حضرت معصومه الگوی بارز التزام عملی به امامت و ولایت هستند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدباقر تحریری استاد خلاق حوزه علمیه قم شب گذشته در برنامه زنده تلویزیونی بارگاه مهر که از جوار حرم حضرت معصومه(س)از شبکه قرآن پخش شد با بیان این که رهبر معظم انقلاب اردات خاصی به حضرت معصومه(س)دارند، اظهار داشت: ایشان گهگاهی به زیارت مرقد مطهره می آیند و به این بارگاه جبهه می سایند و از این بارگاه همواره الهام می گیرند.
وی با اشاره به فرازی از زیارتنامه آن حضرت که آمده است«الَسَلامُ عَلَیْکَ عَرَفَ اللهِ بَیْنَنا و بَیْنَکُمْ فى الْجَنَةِ وَحَشَرَنا فى زُمْرَتِکُمْ» گفت: اساس نجات انسان معرفت به خدا و کسانی است که ما را با خدا مرتبط می کنند؛ حضرت معصومه(س) از آن شخصیت هایی است که اگر چه جایگاه امامت را ندارد اما در وادی ولایت صحنه گردان اتصال ما به جایگاه ولایت الهی است.
استاد حوزه علمیه قم در تشریح عظمت جایگاه حضرت معصومه(س) به بیان روایتی پرداخت و ابراز داشت: پیش از تولد ایشان امام صادق(ع) فرمود کسی که به زیارت آن حضرت برود، جایگاهش بهشت است؛ بهشت جای هرکسی نیست، جای مؤمنینی است که اعتراف به جایگاه حضرات معصومین(ع) داشته باشند.
آیت الله تحریری داشتن مقام شفاعت را یکی از نشانه های عظمت حضرت معصومه(س) دانست و گفت: در زیات نامه حضرت مسأله شفاعت ایشان را مطرح می کنیم؛ امام صادق(ع) می فرماید همه شیعیان من با شفاعت ایشان به بهشت می روند؛ جایگاه والای مقام شفعیع بودن نشانه درجه قرب آن حضرت است که در پرتو ارتباط ولایی با پدر و برادر بزرگوارش کسب فرموده است.
وی با اشاره به آیه«لاَ یَشْفَعُونَ إِلاَّ لِمَنِ ارْتَضَى» توضیح داد: شفاعت تنها به کسانی می رسد که خدا از آنها خشنود باشد؛ در تعریف خشنودی آمده است یعنی کسانی که ایمان و ولایتشان به خاندان اهل بیت(ع)ثابت باشد و دینشان با این ولایت شکل بگیرد و با این محبت و شفاعت وارد قیامت شوند؛ اگر ما نیز بخواهیم مشمول شفاعت ایشان شویم باید پرتویی از این معرفت را درک کنیم و از این طریق اظهار اردات کنیم تا به ما افاضه نور کنند و بتوانیم آن ظرفیت لازم را کسب کنیم.
آیت الله تحریری شفاعت را دارای درجات مختلفی دانست و گفت: اولین مرحله این است که شخص مشکلات عملی اش برطرف شود به واسطه شفیع از خدا می خواهد از صفت غضب الهی به صفت رحمت خارج شود؛ اینها مظاهر رحمت الهی هستند به همین دلیل این چنین دلسوزی دارند، در صحرای محشر افراد را برای شفاعت انتخاب می کنند.
وی مرحله بعدی شفاعت در رفع در گناهان دانست و خاطرنشان کرد: اگر کسی تا روز قیامت گناهانش باقی مانده باشد، با شفاعت، گناهانش از بین می رود؛ شفاعت یعنی واسطه شدن برای رساندن شخص به سعادت و درجات سعادت بنابراین کسانی که گناه نداشته باشند و در عالم برزخ پاک شده باشند نیز به شفاعت نیاز دارند تا به مقامات عالیه برسند مانند سلمان ها و اباذرها.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: در روایت آمده است شخصی کج اندیش بود و می گفت چرا می گویید حضرت محمد(ص)روز قیامت شفاعت کند، رسول خدا(ص)در آن روز گرفتار کار خودش است، امام باقر(ع) فرمود کسی نیست در قیامت که نیاز به شفاعت نبی اکرم نداشته باشد حتی انبیا برای رسیدن به جایگاه و مقامات به شفاعت ایشان نیاز دارند.
آیت الله تحریری افزود: انسان همواره برای رسیدن به کمالات نیاز به واسطه فیض دارد که حضرت معصومه(س) یکی از این واسطه ها است.
وی به تشریح سه آیه در مورد مقام شفاعت کنندگان پرداخت و گفت: قرآن می فرماید«وَ لاَ تَنْفَعُ الشَّفَاعَةُ عِنْدَهُ إِلاَّ لِمَنْ أَذِنَ لَهُ» شفاعت نزد خدا سودی ندارد مگر این که خدا اجازه بدهد؛ چه کسی اجازه شفاعت کردن دارد؟ کسی که جایگاه قربی داشته باشد و با این مقام در صحنه قیامت ظهور پیدا کند.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم به آیه«لاَ یَمْلِکُونَ الشَّفَاعَةَ إِلاَّ مَنِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمٰنِ عَهْداً»اشاره کرد و بیان داشت: کسانی که عهد و پیمانی با خدا بسته اند می توانند شفاعت کنند، یعنی شافعان در همین دنیا به این جایگاه می رسند؛ باید کمال آنها به فعلیت رسیده باشد؛ حضرت معصومه(س) در زمان حیاتشان این اذن را گرفته اند تحت تربیت پدر و برادر بزرگوارشان به این مقام رسیدند.
آیت الله تحریری در توضیح آیه«لاَ یَمْلِکُ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الشَّفَاعَةَ إِلاَّ مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِّ»گفت: کسانی که می خواهند شفاعت کنند باید شاهد حق باشند و به شهود حق برسند؛ یعنی حقایق باید برایشان مشهود باشد و یک تسلط روحی و ولایی به کسی که می خواهد مورد شفاعت قرار بگیرد داشته باشند؛ حضرت معصومه(س)این جایگاه را نسبت به همه شیعیان آن حضرت دارد؛ این رابطه را به اختیار برقرار کرده است.
وی با تأکید بر این که عظمت شخصیت حضرت معصومه(س)به دلیل فرزند و خواهر امام بودن نیست، ابراز داشت: امام رضا(ع)خواهران و برادران زیادی دارد اما در میان آنها این شخصیت درخشش خاصی دارد که در بیان امام کاظم(ع)، امام رضا(ع)، امام جواد(ع)دارد؛ ایشان خودش به این جایگاه دست یافته است، یعنی هرکسی باید خودش جایگاه و مقامش را کسب کند.
آیت الله تحریری در پاسخ به این که چه کنیم مورد شفاعت قرار بگیریم؟گفت: اولین و اصلی ترین کارس ایجاد قابلیت پاکی دل است که لوازمی دارد؛ مهم ترین لوازمش آگاهی های ایمانی است یعنی این که توجه و ایمان خود را به خدا همواره تجدید کنیم؛ از شرایط مهم ایمان به خدا اقرار به حقانیت به همه انبیاء الهی، نبی اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع)است.
وی ولایت مداری را یکی از مشخصات مهم حضرت معصومه عنوان کرد و بیان داشت: حرکتی ایشان که به عنوان هجرت انجام دادند یک حرکت سیاسی اعتقادی بود که می خواستند التزام قلبی و روحی خود را به امام(ع) اظهار کنند؛ همراه حضرت عده زیادی از برادرها و برادر زاده ها بودند که وجود این امام زادگان در جایجای ایران، کشور ما را واکسینه کرده است.
آیت الله تحریری افزود: حضرت معصومه(س)التزام قلبی و وجودی از لحاظ اعتقادی و اخلاقی به مقام امامت پدر و برادرش داشت؛ ما باید بدانیم این بانوی مکرمه چرا معصومه شده است، معصومیتش از تبعیت کامل از مقام ولایت است.
وی با تأکید بر این که ارتباط خود با حضرت را باید به صورت عملی حفظ کنیم، گفت: این زیارتها و شادمانی ها و پای مواعظ نشستن خوب است اما باید در زندگی عملا ثابت شود که ما تحت شفاعت و عنایت آن حضرت هستیم؛ باید بدانیم که شفیع ناظر به اعمال ما است و با حرکات و سکنات خود دل آن حضرت را راضی کنیم.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم در تبیین اهمیت عملکرد افراد برای این که مورد شفاعت قرار بگیرند، بیان داشت: امام صادق(ع) فرمود آن کس که نماز را سبک بشمارد مورد شفاعت ما قرار نمی گیرد؛ اهمیت ندادن به نماز، بی اهمیت بودن نسبت به آلودگی ها و گناهان نشان می دهد که ارتباط ما با اهل بیت(ع)ضعیف است؛ شیطان می خواهد این ارتباط را از ما بگیرد و ولایت خودش را بر ما داشته باشد؛ این ارتباط سرمایه بزرگی است که باید حفظ شود.
آیت الله تحریری افزود: مرحوم آیت الله بهجت می گفتند هنگام گناهان می توانیم خود را محک بزنیم که تحت ولایت خدا هستیم یا شیطان، این نکته برگرفته از روایات است؛ البته باید در این راه از این بزرگان کمک بگیریم.
وی با اشاره به این که حقیقت عصمت را نمی توانیم درک کنیم اما باید معتقد به آن باشیم گفت: عصمت دارای سه مرحله اساسی برای انبیا است گرفتن وحی، رساندن وحی به دیگران و در مقام عمل؛ انبیاء عصمت تضمینی دارند تا این که همه بدانند آنچه اینها می گویند از جانب خدا است.
استاد حوزه علمیه معصومیت منحصر به مقام نبوت ندانست و ابراز داشت: غیر از انبیا و ائمه اطهار(ع)، عصمت هیچ کس تضمینی نیست؛ آنها همه مراتب عصمت را گذشتند و به نقطه اوج توحید رسیدند که حتی خطای کوچکی در زندگی خود ندارند؛ البته برای حضرت ابوالفضل(ع)، حضرت زینب(س) و حضرت معصومه(س)نیز مقام پایین تری از این معصومیت به اثبات رسیده است که تنها به کسی می رسد که آیینه تمام نمای امام شده باشد.
آیت الله تحریری در پاسخ به این که رسیدن به این جایگاه اکتسابی است یا خیر؟گفت: جنبه اولیه اش از جانب خداوند متعال است که توفقیق می دهد و اینها از این فرصت استفاده می کنند.
وی یادآور شد: حضرت معصومه(س) در سن شش سالگی بودند که عده ای می آیند پرسش هایی از امام موسی کاظم(ع)داشتند، که به دلیل نبود ایشان، حضرت معصومه پاسخ آنها را می نویستند در راه بازگشت آنها با امام کاظم(ع) روبرو می شوند و حضرت پس از دیدن پاسخ ها سه مرتبه می فرماید«فداها ابوها» این همان تعبیری که رسول خدا(ص) به زهرای مرضیه(س) می فرمایند؛ ایشان همان علم را دارد در چنین سنینی دارد و با داشتن این قابلیت خداوند مقام عصمت را به ایشان می دهد.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: طبق روایت امام صادق(ع) زیارت ایشان معادل بهشت است یعنی همین الان در بهشت هستیم نه این که بعدا به بهشت می رویم؛ این توفیقی برای ما ایرانی ها است؛ محبان اهل بیت(ع) از گوشه عالم می آیند و به درگاه خانم اظهار محبت می کنند؛ هرکس به هر مقامی می خواهد برسد باید به این آستان با عشق ابراز خضوع کند.
آیت الله تحریری در بیان سیره بزرگان، مراجع و بزرگان در زیارت حضرت معصومه(س) اظهار داشت: ستارگانی که در جوار این حضرت دفن هستند، مراجع حال حاضر، اشعریون که از حضرت پذیرایی کردند و با افتخار به ایشان ملک شخصی خود را عطا کردند؛ همه با افتخار در خدمت آن حضرت بودند.
وی در شرح نحوه زیارت آیت الله بهجت گفت: ایشان سال ها صبح ها حدود 2 ساعت زیارت جامعه و عبادت در حرم آن حضرت داشتند؛ آیت الله مرعشی نیز 60سال در این بارگاه افتخار خادمی دارند، قبل از این که درهای حرم برای نماز صبح باز شود در سرما و گرما می آمدندو وصیت می کنند بعد از رحلتشان یک گوشه عمامه اش را به ضریح و گوشه دیگر را به تابوت ببندند تا نخ ارتباطی میان او با خدا باشد.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله گلپایگانی نیز همواره ابتدا به زیارت می رفتند و سپس برای تدریس به مسجد اعظم می رفتند؛ این جنبه الگویی را باید از این بزرگان بیاموزیم؛ زندگی مان ولایی باشد تا مورد عنایت حضرت قرار بگیریم./928/پ201/س