۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۵
کد خبر: ۲۱۶۰۲۴
استاد حوزه و دانشگاه تببین کرد؛

افضل بودن پیامبر اکرم بر تمام مخلوقات عالم هستی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه، گفت: پیامبر اکرم(ص)، «خِیرَه رَبِّ العالَمین» است؛ چرا که مظهر تام اسماء الهی و برگزیده تمام مخلوقات عالم هستند و از سوی خداوند مأموریت دارند تا تمام موجودات را به کمال برسانند.
افضل بودن پیامبر اکرم بر تمام مخلوقات عالم هستی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، زهرا حیدری، استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س)، امروز در سلسله نشست های تفسیر زیارت جامعه کبیره که در مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) برگزار شد، گفت: امت پیامبر اکرم(ص) بر تمام امت ها افضل هستند.

 

وی ابراز داشت: پیامبر اکرم(ص)، واجد تمام خصوصیات و ویژگی های انبیای گذشته هستند و روز قیامت احدی، کاملتر از ایشان نیست، زیرا اگر کاملتر از ایشان یافت می شد، آن شخص به مقام خاتمیت می رسید.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران گفت: اسلام برترین دین، در میان تمام ادیان الهی است، از این رو در اقلیت بودن شیعه، بدین ممعنا نیست که ادیان دیگر برترند، بلکه آن ها مبلغان زیادی برای گسترش دین خود دارند، اما مبلغان شیعه کمتر هستند.  

 

حیدری برتری نبی اکرم(ص) را بر دیگران انبیای الهی، را نشانه افضلیت پیامبر اکرم(ص) برشمرد و گفت: حضرت آدم(ص) برای بخشیده شدن خود، متوسل پیامبر اکرم(ص)، و اهل بیت ایشان شد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: پیامبر اکرم(ص) نخستین شخصی هستند که وارد محشر می شوند، خداوند در قرآن خطاب به پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «فَکَیْفَ إِذا جِئْنا مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ بِشَهیدٍ وَ جِئْنا بِکَ عَلى‏ هؤُلاءِ شَهیداً، پس چگونه است(حالشان) آن گاه که از هر امّتی گواهی آوریم، و تو را بر آنان گواه آوریم؟». پیامبر اکرم(ص) در روز قیامت، بر تمام انبیای الهی و امت های ایشان گواه هستند.

 

وی به فضایل و کمالات پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: در قرآن زمانی که خداوند پیامبران را مورد خطاب قرارمی دهد، آن ها را با نام ایشان خطاب می کند، به طور نمونه می فرماید: یا آدم، یا ابراهیم، یا نوح، اما پیامبر اکرم(ص)، را با لفظ «یا ایها النبی» یا «یا ایها الرسول»، مورد خطاب قرار می دهد، که این نشان از تجلیل مقام ایشان است.

 

حیدری ابراز داشت: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «فضلُ القرآنِ عَلی سائر الکلامِ کَفَضل اللّه جَلَّ جَلاله عَلی خَلقِه، برتری قرآن نسبت به دیگر سخنان، مانند برتری خداوند جل جلاله بر خلق اوست.»، از این رو اگر قرآن بر دیگر سخنان افضلیت دارد، بدیهی است آورنده آن نیز افضل از انبیای گذشته است.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران گفت: پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت ایشان، چه در زمان حیات و چه در زمان ممماتشان، مشرف و نظر بر اعمال انسان ها هستند؛ چرا که خداوند در قرآن می فرماید: «وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَیَرَى اللّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ و بگو: «(هر کارى مى‏خواهید)بکنید، که به زودى خدا و پیامبر او و مؤمنان در کردار شما خواهند نگریست.» در این آیه شریف، منظور از رسول و مؤمنون، نبی اکرم(ص) و اهل بیت ایشان هستند.

 

حیدری در پاسخ به این سوال که چرا در فراز زیارت جامعه کبیره، ائمه معصومان(ع) را «عترة خیرة ربِّ العالمین، خاندان برگزیدۀ خداوند»، خطاب می کنیم، اظهار داشت: مراد از «خیَرَه ربِّ العالمین»، پیامبر اکرم(ص) هستند؛ چرا که ایشان مظهر تام اسماء الهی و برگزیده تمام خلایق بوده و از سوی خداوند مأموریت دارند تا تمام موجودات هستی را به کمال برسانند.  

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: پیامبراکرم(ص) نخستین شخصی بودند که به پروردگار ایمان آورده و اقرار به نبوت خداوند کردند، مراد از این اولویت، اولویت زمانی نیست، بلکه این اقرار به معنای اکملیت اقرار نبی اکرم(ص) به ربوبیت دائمی خداوند است.  

 

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: عظمت جایگاه و افضلیت ائمه معصومان(ع) را درک کنید. در روایت آمده است، امت پیامبر اکرم(ص) بر تمام امت ها افضل هستند، مانند افضلیت پیامبر اکرم(ص) بر تمام مخلوقات خداوند، از این رو امت حضرت محمد(ص)، از سوی خداوند امر به شکر  و گفتن ذکر «الحمدالله رب العالمین» شده اند»./1309/پ202/ب4

ارسال نظرات