۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۲۱۲۸۶۶
استاد حوزه و دانشگاه:

بیماری نباید بهانه ای برای روزه خواری علنی در جامعه شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه یکی از وظایف متولیان فرهنگی در جامعه را شناسایی زمینه های تأثیرگزار برای بسط فرهنگ دینی دانست و گفت: با شناسایی زمینه های معروف و ترویج آن و از بین بردن زمینه های منکر فضا را برای اشاعه فرهنگ دینی آماده کنیم.
همايش آماده‎سازي جوانان براي ماه رمضان در غنا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام سید حسن آقابابایی، استاد حوزه و دانشگاه امروز در مسجد شهرک طالقانی بابل بر تکلیف اسلام بر مسلمانان در احکام شریعت تصریح کرد: هر فرد مسلمانی مکلف است که واجبات را انجام دهد و محرمات را ترک کند و این وظیفه عمومی و همگانی همه مسلمانان است.

 

وی ایجاد زمینه برای اقامه فرایض را وظیفه ای مهم تر و بالاتر عنوان کرد و افزود: اسلام همواره تاکید بر برپایی نماز دارد نه خواندن صرف آن  که برپایی شامل ایجاد زمینه هایی برای اجرای فرامین الهی مانند نماز می شود.

 

رییس گروه معارف دانشگاه نوشیروانی بابل به فلسفه قیام امام حسین(ع) و عبارتی از ایشان در برپایی نماز اشاره کرد و گفت: در زیارت امام حسین(ع) می خوانیم که ما شهادت می دهیم که تو برای برپایی و اقامه نماز قیام کردی و به همین دلیل اگر صرف خواندن نماز بود که بنی امیه نیز مانند امام حسین(ع) نماز می خواندند.

 

وی ادامه داد: اقامه و برپایی واجباتی مانند نماز به معنی حاکم شدن نماز و هدف نماز در جای جای زندگی است و این در جامعه اسلامی مورد نظر اسلام در ظاهر و باطن نمودار است.

 

حجت الاسلام  آقابابایی با انتقاد از فضای کنونی جامعه به خصوص روزه خواری ها در ملأ عام تصریح کرد: متأسفانه امروز شاهدیم که احکام شرعی مظلوم واقع می شود و فضا به گونه ای شده است که برخی ها آن چنان جسارت پیدا کرده اند که در ملأ عام در مقابل احکام شریعت می ایستند و اقدام به روزه خواری  می کنند.

 

وی یکی از وظایف متولیان فرهنگی در جامعه را شناسایی زمینه های تأثیرگزار برای بسط فرهنگ دینی دانست و گفت: با شناسایی زمینه های معروف و ترویج آن و از بین بردن زمینه های منکر فضا را برای اشاعه فرهنگ دینی آماده کنیم.

 

این استاد حوزه و دانشگاه از گناه به عنوان سرآشیب سقوط یاد و خاطرنشان کرد: انسان مسلمان نباید به خطوط  قرمزی که خداوند تحت عنوان احکام دینی حرام  امر کرده است نزدیک شوند زیرا گناه انسان را به دره هلاکت می برد.

 

وی افزود: کار نیک باید مستمر و با دوام باشد تا اثر گذار باشد که به صورت نمونه برپایی نمازهای پنج گانه  موجب یاد خدا در شبانه روز می گردد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل با بیان این که دینداری برخی از افراد این است وقتی با خدا کار دارند به یاد خدا می افتند و در دیگر زمان ها غافل از یاد خدا هستند، گفت: دین هوشیاری لازم برای نزدیکی به خدا و بنا بر فرموده امیرالمؤمنان دنیا مسجد اهل خدا است.

 

وی در بیان علت وجودی کفاره در برخی از دستورات دینی تصریح کرد: جریمه ها در دین برای این است که انسان آنچه را که از دست داده است با پرداخت کفاره به دست بیاورد زیرا از قبل دینداری و عدم دینداری ما نفع و ضرری به خدا نمی رسد.

 

حجت الاسلام آقابابایی به وجود جریمه های مالی و عبادی به عنوان کفاره اشاره کرد و گفت: مراتب وجود کفار به گونه ای عادلانه است که خداوند حتی برای کسانی که دارای توانایی جسمانی و مالی لازم برای پرداخت کفاره نیستند این جریمه ها را ساقط کرده است که این نهایت لطف الهی است.

 

وی به بهانه برخی افراد در خصوص عدم توانایی روزه داری با توجه به توصیه پزشک گفت: به اتفاق نظر مراجع تقلید اگر با گرفتن روزه ضرر عقلایی به انسان برسد و موجب خرابی شود از انسان ساقط است و پزشک تنها می تواند توصیه کننده باشد.

 

این استاد حوزه علمیه سستی جسمانی را از عوارض عادی روزه داری برشمرد و گفت: برخی ها به این بهانه که روزه داری موجب سستی جسمانی می شود روزه نمی گیرند در صورتی که روزه داری زمانی ساقط می شود که انسان خودش تشخیص دهد که غیر قابل تحمل است و ضرری غیر قابل جبران به انسان وارد می شود./1313/پ202/ب1

ارسال نظرات