هدایت و گمراهی بستگی به عمل انسان دارد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله جعفر سبحانی از مراجع تقلید همزمان با هجدهمین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه درس تفسیر خود که در مسجد مدرسه حجتیه قم برگزار شد به ادامه تفسیر سوره مبارکه «زمر» پرداخت.
وی با بیان اینکه آیات قرآن با هم هماهنگی و ارتباط دارند، ابراز کرد: انسان باید برای درک و فهم ارتباط آیات قرآن از خود دقت به خرج دهد.
این مرجع تقلید با اشاره به آیه «أَفَمَنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلإسْلامِ فَهُوَ عَلَى نُورٍ مِنْ رَبِّهِ فَوَیْلٌ لِلْقَاسِیَةِ قُلُوبُهُمْ مِنْ ذِکْرِ اللَّهِ أُولَئِکَ فِی ضَلالٍ مُبِینٍ»، گفت: آیه فوق با آیه قبلی خود «یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» ارتباط دارد.
استاد برجسته تفسیر قرآن ادامه داد: خداوند در آیه 22 میفرماید این چه کسی است که خداوند سینه او را برای اسلام شکافته است و چنین فردی کسی است که حق را بشنود و از قول حق پیروی کند.
حضرت آیتالله سبحانی افزود: کسی که گوش شنوا برای حق دارد و بداند که کلام خدا حق است خدا سینه او را میگشاید و از طرف پروردگار دارای نور قرآن میشود.
رییس مؤسسه امام صادق(ع) با اشاره به آیه «اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ کِتَابًا مُتَشَابِهًا مَثَانِیَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِینُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ ذَلِکَ هُدَى اللَّهِ یَهْدِی بِهِ مَنْ یَشَاءُ وَمَنْ یُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ»، اظهار کرد: این آیه در صدد معرفی قرآن برآمده و تقریظی بر قرآن است.
وی به شرح احسن الحدیث در آیه فوق پرداخت و اظهار کرد: بهترین حدیث آن است که واقع گرا باشد و چون کتاب الهی از خلاف و کذب به دور است به آن احسن الحدیث گفته میشود.
این مرجع تقلید همچنین «متشابهاً» در آیه فوق را مورد تفسیر قرار داد و گفت: مفاهیم قرآن شبیه یکدیگر هستند و یکدیگر را تکمیل کرده و توضیح میدهند؛ البته این تکرار نکته دارد و مطلق نیست.
استاد برجسته تفسیر قرآن بیان کرد: یکی از ویژگیهای قرآن که در آیه فوق به آن اشاره شده این است که وقتی افراد خدا ترس، آیات قرآن را میخوانند پوستهای آنها جمع میشود.
حضرت آیتالله سبحانی با اشاره به این مطلب که خداوند هرکه را بخواهد هدایت و هرکه را بخواهد گمراه میکند، در پاسخ به مسأله جبر، ابراز کرد: جبر جزء بدترین عقیدهها است، جبری به دنبال این است که گناه کند و این عمل خود را به گردن جبر بیندازد.
رییس مؤسسه امام صادق(ع) با تأکید بر اینکه اضلال و هدایت بستگی به عمل انسان دارد، گفت: آیات فوق نشانه جبر نیست و عالم، عالم اسباب و مسببات است و هیچ کسی بدون جهت از توفیق الهی محروم نمیشود.
وی ادامه داد: هر کسی خود را در مسیر هدایت قرار داد و یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ شد توفیق الهی شامل حال او میشود.
این مرجع تقلید با بیان اینکه هدایت یک نوع ایصال به معبود است، ابراز کرد: هدایت اول همگانی است و اگر کسی به آن رسید هدایت دوم نیز شامل حال او میشود اما اگر کسی از هدایت نخست باز ماند اضلال را به دنبال خواهد داشت./927/پ201/ج