۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۲۱۵۶۷۰
به همت استاد حوزه علمیه خواهران مشهد؛

کتاب پیام‌های اخلاقی تربیتی حدیث کساء منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «پیام‌های اخلاقی تربیتی حدیث کساء» به قلم مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد از سوی انتشارات نسیم رضوان منتشر شد.
حديث کسا

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س)، این کتاب دربردارنده گوشه‌هایی از نکات و پیام‌های حدیث شریف کساء است که در طی سلسله جلسات مختلف توسط خانم سکینه بیک خورمیزی(نیک)، مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) در این مدرسه ایراد و توسط واحد تحقیقات، تهیه و تنظیم شده است.

 

نویسنده در مقدمه کتاب آورده است: «حدیث کساء از احادیث مشهور در بین شیعه و اهل‌سنت است که در منابع و متون حدیثی به گونه‌های مختلفی بیان شده است. واژۀ «کِساء» در این حدیث، به‌معناى پوششى مانند عبا است که روى لباس‏ها می‌پوشند.تأمل در متن حدیث کساء و احادیثی که دربارۀ آن وارد شده، به‌روشنی اثبات می‌کند این واقعه، آن‌طورکه برخی از نویسندگان تصور کرده‌اند، یک رویداد معمولی نیست؛ بلکه به‌دلیل فضای خاص این رویداد و ارتباط آن با نزول آیۀ تطهیر، یکی از استثنایی‌ترین رویدادهای تاریخ زندگی پیامبر اسلام در زمینۀ معرفی پیشوایان و راهنمایان آیندۀ جامعۀ اسلامی است.»

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد همچنین دربارة اعتبار حدیث کساء یادآور می‌شود: «به‌لحاظ سندی، این رویداد هیچ‌گونه خدشه و ایرادی ندارد و محدثان بزرگ آن را در کتب معتبر خود نقل کرده‌اند. در اصطلاح، این حدیثْ «»است و حتی با تحقیقی گسترده می‌توان ادعای «تواتر» کرد. در جامعۀ اسلامی آن زمان، این رویداد به‌قدری معروف شد که روز وقوعِ آن «روز کساء» نامیده شد و خمسۀ طیبه‌ای که مشمول عنایت خاص الهی در آن روز شدند،به «اصحاب کساء»ملقّب گردیدند.»

 

مولف این کتاب با توجه به اهمیت و نقش الگو در اصلاح ویژگی‌های رفتاری و اخلاقی انسان، حضرت فاطمه زهرا(س) را به‌عنوان الگوی کامل انسان‌ها معرفی می کند. وی معتقد است، با نگاهی اجمالی به این خانواده، در می‌یابیم که مهم‌ترین معیار خانوادۀ موفق، داشتن تربیت صحیح و رعایت نکات اخلاقی مثبت در بین اعضای آن خانواده است. با تأمل در حدیث کساء می‌توان به بخشی از نکات اخلاقی تربیتی این بزرگ بانوی اسلام پی بُرد.

 

نویسنده همچنین در ابتدا به‌تفصیل دربارة مصادر حدیث کساء در منابع شیعه و اهل‌سنت می‌پردازد و یادآور می‌شود که این حدیث در مصادر و منابع فریقین به صورت گسترده نقل شده است. در ادامه نیز پس از ذکر فقرات حدیث کساء به پیام‌ها و نکات اخلاقی آن اشاره می‌کند.

 

لازم به ذکر است کتاب «پیام‌های اخلاقی- تربیتی حدیث کساء» به همت انتشارات نسیم رضوان مشهد در تیرماه 1393 با شمارگان دو هزار نسخه، در قطع رقعی با 40 صفحه چاپ و به قیمت دو هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.

 

علاقمندان جهت تهیه این کتاب، می‌توانند با انتشارات نسیم رضوان به شماره 09155100926 یا مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) به شماره 38468680-051 تماس حاصل کنند./930/د101/ب4

ارسال نظرات