رابطه امام خمینی با تجدد، اخلاق و سیاست
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، احمد بخشایش اردستانی، نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی امروز سه شنبه 27 خردادماه در نطق میان دستور نشست علنی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سیاست و اخلاق دو مفهومی است که همواره ذهن اندیشمندان علم سیاست را به خود معطوف داشته است گفت: در گذشته اندیشمندان بزرگی چون افلاطون، هگل، جان رالز سعی کردند این دو واژه را قرین هم جلوه دهند اما از دوره مدرن که انسان خیمه خرک هستی قرار گرفت و انسان محور امور عالم شد به تدریج این دو مفهوم از هم دور شدند به طوری که مفهوم سخت سیاست که ترجمانش در قدرت و اقتدار نمایانگری می کرد بر مفهوم لغزنده اخلاق تفوق پیدا کرد.
بخشایش با اشاره به اینکه سیاست در مقوله پوزوتیویستی اش قابلیت شاخص گذاری داشت ولی اخلاق چون معطوف به سود و زیان شد این قابلیت را از دست داد اظهار داشت: از این رو سیاست بر اخلاق چربید و اخلاق سیاسی شکل گرفت اما قطعا ما به دنبال سیاست اخلاقی هستیم چون انسان را حی می دانیم که دارای مبدأ و معاد است ما انسان را حیوان تکنولوژی ساز نمی دانیم که دچار گرسنگی شود.
نماینده مردم اردستان با بیان اینکه مظهر اخلاق سیاسی را میتوان در کلام امیرمؤمنان یافت که در اعتراض به ایشان که در بدو خلافت چرا با معاویه و عمر و عاص کنار نمی آید می فرماید سیاست به معنای عذر و فریب مورد پسند نیست ابراز داشت: قطعا ایشان سیاست باز نبودند زیرا سیاستمدار بودند از طرف دیگر در عصر پست مدرن ما فردی که علاقهمند بود سیاست و اخلاق را قرین هم سازد و سیاست اخلاقی را به بشریت عرضه دارد امام خمینی (ره) و پس از ایشان رهبر معظم انقلاب است که میفرمایند من انقلابیام و نه یک دیپلمات به معنای جاری کلمه.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه امام (ره) مرد خدا بود، برای خدا زیست و برای خدا قیام کرد گفت: امام (ره) کسی بود که به دنیا رو نکرد لیکن دنیا تمام قد به ایشان روی آورد به قدرت پشت کرد و قدرت به ایشان روی آورد که در این رابطه امام علی می فرمایند «تو مراقب آخرتت باش دنیا ذلیلانه پیش تو می آید».
بخشایش با بیان اینکه امام خمینی(ره) در تجدد زیست ولی لحظه ای نام مدرن و تجدد را به زبان نیاورد تصریح کرد: تجدد، امروز مردان سیاست ما را به سمت و سوی بی فقدانی اخلاق در عرصه فردی و اجتماعی سوق می دهد تا از یک سو دچار فساد گسترده مالی بشوند و از سوی دیگر قدرت را برای رسیدن ثروت و دست اندازی به بیت المال توجیه کنند و این از آسیبهای پیش روی انقلاب اسلامی است که می تواند منجر به بحران اعتماد در مباحث فساد مالی شود.
وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) به هنگام تبعید از ترکیه به عراق هرگز با مخالفان شاه چون تیمور بختیار که در عراق تبعید بود و یا موسی اصفهانی فرزند آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی دیدار نکرد تا درباره نهضت خود علیه شاه صحبت کند گفت: پس از جنگ یک روزه بین شاه و صدام بر سر تپه های شماره 20 اروندرود فرماندار وقت کربلا نزد امام (ره) آمد و نیم ساعت راجع به همکاری علیه شاه صحبت کرد اما امام فقط گوش داد و هیچ نگفت نه مثل مجاهدین خلق که برای از بین بردن جمهوری اسلامی به صدام پناه بردند و متحد شدند.
نماینده مردم اردستان با تاکید بر اینکه امام بر مبنای سیاست اخلاقی از اسلام سود می جست تصریح کرد: ایشان از انتظار مثبت همراه با مبارزه با استبداد و استعمار سود می جست، قضیه امام (ره) و پیامشان به فرستاده کاخ الیزه و تشکر ایشان از ژیسگار در کنفرانس گوارلوپ راجع به ایران شاهد بر مدعاست که امام (ره) از اسلام استفاده ابزاری و احساسی نمی کرد و قطعا جانشین ایشان هم چنین است و هر دو پر ظرفیت و کریمانه با مباحث و معضلات پیش روی نظام برخورد میکنند.
بخشایش خاطرنشان کرد: وقتی که انسان موزون خویش گشت در این صورت با فساد و کانون های شکل گیری آن مبارزه می کند، اهل نقد و آمر به معروف و ناهی ازمنکر در ساحت فردی و اجتماعی می شود چون جامعه را دینی می خواهد و جامعه دینی جامعه ای است که ناظر بر امر به معروف و نهی از منکر باشد از این رو امام رضا(ع) می فرماید جامعهای که گفتمان به من چه و به تو چه در آن حاکم باشد جنگ با خدا در آن حاکم شده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: سیاست اخلاقی باعث می شود تا برای اصحاب قدرت و ثروت حدود و نفوذ قایل نشویم در غیر این صورت دین چنین جامعه ای از ماهیتش تهی می شود همچنین سیاست اخلاقی موجب می شود تا مردم فقیر نشوند در غیر این صورت بنابر فرمایشات پیامبر کافر می شوند فقر و بیکاری جامعه را به سوی بی اعتقادی و کفر پیش می برد و این هشداری است به دولتمردان ما تا جای اصل و فرع را در جامعه و مشکلاتشان عوض نکنند و مشکلات اصلی جامعه را در متن ببینند./959/پ202/ج