فساد اخلاقی و اجتماعی به اقتصاد نیز ضربه می زند/ دلبستگی به دنیا مانع پیشرفت است
به گزارش خبرنگاز خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شب گذشته در حسینیه امام خمینی(ره) قم، با تأکید بر این که فساد اخلاقی و اجتماعی، فساد اقتصادی را نیز در پی خواهد داشت، ابراز کرد: فساد بدن را ضعیف و اعصاب را بهم می ریزد؛ شب نشینی ها، عشرت کده ها، فیلم های مبتذل باعث پیشرفت نمی شود؛ مسلما انسان های سالم کمتر دچار فساد اقتصادی می شوند.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که در طول تاریخ اسلام، فقرا موجب تقویت و حفظ اسلام شده اند، گفت: اصحاب صفه 9 نفر بودند که یک لباس داشتند که با آن نماز می خواندند، همین ها اسلام را نگه داشتند اما آنها که ثروت فراوان، برده و کنیز داشتند به اسلام ضربه زدند.
استاد برجسته درس اخلاق حوزه علمیه قم افزود: در جنگ تحمیلی چند درصد از ثروتمندان شرکت کردند؟ اما هزاران نفر از مردم فقیر کوچه و بازار بدون هیچ منت، طمع و چشم داشتی جان خود را با افتخار تقدیم کردند؛ اما برخی از افرادی که وضع خوبی داشتند اگر جایی کمترین کمکی کرده باشند بعد از چند دهه هنوز هم به مردم می گویند.
آیت الله مصباح یزدی تکیه امام(ره) بر پابرهنگان و تحقیر سرمایه داران بی درد را حساب شده دانست و گفت: این کار بر اساس آموزه های دینی و تجربه های تاریخ اسلام است؛ مراکز عام المنفعه را کسانی تأسیس می کنند که باور دارند که اگر چیزی را در اینجا برای خدا مصرف کنند چند برابرش را در آن دنیا به او می دهند.
دوری از دنیا طلبی موجب عزت و پیشرفت می شود
وی پرهیز از دنیا طلبی را موجب عزت و پیشرفت علمی صنعتی دانست و بیان داشت: اغلب کسانی که در راه پیشرفت بحث انرژی اتمی شهید شدند از بچه های متدین و متوسط جامعه بودند؛ کسانی بودند که با وضو به آزمایشگاه می رفتند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: خیال نکنید با انباشته شدن ثروت از هر راهی و با روی کار آمدن مدیران رانت خوار وضع اقتصادی کشور خوب می شود؛ آنهایی که سرمایه دار هستند دلشان برای مردم نمی سوزد، اگر به جایی برسند نیز کاری می کنند که راه را برای رانت خواری بیشتر خودشان فراهم کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: کسانی برای این کشور زحمت کشیدند که خودشان طعم فقر را چشیده اند مانند رجایی و بسیاری از کسانی که حتی نخواستند نام شان باقی بماند.
آثار معاشرت با دنیا طلبان
آیت الله مصباح یزدی به بررسی آثار منفی هم نشینی و دوستی با دنیا طلبان پرداخت و اظهار داشت: خداوند در حدیث قدسی معراج می فرماید با اهل دنیا معاشرت نکنید چرا که رفت و آمد با آنها کم کم در انسان اثر می گذارد.
وی در تعریف اهل دنیا، گفت: یعنی کسانی که دنیا زده اند، علاقه دنیا بر آنها غالب شده است، فراموش کرده اند برای چه خلق شده و کجا خواهند رفت؛ فقط فکر لذت های دنیا هستند؛ البته انسان از ابتدا به شکل طبیعی علاقه به دنیا دارد مانند بچه ها که هرچه دوست دارند دنیوی است اما هرچه انسان رشد می کند باید از این دلبستگی فاصله بگیرد.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)در تبیین نحوه برخورد با اهل دنیا، ابراز داشت: خود را باید از عیوب کسانی که علائم این بیماری را دارند دور کنید، اگر دوست شان دارید آنها را معالجه کنید و تلاش کنید که در معاشرت با این افراد زندگی شما هدر نرود و غافل نشوید.
دلبستگی به دنیا مانع پیشرفت است
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که برخی تفسیر غلطی از زهد دارند، گفت: وقتی از زهد صحبت به میان می آید شیاطین می گویند اینها از تمدن دور افتاده اند، افکارشان برای دو هزار سال پیش است و نمی خواهند ما پیشرفت کنیم؛ اتفاقا به نظر ما برعکس است دلبستگی به دنیا مانع از پیشرفت علمی می شود.
این استاد برجسته حوزه و دانشگاه با بیان این که بهترین دانشجویان و اساتید دانشگاه های آمریکا از کشورهای دیگر هستند، بیان داشت: بسیاری از بهترین پزشکان آمریکا ایرانی هستند؛ وقتی که علت این امر را جویا شدیم گفتند خود آمریکایی ها بیشتر دنبال عیش و نوش دنیا هستند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیان آفات دنیا طلبی، تصریح کرد: این امر باعث می شود انسان درس نخواند، دین، حیا و عفت یادش برود؛ اگر خداوند می گوید از معاشرت با چنین افرادی پرهیز کنید به این دلیل است که اینها مانند فرد سرما خورده اند خواه ناخواه بیماری خود را منتقل می کنند، اما اگر کسی بتواند بهداشت را رعایت کند و مریض نشود خوب است که برای اصلاح او تلاش کند.
برخی به بهانه اصلاح دنیا طلبان با آنها معاشرت می کنند اما خودشان نیز تغییر می کنند
آیت الله مصباح یزدی افزود: بسیاری هستند که می خواهند دیگران را اصلاح کنند اما در این ارتباط خودشان تأثیر می پذیرند و تغییر می کنند؛ اگر شخص توانایی داشته باشد می تواند با اهل معصیت نیز معاشرت داشته باشد تا در او اثر بگذارد.
وی گفت: روایات متعددی که معصومین(ع)در مذمت دنیا بیان فرموده اند برای این است که ما بفهمیم نباید دلباخته دنیا شویم؛ البته نه به آن معنا که دیر نشین و گوشته گیر شویم بلکه بدون دلبستگی به دنیا کار و تلاش کنیم.
انفاق و قناعت موجب رونق اقتصاد می شود
استاد برجسته درس اخلاق حوزه علمیه قم بیان داشت: کسی که عاشق مال دنیا باشد نمی تواند انفاق کند و این امساک چرخه اقتصاد را کند می کند و جلوی پیشرفت در این زمینه را نیز می گیرد.
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به نتایج تحقیق یک فیلسوف جامعه شناس، گفت: او می گوید علت پیشرفت اقتصادی مسیحیان پروتستان این است که آنها از ابتدا به عنوان اعتراض به دستگاه پاپ وارد عرصه شدند و ادعا داشتند که کاتولیک ها دنیا پرست شده اند و ما می خواهیم به اصل مسیحیت بازگردیم؛ در نتیجه آنها به قناعت و زندگی ساده روی آوردند و توانستند پس اندازهای بسیاری انجام دهند و با آن کارهای بزرگ اقتصادی کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری احترام به فقرا را تربیت بزرگ اجتماعی دانست و اظهار داشت: اسلام با این توصیه می خواهد این بخش از مردم احساس حقارت نکنند؛ این قاعده رواشناسی است که احساس حقارت عامل بزهکاری است.
استاد برجسته درس اخلاق حوزه علمیه قم افزود: بر اساس آمار رسمی مراکز بین المللی حتی در پیشرفته ترین کشورهای دنیا بیش از 10 درصد مردم زیر خط فقر هستند؛ در آمریکا پای برخی آسمان خراش ها افرادی کارتون خواب وجود دارند، در خود نیویورک دیدم کسی را که در روز روشن در سطل زباله دنباله نان می گشت.
اسلام می خواهد ملاک شخصیت افراد پول نباشد
آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: طبیعت مادی مردم اقتضا می کند به کسانی که بی بضاعت هستند بی توجهی کنند؛ معمولا افراد فقیر در علم نیز عقب می مانند و هیچ گاه نمی توانند شغل مناسب داشته و به پست و مقامی برسند؛ اسلام می خواهد ملاک شخصیت در جامعه اسلامی پول نباشد بنابراین توصیه می کند اگر انسان خوبی را دیدید که بخاطر فقر لباس پاره بر تن داشت به او بی احترامی نکنید و دوستش بدارید.
وی احترام به افراد فقیر را سیره پیامبر(ص) و امامان معصوم دانست و خاطرنشان کرد: این بزرگترین خدمت به جامعه بشری، فرهنگ و تمدن جامعه است؛ اما آنهایی که نادان یا مزدور هستند اصرار دارند که اگر می خواهیم پیشرفت مادی داشته باشیم باید اخلاق اسلامی را کنار بگذاریم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که پیشرفت مادی هدف زندگی اسلامی نیست، گفت: این ابزاری برای پیشرفت معنوی است؛ البته پیشرفت معنوی رابطه مستقیمی با پیشرفت مادی دارد./928/پ201/ج