۰۵ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۵
کد خبر: ۲۱۰۸۷۴
مدیر حوزه های علمیه تأکید کرد؛

ضرورت شناسایی و حمایت از طلاب نخبه مستعد

خبرگزاری رسا ـ آیت الله حسینی بوشهری بر ضرورت شناسایی طلاب مستعد و توانمند در شهرستان ها تأکید کرد و گفت: باید با شناسایی طلاب با استعداد و برنامه ریزی مناسب، مانع از هدر رفتن استعدادهای آنها شد.
آيت الله حسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، آیت الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه های علمیه کشور در نشست با اساتید مدارس علمیه مازندران در ساری، شناخت و نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی به مسائل حوزه را یک نگاه کاملاً کارشناسانه دانست و گفت: رهنمودها و نقطه نظرات مقام معظم رهبری در امور حوزه های علمیه کاملاً کارشناسی است چون همه ابعاد را در نظر می گیرند و همواره نقطه قوتی برای حوزه علمیه است.

 

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این که علما و فقهای دینی در تاریخ همواره در ساده زیستی و قناعت کامل زندگی می کردند، افزود: اگر طلبه ای فکر می کند که باید یک زندگی کاملاً مرفه داشته باشد این اشتباه است، چون طلبه باید در کنار مردم و با مردم زندگی کند.

 

آیت الله حسینی بوشهری بر ضرورت شناسایی طلاب مستعد و توانمند در شهرستان ها تأکید کرد و گفت: باید با شناسایی طلاب با استعداد و برنامه ریزی مناسب، مانع از هدر رفتن استعدادهای آنها شد.

 

مدیر حوزه های علمیه کشور همچنین از امضاء تفاهم نامه ای با مرکز خدمات حوزه های علمیه به منظور حمایت از طلاب با استعداد خبر داد و افزود: با این تفاهم نامه از طلاب نخبه و با استعداد برتر تقدیر و حمایت خواهد شد.

 

عضو شورای عالی حوزه علمیه در ادامه سخنان خود با بیان این که ما حوزه را تنها یک نهاد آموزشی صرف نمی دانیم، بیان داشت: حوزه علاوه بر بعد آموزشی یک مجموعه فرهنگی و تبلیغی است.

 

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: یک استاد فاضل حوزوی زمانی که تدریس او تعطیل می شود دست به قلم می شود و به فعالیت های پژوهشی می پردازد و در مسیر کارهای فرهنگی، تبلیغی و پژوهشی گام بر می دارد.

 

وی بر ضرورت مدیریت تعطیلات در حوزه علمیه تأکید کرد و افزود: باید با برنامه ریزی و مدیریت صحیح از تعطیلات حوزه استفاده بهینه شود.

 

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که گاهی شنیده می شود که در گذشته مجتهدین بیشتر از امروز بوده است، گفت: این مسأله به دلیل عدم کارکرد امروز حوزه علمیه است در حالی که باید گفت در گذشته دایره علم تا این حد گسترده نبود و از سوی دیگر نیز در آن دوره اطلاق مجتهد به افراد سهل تر بود.

 

مدیر حوزه های علمیه کشور در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت سرمایه گذاری مدیران و اساتید مدارس علمیه به مسائل اخلاقی و تربیتی طلاب تأکید کرد و گفت: مدیران مدارس نباید منتظر بمانند که استاد اخلاقی از قم برای مدارس آنها اعزام شوند بلکه باید اساتید در دروس خود به مسائل اخلاقی نیز توجه کنند.

 

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که طلاب حوزه نیز متعلق به این جامعه هستند و همانند دیگران در معرض آسیب های جدی قرار دارند، افزود: باید روی اخلاق طلاب بیش از علمیت او سرمایه گذاری کرد و اگر طلبه ای از نظر علمی رشد کند، اما از نظر اخلاقی رشد نکند دچار نقص است.

 

وی همچنین در ادامه سخنان خود با بیان این که متأسفانه نوعاً طلاب به صورت کال و نارس وارد دستگاه های اجرایی می شود، گفت: این در حالی است که یک طلبه باید در حوزه بماند و خوب درس بخواند و ملا شود و آن وقت بتواند اثرگذاری مناسب را در جامعه داشته باشد.

 

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این که میزان اشتغال طلاب در گذشته بسیار کم بود، چون جایی آنها را نمی خواستند، ادامه داد: اما امروز این گونه نیست چون دستگاه ها و نهادهای مختلفی علاقه مند هستند از ظرفیت و پتانسیل طلاب و روحانیان استفاده کنند./950/پ202/ج

ارسال نظرات