۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۲۱۱۲۲۹
حجت‌الاسلام صالحی خوانساری:

حکمت مولود علم و ایمان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان این که بندگان در این جهان و در جهان آخرت دارای درجاتی هستند که بسته به ‏علم و ایمان آن ها است، گفت: نتیجه همراهی علم و ایمان ‏حکمت است که در حقیقت شخص حکیم از دو بال علم و ایمان برای پرواز به اوج استفاده می‌کند و ‏هر چه می‌گوید با حقیقت مطابقت دارد.‏
حجت الاسلام سيد مرتضي صالحي خوانساري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام سیدمرتضی صالحی خوانساری، استاد حوزه علمیه قم، بعد از ظهر امروز در جمع کارکنان فرمانداری شهرکرد، با تبریک فرا‌رسیدن ماه پر برکت ضیافت الهی، تأثیر ماه رمضان بر سلامت جامعه اسلامی را یادآور شد و با اشاره به سه نوع روزه عام، خاص و خاص‌الخاص، گفت: در روزه عام نخوردن و نیاشامیدن، در روزه خاص نخوردن و نیاشامیدن و روزه بودن اعضای بدن مورد توجه است اما در روزه خاص‌الخاص تمامی اعمال روزه دار تنها برای خدا است.

 

 

وی با تأکید بر مؤدب بودن به آداب الهی و متخلق بودن به اخلاق خدایی گفت: تحمل و صبر، محروم ‏شدن از لذات و از خود گذشتگی و ایثار انسان را به حقیقت می‌رسانند و تا زمانی که وجود نداشته ‏باشند مرجع تقلیدی هم تربیت نمی‌شود.‏

 

 

استاد حوزه علمیه قم به روایتی از حضرت محمد(ص) اشاره کرد و افزود: ایشان فرموده‌اند هر کس ‏خودش را شناخت خدایش را هم می‌شناسد و این بدان معناست که تا زمانی که انسان خودش را ‏پیدا نکرد و در راه جست‌وجوی خویشتن تلاش نکرد، مؤمن و عالم نخواهد بود.‏

 

 

حجت الاسلام صالحی‌خوانساری، قلب را زمینه رویش ایمان به خداوند دانست و تصریح کرد: حکمت و دانش هم در ‏همین‌جا دیده می‌شود اما غالباً انسان این بخش از خود را نمی‌شناسد.‏

 

 

وی ادامه داد: مخزن علم در نهاد انسان‌ها است اما باید دید چه کنیم که علم از درون به برون بیاید ‏و نادیده‌ها را مشاهده کنیم که در این زمینه با دستورات دینی یعنی کمک گرفتن از ایمان برای بهره‌ ‏گرفتن از علم درونی و نیز متخلق شدن به اخلاق الهی روبرو می‌شویم.‏

 

 

استاد حوزه علمیه با بیان این که شناخت جایگاه و چگونگی دستیابی به علم و ایمان اهمیت ویژه‌ای ‏دارد عنوان داشت: بر اساس روایتی از حضرت عیسی(ع)، علم در آسمان‌ها و در زمین نیست که ‏کسی با پرواز یا کاوش در خاک آن را بیابد بلکه علم در درون و قلب هر انسان جای دارد.‏

 

 

این مقام مسؤول در ادامه با بیان این که بندگان در این جهان و در جهان آخرت دارای درجاتی هستند که بسته به ‏علم و ایمان آن ها است، افزود: مؤمنان و عالمان دینی دارای قدر و منزلت فراوانی هستند؛ نتیجه همراهی علم و ایمان ‏حکمت است که در حقیقت شخص حکیم از دو بال علم و ایمان برای پرواز به اوج استفاده می‌کند و ‏هر چه می‌گوید با حقیقت مطابقت دارد.‏

 

 

 

این مدرس حوزه علمیه با بیان این که قرائت دعای افتتاح، سحر و دعاهای مخصوص هر روز و شب زنده‎داری در ماه رمضان بسیار سفارش شده است، اظهار داشت: به گفته شیخ عباس قمی ماه رمضان شریف‌ترین ماه‌ها است که درهای بهشت باز و درهای جهنم بسته است و شب‏های قدر که ارزشمند تر از هزار شب است در این ماه قرار دارد.

 

 

وی به تشریح سیره پیامبر(ص) در ماه رمضان پرداخت و گفت: رسول خدا(ص) با آغاز ماه رمضان اسیران را آزاد کرده و به نیازمندان بسیار کمک می‎کردند که خود نشان از جایگاه این ماه الهی دارد.

 

 

حجت‎الاسلام صالحی با بیان این که در کتاب‎هایی مانند مراقبات و مفاتیح‌الجنان نیز اهمیت این ماه مبارک به‌خوبی بیان شده است، افزود: رمضان ماه پربرکتی است که در آن ثواب خواندن یک رکعت نماز برابر با 70 رکعت و ثواب خواندن یک آیه از قرآن برابر با ختم کامل قرآن است و همه اعمال روزه داران حتی خوابیدن و نفس کشیدن در درگاه الهی دارای پاداش است.

 

 

وی با اشاره به اهمیت روزه‎داری در تمام ادیان، افزود: ماه رمضان و روزه‌داری در این ماه نه تنها به دین اسلام بلکه به تمامی ادیان گذشته نیز تعلق دارد.

 

 

این استاد حوزه علمیه، کاهش چشمگیر آمار وقوع جرم در ماه رمضان را نتیجه نهایی تمرین کنترل نفس دانست و تصریح کرد: چنانچه مهارت کنترل نفس در ماه رمضان پرورش داده شود و همچنان در طول سال ادامه یابد جامعه اسلامی به جامعه‎ای آرمانی و بدون جرم تبدیل خواهد شد.

 

 

وی اهمیت روزه خاص‌الخاص را در کنترل شهوات و امیال نفسانی دانست و افزود: کوچکترین نتیجه این نوع روزه عدم پیروی از فرمان نفس در خوردن و آشامیدن و مهم‌ترین آن کنترل نفس برای ارتکاب به جرم است.

 

صالحی‌خوانساری با بیان اینکه علمای گذشته زحمات فراوانی کشیده‌اند تا علم و ایمان را برای ما ‏حفظ کرده‌اند عنوان داشت: در حدیثی از نبی مکرم اسلام(ص) می‌خوانیم که ایشان می‌فرمایند ‏عالمان امت من دو گروه‌اند؛ گروه نخست در کلام پیامبر جامع میان علم و ایمان هستند که دارای ‏عزت و شرافت در نزد خداوند بوده و گروه دوم هم مخالف این دسته هستند./9457/پ202/ب4

ارسال نظرات