۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۲۱۷۳۰۵
آیت‌الله سبحانی:

تمام مسلمانان باید در برابر داعش متحد شوند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی به دشمنی داعش، سلفی‌ها و تکفیری‌ها با اساس اسلام اشاره و تأکید کرد: باید در برابر داعش تمام مسلمانان را متحد کنیم.
آيت الله سبحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی در ششمین جلسه درس کلام و اندیشه اسلامی در مدرسه سلیمانیه مشهد، در ادامه بیان اعتقادات تکفیری‌ها و سلفی‌ها به بررسی دلایل تکفیر مسلمانان شیعه و سنی از سوی داعش و سلفی‌ها پرداخت.

 

وی با اشاره به این‌که به بیان اسناد شیعه و اهل سنت، کسی حق تکفیر کسی که «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» گفته است، به کعبه نماز می‌گذارد و رسالت پیامبر را پذیرفته است را ندارد، اظهار داشت: یکی از علمای اهل سنت، «ابوالحسن اشعری» است که شاگرد او می‌گوید هنگامی‌که زمان مرگ ابوالحسن اشعری فرارسید، در جمع شاگردانش گفت: «اشهد علی انّی لا أکفّر أحداً من اهل القبلة ...»، اکثریت اهل سنت در عقاید مقلد اشعری هستند و او را قبول دارند.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی ادامه داد: علمای اسلام نیز به پیروی از رسول اکرم (ص) تکفیر یک نفر را تحریم کرده‌اند؛ قاضی عیاض که یکی دیگر از علمای اهل سنت است، می‌گوید: اگر آدمی کافر است و او را تکفیر نکنیم بهتر از این است که فرد مؤمنی را تکفیر کرده باشیم و این تکفیر برای ما تبعات داشته باشد.

 

وی اضافه کرد: این علمای اهل سنت کسانی هستند که شاخص بوده‌اند؛ پیشوای همین داعشی‌ها، تکفیری‌ها، القاعده و جبهة النصرة نیز همین را می‌گوید.

 

شیعه اهل تکفیر و قتل نیست

این مرجع تقلید به بیان مستندات علمای شیعه در رد تکفیر دیگر مسلمانان پرداخت و ابراز داشت: فضل بن شاذان، مفسر و متکلم خراسانی که امام عسگری (ع) فرمودند اهل خراسان باید به خاطر داشتن چنین عالمی به خود افتخار کنند، به اهل سنت می‌گوید تابه‌حال دیده‌اید که یک شیعه، یک سنی را بکشد یا تکفیر کند؟ ما اهل تکفیر و قتل نیستیم اما اگر بخواهیم جهاد کنیم، زیر پرچم  علی بن ابی‌طالب (ع) در صفین جهاد می‌کنیم.

 

وی، شیخ انصاری، امام راحل (ره) و مرحوم خویی را دیگر عالمان شیعه عنوان کرد که به این نکته اشاره‌کرده‌اند و بیان داشت: صاحب جواهر نیز صریحاً می‌گوید که مخالفین ما کافر نیستند، اگر فردی شش امامی باشد، هفت‌امامی باشد و یا هر شاخه دیگر از اسلام باشد، ما احدی را تکفیر نمی‌کنیم و همه را در دایره ایمان می‌دانیم؛ ایمان در چارچوب این‌که جان و مال او محترم است.

 

این استاد کلام با بیان این‌که اگر هزار کافر را تکفیر نکنیم، بهتر از این است که یک مسلمان را به‌اشتباه تکفیر کنیم، خاطرنشان کرد: ما حق نداریم کسی را که لا اله الی الله گفته و معتقد به این اصول باشد، تکفیر کنیم.

 

وی به بررسی دلایل تکفیر مسلمانان از سوی داعش و تکفیری‌ها پرداخت و گفت: تکفیر در سه سطح قابل‌بررسی است که اولین سطح آن، تکفیر مشترک بین سنی و شیعه است، گاهی این تکفیر برای شیعیان و گاهی نیز برای اهل سنت صورت می‌گیرد.

 

این استاد عالی حوزه علمیه با بیان این‌که این‌ها برای یک وجه مشترک بین سنی و شیعه، همه طایفه‌ها را تکفیر می‌کنند، گفت: آنان می‌گویند شما برای او قدرت فوق‌العاده‌ای قائل هستید که نسبت دادن این قدرت فوق‌العاده به یک فرد، شرک است؛ در واقع، اعتقاد به این امر یعنی قائل شدن خصوصیت الوهیت برای پیامبر و از آنجایی‌که سنی و شیعه متوسل به پیامبر می‌شوند، همگی کافرند.

 

توسل به غیر، از روی اشتباه باعث کفر نمی‌شود

وی در اثبات اعتقاد به توسل از سوی شیعیان و اهل سنت، عنوان کرد: معتقد باشیم که فرد غائب، صدای ما را می‌شنود یعنی خداوند او را قادر به شنیدن کرده است و اگر خدا این قدرت را به او داده است، مشکلی ندارد اما اگر این‌گونه نباشد، این فرد تنها دچار اشتباه شده است و اشتباه کردن مایه کفر نیست.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی به بیان رفتاری از پیامبر در تصدیق این عمل پرداخت و گفت: پیامبر اکرم (ص) جنازه کفار قریش را در گودالی ریخت و به آنان گفت شما همسایگانی بدی برای ما بودید، پیامبر آنان را تک‌تک به اسم صدا کرد و با آنان صحبت کرد، برخی از جاهلان به ایشان گفتند اینان که مرده‌اند و صدای شما را نمی‌شنوند چرا با آنان صحبت می‌کنید؟ پیامبر فرمودند اینان از شما شنواترند اما اجازه سخن گفتن ندارند، آیا این حرف پیامبر باعث می‌شود رسول ایمان به رسول کفر تبدیل شود؟ نمی‌تواند این‌گونه باشد؛ این اعتقاد که همه امور به اذن خداست عین توحید است.

 

وی مثال دیگری از قرآن کریم در تأیید توسل مسلمانان ارائه کرد و ابراز داشت: در آیه 93 سوره یوسف «اذْهَبُواْ بِقَمِیصِی هَـذَا فَأَلْقُوهُ عَلَی وَجْهِ أَبِی یَأْتِ بَصِیرًا وَأْتُونِی بِأَهْلِکُمْ أَجْمَعِینَ»، اشاره به این موضوع که حضرت یوسف برای شفای چشم پدر خود پیراهن از جنس پنبه‌اش را می‌دهد، آیا این قدرت غیبی نیست؟ پیراهنی که از پنبه‌های مصر است و روی چشم پدر بیندازد و پدر شفا پیدا کند، این شرک است؟ اگر این‌گونه باشد قرآن ما را به کفر دعوت کرده است!

 

ائمه (ع)، مجرای ارتباط باخدا

این مرجع تقلید ادامه داد: اگر ما کراراً می‌شنویم در کنار بارگاه ملکوتی آقا علی بن موسی‌الرضا (ع) بیماری شفا پیدا کرد و کودکی شفا گرفت، تمامی کار خداست اما توسط مجرای ارتباط با خدا و مجرای فیض که ائمه هستند اتفاق می‌افتد؛ قرآن می‌فرماید ما در عسل شفا قرار داده‌ایم، شما که می‌گویید شفا امر غیبی است، پس خداوند به چه واسطه‌ای شفا را در امری معمول قرار داده است؟

 

وی تأکید کرد: میزان، فعل عادی و غیرعادی نیست بلکه عادی و غیرعادی بودن فعل یکسان است؛ میزان، اعتقاد شخص است که امر را به قدرت خدا انجام می‌دهد یا خارج از قدرت خدا، ما باید این‌ها را بیدار کنیم که شما فرق بگذارید بین این دو؛ اگر بگوییم شفاعت خارج از اذن خداست، این کفر است اما اگر به اذن خدا چنین خواسته‌ای داشته باشیم عین توحید است.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به تکفیر کردن تمام این اعتقادات از سوی سلفی‌ها، عنوان داشت: نمی‌دانم این‌ها که می‌گویند ما قران خوان و محافظان قرآنیم، چگونه این آیات را خوانده‌اند و این نشانه‌ها را نفهمیده‌اند.

 

تمام مسلمانان باید در برابر داعش متحد شوند

وی به دشمنی داعش، سلفی‌ها و تکفیری‌ها با اساس اسلام اشاره و تأکید کرد: باید در برابر داعش تمام مسلمانان را متحد کنیم.

 

گفتنی است، موضوع درس جلسه بعدی کلام و اندیشه اسلامی آیت‌الله سبحانی روز شنبه اول شهریور ساعت 10 صبح در مدرسه علمیه سلیمانی مشهد مقدس با ادامه بحث «الوجوه المشترکه فی تکفیر المسلمین»، وجوه مشترک مسلمانان در تکفیر از سوی سلفی‌ها و تکفیری‌ها پیگیری خواهد شد./9315/پ202/ج

ارسال نظرات