانند دو شیطان مست هستند که بر روی هم شمشیر می کشند.

 

این کارشناس مذهبی گفت: در جنگ بدر زمانی که یکی از یاران پیامبر(ص) به کشتگان دشمن فحش و ناسزا می داد، پیامبر انگشتان را در گوش ها قرار داد و فرمود دهانت را بگیر کلماتی که گفتی باعث اضافه شدن عذاب آن ها نشد اما دل ما را رنجاند و مرتکب گناه شدی برو توبه کن.

 

حجت الاسلام راشد یزدی توصیه کرد: دلهایتان را آرام کنید و اگر موفق نشدید امام رضا(ع) را واسطه قرار دهید، تصمیم بگیرید دیگر آلوده این گناه نشوید و زبان به ذکر الهی داشته باشید./930/پ202/ب5

 

ارسال نظرات