۱۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۲۱۲۶۶۷
حجت‌الاسلام ماندگاری:

راه خدایی شدن ولایت اهل‌بیت است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام ماندگاری بابیان این‌که همواره باید لبیک گوی خدا بود، گفت: رمز این‌که تعداد طواف و رمی جمرات هفت دور است یعنی اگر می‌خواهی در زندگی موفق باشی باید دستت در دست محمد (ص) و آل ایشان باشد.
حجت الاسلام ماندگاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری، استاد حوزه علمیه شب گذشته در دومین شب از همایش «اسرار حج، آداب حضور» که در عرصه میدان شهدای مشهد برگزار شد، کسب معرفت را بهترین عمل پیش از زیارت بیت‌الله الحرام دانست و گفت: حجاج باید توجه داشته باشند که در کنار مسئله‌هایی که مربوط به مناسک است، پیرامون معارف حج نیز اطلاع کسب کنند زیرا همان‌گونه که خدا فرموده است: «هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ» آیا کسانی که می‌دانند با کسانی که نمی‌دانند مساوی‌اند.

 

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا بابیان این‌که اولین عملی که در مسیر حج انجام می‌شود، احرام است، اظهار داشت: همان‌گونه که اسلام تأکید بیشتری بر حجاب و عفت خواهران کرده، به این منظور است که آنچه محرم می‌تواند ببیند نامحرم نباید ببیند؛ احرام بستن هم به معنای ایجاد یک حریم است، ما در تمام‌مسیر بندگی خدا باید حریم داشته باشیم که ترک محرمات و انجام واجبات محدوده این حریم است.

 

وی با ذکر مثال از قوانینی همچون قوانین پزشکی، مهندسی، نظامی و راهنمایی و رانندگی که انسان تعیین می‌کند، عنوان داشت: یک سری قوانینی نیز وجود دارد که خداوند وضع نموده است، یعنی من خود را مقید می‌دانم به واجب و حرامی که خداوند فرموده و پیغمبر (ص) و آل ایشان برای ما تعیین کرده‌اند، عمل می‌کنیم.

 

حجت‌الاسلام ماندگاری اولین واجب احرام را ترک لباس دنیا و پوشیدن لباس آخرت عنوان کرد و بیان داشت: این یعنی پذیرفتن حلال و حرام الهی، در حج چند چیز بر انسان حلال و چند چیز بر ما حرام است؛ پذیرش حلال و حرام خدا به یک معنا این است که انسان در تمام عمر مُحرم است، احرام بندگی دارد.

 

امربه‌معروف و نهی از منکر، عامل ترک حرام و انجام حلال

وی بابیان این‌که دومین عمل در بستن احرام، نیست است، تصریح کرد: من و شما در مسیر بندگی باید نیتمان از احرام ترک حرام و انجام حلال باشد و  فریضه‌ای که می‌توان برای این امر به آن اشاره کرد، امربه‌معروف و نهی از منکر است.

 

این خطیب مذهبی در ادامه به بیان پیام سوم احرام پرداخت و اظهار داشت: خداوند 5 مرتبه در روز ما را به یک واجب دعوت می‌کند، اگر بخواهیم بنده واقعی خدا شویم نباید نماز صبح ما قضا شود؛ تلبیه ای که به هنگام بستن احرام انجام می‌شود به این معناست که خدایا هر جا مرا بخوانی، لبیک می‌گویم.

 

طواف خانه خدا یعنی در زندگی خدامحور باشید

وی در خصوص دلیل طواف خانه خدا عنوان داشت: این‌که گفتند دور خانه خدا باید طواف کنید به این معناست که باید در تمام زندگی خدامحور بود؛ برخی تنها در نماز به یاد خدا هستند و در عروسی و کاسبی خدا را از یاد می‌برند و باید گفت  امروز کمی در زندگی‌ها خدا کمرنگ شده است، پیام اول طواف این است که خدا را در زندگی پررنگ کند.

 

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا با تأکید بر این‌که راه خدایی شدن ولایت اهل‌بیت (ع) است، بیان داشت: با دقت در اسامی 14 معصوم خواهیم دید که در واقع اسامی چهارده معصوم هفت اسم است، رمز این‌که تعداد طواف و رمی جمرات هفت دور است یعنی اگر می‌خواهی در زندگی موفق باشی باید دستت در دست محمد (ص) و آل ایشان باشد.

 

وی اضافه کرد: در تفسیر می‌گویند سمت چپ انسان مظهر دنیای انسان است و سمت راست او مظهر آخرت، طواف با شانه چپ به سمت کعبه یعنی تا دنیای ما توحیدی نشود، آخرت ما توحیدی نخواهد شد؛ کسانی که خود را رها کردند و نزول می‌خورند، گناه می‌کنند و در مسجد هم نماز می‌خوانند، خود را فریب می‌دهند زیرا تا دنیای خود را توحیدی نکنند، آخرتشان توحیدی نخواهد شد./9315/پ203/ب

ارسال نظرات