۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۲۱۲۹۲۶
آیت الله سبحانی:

تعالی و پیشرفت کشور در گرو رشد علمی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی با تأکید بر این که تعالی کشور نیاز به رشد علمی دارد، گفت: حتی اگر ایمان بدون علم باشد، فایده‌ای ندارد.
 آيت الله سبحاني سلسله مباحث تفسير قرآن آيت الله سبحاني در مدرسه حجتيه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید بعد از ظهر امروز در مسجد مدرسه علمیه حجتیه قم به مناسبت فرا رسیدن میلاد با سعادت امام حسن مجتبی(ع) به بیان روایتی از آن حضرت پرداخت و ‌اظهار داشت: امام روزی فرزندان خود و برادر را جمع کرد و به آنها فرمود شما کودکان این جمعیت هستید اما روزی بزرگان این دیار خواهید شد.

وی دو نکته تربیتی از این فراز روایت استخراج کرد و گفت: این نشان می دهد که حضرت با آن جایگاه والای امامت و مشغله‌ فراوانی که داشتند، تربیت فرزندان کوچک را فراموش نمی کردند؛ دوم این که می فرماید شما روزی بزرگان این سرزمین خواهید شد، معلوم می شود اگر می خواهیم نصیحت ما در کسی اثر بگذارد و به آن عمل کند ابتدا باید به او شخصیت بدهیم.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) افزود: برخی پدرها برای تربیت فرزندان خود از تعابیر زشت و زننده استفاده می کنند، با این روش او به حرف شما گوش نخواهد کرد چرا که شخصیتش را خوار کرده اید بنابراین او با شما لج می کند، اما اگر از تعابیر زیبا و با کمال مهربانی و دلسوزی حرفی بزنید اثر بخش خواهد بود.

استاد برجسته تفسیر قرآن در بیان ادامه روایت، گفت: اولین نکته‌ای که حضرت پس از این مقدمه می فرماید این است که درس بخوانید، معلوم می شود اولین قدم برای تعالی هر مملکتی علم است؛‌ علم بر ایمان هم مقدم است، اگر ایمان بدون علم باشد به درد نمی خورد؛ سپس حضرت فرمود این علم را حفظ کنید.

به نیت علم آموزی پای منبر عالمان بنشینید

حضرت آیت الله سبحانی ادامه داد: هستند کسانی که ده سال پای منبرها نشسته اند اما چیزی یاد نگرفتند، زیرا این افراد برای ثواب در این جلسات شرکت کرده اند نه به نیت فراگیری علم؛ حضرت به فرزندانی که کم حافظه هستند توصیه می فرماید که اگر نمی توانید حفظ کنید از نوشتن بهره بگیرید.

وی با بیان این که نرخ بی سوادی پیش از انقلاب در کشور بسیار بالا بود، گفت: 14 قرن پیش امام حسن(ع) به ما دستور می دهد که با سواد باشید؛ با این که پس از انقلاب تلاش‌های زیادی در این زمینه شد اما هنوز این لکه ننگین کاملا پاک نشده است.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) در تفسیر آیه یازدهم سوره زمر، ابراز داشت: این آیه بر اخلاص در عبادت اصرار دارد؛ اسلام نسبت به دو مسأله حساسیت دارد، اول بحث معاد و دوم شرک است؛ مشرکان می گفتند ما هم خدا را عبادت می کنیم و هم بت‌ها را؛ خداوند می فرماید در انجام تمام اعمال عبادی نباید محرکی غیر خدا داشته باشید.

استاد برجسته تفسیر قرآن در تشریح مسأله شرک در عبادت، گفت: حتی اگر کسی در فصل گرما کسی نیتش این باشد که هم وضو بگیرد و هم خنک شود؛ وضویش اشکال دارد، باید وضو را تنها برای خدا گرفت، چه با آب سرد و چه با آب گرم باشد.

حضرت آیت الله سبحانی به توضیح آیه«وَ أُمِرْتُ لِأَنْ أَکُونَ أَوَّلَ الْمُسْلِمِینَ» پرداخت و ابراز داشت: پیامبر(ص)من مأمورم که اولین مسلمان در دیار شما باشم، این که مطلب مسلمی است؛ منظور این است که رسول خدا می خواهد اولین فردی باشد که به آنچه می گوید و دعوت می کند، عمل کند.

عالمی که به علمش عمل نمی کند ضررش برای جامعه بیش از دیگران است

وی با اشاره به آیه«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مِالا تَفْعَلُونَ» گفت: کسانی که حرفی می زنند و به آن عمل نمی کنند بیش از دیگران به جامعه ضرر می رسانند؛ در روایت داریم این کار گناه بزرگی است؛ امام خمینی(ره) می فرمود اگر عالمی یا فردی مطلبی را بگوید و به آن عمل نکند، مردم این گونه برداشت می کنند که خبری نیست و کلام خدا غیر آن چیزی است که عالم می گوید.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) درباره شأن نزول آیه سیزدهم سوره زمر، بیان داشت: مردی نزد رسول خدا(ص) آمد و گفت سال‌ها مردم قریش بت پرست بودند شما نیز مثل آنها باشید؛ در جوابش این آیه نازل شد که«قُلْ إِنِّی أَخافُ إِنْ عَصَیْتُ رَبِّی عَذابَ یَوْمٍ عَظِیمٍ»من نسبت به عذاب روز عظیم آگاه هستم و از آن می ترسم، علم آنها به اندازه من نبود که مانند ما عمل کنند.

استاد برجسته تفسیر قرآن با اشاره به داستان حضرت یوسف(ع) خاطرنشان کرد: هرچه علم انسان در معارف بیشتر باشد ایمانش بالاتر می رود و فرد نسبت به گناه مصونیت بیشتری پیدا می‌کند؛ هر جوانی اگر به جای آن حضرت بود و با عشوه گری زنی در آن شرایط مواجه می شد شکست می‌خورد، اما وقتی زلیخا اصرار کرد حضرت از او فرار کرد چراکه به چشم خود عذاب الهی را می‌دید.

حضرت آیت الله سبحانی افزود: کسانی که در دنیا تنها به دنبال جمع آوری سکه و طلا هستند و از یاد خا غافل‌اند در آخرت همین سکه‌ها تبدیل به آتش می شود و به پهلوها و پشتشان می زنند؛ بسیاری از چیزهایی که در این دنیا رنگارنگ و فریبنده است در آخرت به شکل عذاب ظاهر می شود.

وی در تفسیر«قُلِ اللَّهَ أَعْبُدُ مُخْلِصاً لَهُ دِینِی»عامل نصب کلمه«الله»را فعل«اعبد»دانست و گفت: علت این که«الله»بر فعل مقدم آمده تشریف و تکریم لفظ جلاله است.

شیخ جعفر شوشتری مردم را به شرک دعوت کرد

رییس مؤسسه امام صادق(ع) بیان داشت: شیخ جعفر شوشتری در مدرسه عالی شهید مطهری که در آن زمان نام دیگری داشت منبر می رفت؛ روزی به مردم خطاب کرد، همه انبیا شما را به توحید دعوت کردند من می خواهم شما را به شرک دعوت کنم؛ همه تعجب کردند که عالمی به این بزرگی که شاگرد شیخ انصاری است چرا چنین سخنی می گوید.

استاد برجسته تفسیر قرآن گفت: شیخ جعفر شوشتری ادامه داد همه انبیاء می گویند همه کارهایتان برای خدا باشد اما من می گویم حداقل نیمی از اعمال را برای خدا و نیم دیگر را برای هوا و هوس خود انجام دهید؛ یعنی در همه کارها به دنبال هوا و هوس نباشید؛ این مقدمه‌ای برای رسیدن به اخلاص است.

حضرت آیت الله سبحانی افزود: نماز، روزه، خمس، زکات و دیگر عبادات را برای خدا انجام دهید اما یک سری کارهای مباح را برای هوا و هوس خود انجام دهید مانند ورزش، تماشای فوتبال، برگزاری عروسی؛ البته این مطلب به ظاهر شرک است اما برای کسی که در هیچ کاری اخلاص ندارد می تواند شروع خوبی باشد.

وی در توضیح آیه«فَاعْبُدُوا ما شِئْتُمْ مِنْ دُونِهِ»گفت: خداوند می فرماید غیر از خدا هرچه را که می توانید عبادت کنید؛ ظاهر این آیه با بحث اخلاصی که در آیه پیشین فرمود نمی سازد اما در اصل این آیه تهدید است، مانند پدری که وقتی می بیند فرزندش به حرفش گوش نمی کند می گوید هر کاری می خواهی بکن.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) با بیان عبارت«قُلْ إِنَّ الْخاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْلِیهِمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ» اظهار داشت: بعد از این تهدید می فرماید بدان که با عبادت بت، ‌سرمایه عمر را از دست می دهی؛ ورشکستی‌های دنیا قابل جبران است اما تنها زیانی که جبران نمی شود از دست رفتن عمر است؛ این آیه آب پاکی را روی دست افراد نا اهل می ریزد و با آنها اتمام حجت می کند./928/پ201/ج

ارسال نظرات